Endnu en tråd i dette frygtelige emne. Har renoveret et hus fra -65 og er blevet bekymret efter at alt er færdigt. Specielt fordi man nu bor i huset med børn osv.
Har sendt 10-15 analyser af materialer ind under renoveringen og kun 1 kom tilbage positivt - hårdfuge rundt om vinduet.
Ud over dette har jeg revet ned, boret og slebet i øvrigt materiale, som jeg ikke har testet.
- Pudset vægge i kælderen, overvejede aldrig at der kunne være asbest i pudsen, Mørtel til en opmuret indre væg, beton som jeg har hugget i, tagpap man har revet i osv. osv.
Det snedige ved dette helvedes-emne er netop at man aldrig kan være sikker, ALDRIG. Manden som murede den ene kældervæg puttede måske ikke en håndfuld asbest i mørtlen, mens han som lavede væggen overfor brugte asbest i sin mørtel.
Læst alt der er muligt at læse om asbest og forstår ikke hvordan emnet ikke tages mere alvorligt. Fantastisk statistik fra @academia blandt andet.
Men til mit spørgsmål. Hvordan gør I rørmestre, tømrere, elektrikere osv.? Tester I pudsen i hver væg I borer i på hver byggeplads? Tester I fliseklæberen bag spejlet i badeværelset, som I skal sætte op? Tester I alle tæpper, vinylgulve, fuger, mørtler som I nogensinde kommer i kontakt med?
Mange af dem, jeg har talt med, trækker på skuldrene og siger, at lidt asbest ikke er så farligt.
Risikoerne er kendte, man kan dø af en eksponering, flere eksponeringer øger risikoen. Støvet spreder sig også efter at jeres arbejde er udført og rammer børn og unge mennesker. Børn som potentielt efter en eksponering kan udvikle mesoteliom i 30-års alderen. Der findes allerede mange tilfælde, hvor unge er døde.
Mange privatpersoner er helt uvidende om asbest, og det er frit frem at rive ned som helst.
Snakken om at asbest er ufarligt, hvis man ikke river i det, irriterer mig også. Forestil dig et vinyltæppe med bunden af ren asbest. Hver gang nogen går på det, må der frigives fibre, som sniger sig op omkring lister osv. Vindueskarme af eternit fulde af ridser og fliser, der er slået af.
Jeg bliver ikke klog, den ene stund er det livsfarligt, men alligevel gør man næsten ingenting ved det.
100 personer om året dør af mesot. På trods af at det er 44 år siden forbuddet.
Har sendt 10-15 analyser af materialer ind under renoveringen og kun 1 kom tilbage positivt - hårdfuge rundt om vinduet.
Ud over dette har jeg revet ned, boret og slebet i øvrigt materiale, som jeg ikke har testet.
- Pudset vægge i kælderen, overvejede aldrig at der kunne være asbest i pudsen, Mørtel til en opmuret indre væg, beton som jeg har hugget i, tagpap man har revet i osv. osv.
Det snedige ved dette helvedes-emne er netop at man aldrig kan være sikker, ALDRIG. Manden som murede den ene kældervæg puttede måske ikke en håndfuld asbest i mørtlen, mens han som lavede væggen overfor brugte asbest i sin mørtel.
Læst alt der er muligt at læse om asbest og forstår ikke hvordan emnet ikke tages mere alvorligt. Fantastisk statistik fra @academia blandt andet.
Men til mit spørgsmål. Hvordan gør I rørmestre, tømrere, elektrikere osv.? Tester I pudsen i hver væg I borer i på hver byggeplads? Tester I fliseklæberen bag spejlet i badeværelset, som I skal sætte op? Tester I alle tæpper, vinylgulve, fuger, mørtler som I nogensinde kommer i kontakt med?
Mange af dem, jeg har talt med, trækker på skuldrene og siger, at lidt asbest ikke er så farligt.
Risikoerne er kendte, man kan dø af en eksponering, flere eksponeringer øger risikoen. Støvet spreder sig også efter at jeres arbejde er udført og rammer børn og unge mennesker. Børn som potentielt efter en eksponering kan udvikle mesoteliom i 30-års alderen. Der findes allerede mange tilfælde, hvor unge er døde.
Mange privatpersoner er helt uvidende om asbest, og det er frit frem at rive ned som helst.
Snakken om at asbest er ufarligt, hvis man ikke river i det, irriterer mig også. Forestil dig et vinyltæppe med bunden af ren asbest. Hver gang nogen går på det, må der frigives fibre, som sniger sig op omkring lister osv. Vindueskarme af eternit fulde af ridser og fliser, der er slået af.
Jeg bliver ikke klog, den ene stund er det livsfarligt, men alligevel gør man næsten ingenting ved det.
100 personer om året dør af mesot. På trods af at det er 44 år siden forbuddet.
