Ca 2k koster isoleringen. Jeg overvejede at køre med strammet stof+isolering med træ, men da jeg har metalregler, blev tanken supertrættende at fastgøre stoffet, og med metal skal jeg have plademateriale, for ellers vil skruerne skrue sig selv ud og det vil rasle noget så grusomt!
Osb skal jeg slå på frontvæggen, hvor den opspændte dug skal sidde. Så planlægger jeg at sætte op tværgående strøer på de øvrige sektioner, hvor højttalere og evt. akustik skal sidde.
ok, lyder som du har tænkt det godt igennem. 2000 er temmelig surt for isolering..
Jeg deler ikke opfattelsen af, at isolering bag gipsen ikke ville gøre nogen forskel. Tværtimod er det en almindelig metode til at øge lydreduktionen. I et aktuelt projekt hos os har akustikkonsulenten foreskrevet vægtype mod skakt og installationer ifølge vedhæftede billede.
Princippet for vægtypen er dobbeltgips og 45 mm reglar med 45 mm mineraluld. Ved soveværelser tilføjes en tredje gipsplade. Ved placering foran betonvæg, der har elevator på den anden side, placeres væggen med 10 mm afstand til betonen. Afstanden er for at minimere overførsel af særligt mærkbare vibrationer og lavfrekvente lyde fra elevatorerne. Rimeligvis bør dette princip fordelagtigt kunne anvendes i et biografrum indeholdende kraftig bas.
Vi taler om to forskellige ting. Vil man minimere lyden ud (eller ind) fra et biografrum, skal man absolut isolere bag gipsplader og forsøge at sætte så meget masse som muligt (gerne med materialer). Præcis som dit indlæg siger. Men det påvirker ikke lyden inde i biografrummet. Vil man derimod kontrollere akustikken inde i biografrummet, så opsætter man absorbenter og diffusorer inde i rummet og ikke bag hårde materialer som gipsplader.
Eftersom rummet ligger i kælderen, og der findes garage, vaskerum, toilet og gang, som nærmeste rum så har jeg valgt at undlade isolering bag gipsen. Rummet ligger mod 2 ydervægge.
Har dog sat 45mm i loftet, da vi har rum i stueetagen som ligger tæt. Havde lofthøjden været højere i biografrummet, så havde jeg sat 2 lag gips i loftet, men nu er jeg lidt begrænset lige der, så det bliver kun 1.
Vil med tiden fokusere på evt. akustik/absorbenter, hvis det kræves. Rummet er som sagt 9kvm.
Hvis du får problemer med basen fra sub, kan disse mindske vibrationerne via gulvet til resten af huset.
[link]
Fungerer fremragende på arbejdet, men hvis subben vejer mere end 20 kg, skal der bruges seks stykker. Der kan være billigere på andre steder.
Fedt, tak! Skal prøve lidt med det, hvis det er nødvendigt, når alt ruller dernede. Basene vejer omkring 18kg, tilsammen. Jeg fandt en ekstra af samme mærke, så jeg tænkte, hvorfor ikke køre 7.2 når jeg alligevel har muligheden! Det er dog ret overdrevet for 10m2
Fedt, tak! Jeg må eksperimentere lidt med det, hvis det er nødvendigt, når alt ruller dernede. Basene vejer omkring 18 kg, tilsammen. Jeg fandt en ekstra af samme mærke, så jeg tænkte, hvorfor ikke køre 7.2, når jeg alligevel har muligheden! Det er dog meget overdrevet for 10m2
overdrevet?? det må du nok uddybe lidt? hvordan kan man overdrive et biorum? (jep, jeg er misundelig)
overdrevet?? det må du nok udvikle lidt? hvordan kan man overdrive et biorum? (japp, jeg er misundelig)
Haha, nej det er vel sandt. Lige så godt at skrue op, når man har mulighed. Det eneste, man kan fortryde da, er når konen stamper i gulvet på overetagen, når man spiller for højt!
Et tip, der er ret godt, når man bygger væggene for at isolere mod lydlækage, er at bygge med forskudte regler.
D.v.s. at hvis man har almindelige 70-regler, så stiller man dem på en 95-syll og får 2 vægge, der er uafhængige af hinanden. Dette bliver noget bedre end at de er reglet på samme regel, fordi du får en dæmpning mellem de to membraner, som overfladerne udgør.
Dette gør dog ingen kæmpe forskel. Hvis man vil være seriøs, er der kun én ting, der dæmper rigtig godt, og det er masse. D.v.s. gips i flere lag er bedre end træ, og beton er bedre end gips.