Jeg er elektriker, så jeg støder vel i princippet ikke på det i nogen større udstrækning.G goosen sagde:
Nej, jeg tester intet, sender intet til test.
Men ved jeg, at der er asbest, eller mistænker det, så kan jeg vel synes, det er smart at tage en åndedrætsmaske på, hvis jeg skal bearbejde materialet. Ja, måske ikke engang det, hvis jeg bare skal skrue i en skrue eller bore et lille hul.
Tja, sådan tænker jeg også lidt.G goosen sagde:
For lidt over 30 år siden arbejdede jo alle håndværkere med dette lort, i dette lort, men de døde jo ikke som fluer til højre og venstre. Der var mange håndværkere, der døde dengang, men i princippet udelukkende af arbejdspladsulykker.
Man må tænke på risikovurdering, tænker jeg.
Nu overdriver du, du læser på steder, der er beregnet til at skræmme dig, ikke til at være faktabaserede.G goosen sagde:Risiciene er kendte, man kan dø af én eksponering, flere eksponeringer øger risikoen. Støvet spreder sig også, når jeres arbejde er udført og rammer børn og unge mennesker. Børn, der potentielt efter en eksponering kan udvikle mesoteliom i 30-års alderen. Der er allerede mange tilfælde, hvor unge er døde.
Sandheden er, at selv dem, der arbejdede dagligt med at fremstille asbestmaterialer, asbestholdige produkter, og stod 8 timer om dagen i støv, der var som ren Londondis, og ikke engang blandt disse var kræft specielt almindeligt.
Det mest almindelige, man blev ramt af, smertefuldt, og mange døde, var asbestose, dvs. omtrent ækvivalent til silikose (stendammlunge), for dette kræves stor og langvarig eksponering, dvs. at arbejde fuldtid med det. Forekomsten af nye tilfælde af asbestose er så godt som nul.
Og det er altså omtrent lige så alvorligt at udsætte sig for andet støv med meget små mineralske partikler.
Og lungekræft på grund af asbest er også meget sjældent i dag, og hvis man tror, det er livsfarligt at indånde nogle asbestfibre, er det ikke specielt beroligende at få at vide, at hver dag man befinder sig i et almindeligt dansk bymiljø, indånder man ca. 1000 asbestfibre.
Man skal naturligvis ikke være dum og naiv, ved man, at det er asbest, eller mistænker det, og det skal bearbejdes i lidt større grad (save, bryde i stykker, slibe osv.), så skal man som minimum have en åndedrætsmaske på og derefter rengøre rummene godt, vådtørre med klude, der så smides ud.
Er det rigtig store opgaver, kan man overveje at tage en nedrivningsprofessionel ind, som tager sig af alt.
Men det er nok værre for helbredet at gå og have panikfølelser over dette materiale, som på en eller anden mærkelig måde er blevet alt for oppustet med hensyn til farlighed.
Stop rygning, eller reducer alkohol (hvis noget af dette anvendes), så forlænger du liv og helbred meget mere og tydeligere.
Som rørlægger for længe siden rev vi ud villa kedler og isolering med stor entusiasme. Vi stak kniven i isoleringen og sprættede den op uden nogen form for beskyttelse.
Jeg har meget senere, da jeg indså at der hersker asbestpanik blandt en ulykkelig skare mennesker, spurgt mine gamle kollegaer om de eller nogen de har hørt om er blevet ramt af "asbestsjador". Ingen. Ikke en eneste har gjort det. På trods af at de i det mindste i et årti ofte stod blandt hvirvlende asbeststøv hele dagene.
Så, jo. Den helt umotiverede asbestfobi har åbenbart ramt dig.
Andre erhvervsgrupper som arbejdede i asbestholdig luft var/er.
Lok/biilreparatører.
Metro personale.
Snedkere.
Etc.
Det bør tilføjes, at af dem i eternitfabrikkerne som døde, var næsten alle sammen rygere.
Noget som ikke blev taget i betragtning, da statistikken blev udarbejdet.
Jeg har meget senere, da jeg indså at der hersker asbestpanik blandt en ulykkelig skare mennesker, spurgt mine gamle kollegaer om de eller nogen de har hørt om er blevet ramt af "asbestsjador". Ingen. Ikke en eneste har gjort det. På trods af at de i det mindste i et årti ofte stod blandt hvirvlende asbeststøv hele dagene.
Så, jo. Den helt umotiverede asbestfobi har åbenbart ramt dig.
Andre erhvervsgrupper som arbejdede i asbestholdig luft var/er.
Lok/biilreparatører.
Metro personale.
Snedkere.
Etc.
Det bør tilføjes, at af dem i eternitfabrikkerne som døde, var næsten alle sammen rygere.
Noget som ikke blev taget i betragtning, da statistikken blev udarbejdet.
Klik her for at svare