Akustik, derimod, er ikke det samme som lyddæmpning, men handler om, hvordan man vil have lyden til at opføre sig inde i rummet.
Nogle enkle grundregler er, at det er en god idé at kigge, hvor man har "første-refleksionen" fra højttalerne til det optimale lyttepunkt og sætte absorbenter på væggene der. Øret filtrerer automatisk lydrefleksioner fra, som har en vis forsinkelse i forhold til den oprindelige lyd, der kommer fra højttaleren, og i et normaltstort rum plejer den lyd, der kommer fra den første refleksion, at være i et tidsinterval, der forstyrrer, hvordan man oplever lyden. Hvis man absorberer denne refleksion, forbedrer man oplevelsen.
Derefter er det godt at undgå resonans, og en måde at opnå dette på er at undgå parallelle vægge, der ligger i en afstand, hvor lydbølgelængden kan skabe det. Dette er et mere komplekst område, men det er ikke så dumt med ikke-parallelle sidevægge.
Man skal også forstå, at det kun er diskantfrekvenser, man dæmper med vægabsorbenter af stof eller skum osv., da det igen handler om bølgelængden. Bastoner har lange bølgelængder og kræver så tykke absorbenter for at den samme type skal fungere, at de ikke engang ville få plads i rummet. Derfor må man absorbere bas på anden måde. Dette er sværere, og at finde den optimale placering af bassen ved at prøve sig frem til, hvor det lyder bedst, er en god idé. Ved at stille bassen i et hjørne og lytte efter, hvor det lyder bedst, har du konstateret, hvor bassen burde stå. Dette er sandsynligvis ikke der, du ønsker den, og derfor lever man ofte med et kompromis her.
Et trick er at have 2 små baser i stedet for en stor, eller endda 4 baser, hvilket gør placeringen mindre følsom.
I kombination med væg-til-væg tæppe på gulvet samt stofsofaer/-lænestole, vil jeg sige, at man er nået langt nok med disse foranstaltninger til, at de fleste vil være tilfredse.
Nogle enkle retningslinjer fra en, der byggede et semi-seriøst biografværelse for nogle år siden.
Et tip, der er ret godt, når man bygger væggene for at isolere fra lydlækage, er at bygge med forskudte regler.
Dvs. at hvis man har almindelige 70-regler, så stiller man dem på en 95-syll og får 2 vægge, der er uafhængige af hinanden. Dette bliver noget bedre end at de er reglet på samme regel, da du får en dæmpning mellem de to membraner, som ydersiderne udgør.
Dette gør dog ingen kæmpestor forskel. Hvis man vil være seriøs, er der kun én ting, der dæmper rigtig godt, og det er masse. Dvs. gips i flere lag er bedre end træ, og beton er bedre end gips.
Akustik er derimod ikke det samme som lyddæmpning, men handler om, hvordan man vil have, at lyden skal opføre sig inde i rummet.
Nogle enkle grundregler er, at det er en god idé at se, hvor man har "første-reflektionen" fra højttalerne til det optimale lyttepunkt og sætte absorbenter på væggene der. Øret filtrerer automatisk bort lydrefleksioner, der har en vis forsinkelse i forhold til den oprindelige lyd, der kommer fra højttaleren, og i et normalstort rum plejer den lyd, der kommer fra første refleksion, at være i et tidsinterval, der forstyrrer, hvordan man oplever lyden. Absorberer man denne refleksion, forbedrer man oplevelsen.
Derefter er det godt at undgå resonans, og en måde at opnå dette på er at undgå parallelle vægge, der ligger på en afstand, hvor bølgelængden på lyden kan skabe det. Dette er et mere komplekst område, men det er ikke så dumt med ikke-parallelle sidevægge.
Man skal også forstå, at det kun er diskantfrekvenser, man dæmper med vægabsorbenter af stof eller skum osv., da det igen handler om bølgelængden. Bastoner har lang bølgelængde og kræver så tykke absorbenter for at den samme type skal fungere, at de ikke engang ville få plads i rummet. Derfor må man absorbere bas på anden vis. Dette er sværere, og at finde den optimale placering af basen ved at prøve sig frem til, hvor det lyder bedst, er en god idé. Ved at placere basen i et hjørne og lytte, hvor det lyder bedst, har du konstateret, hvor basen burde stå. Dette er sandsynligvis ikke, hvor du vil have den, og derfor lever man oftest med en kompromis her.
Et trick er hellere at have 2 små basser sammenlignet med en stor, eller ligefrem 4 basser, som gør placeringen mindre følsom.
I kombination med tæppe på gulvet samt stofsofaer/lenestole vil jeg sige, at man er nået tilstrækkeligt langt med disse tiltag, for at de fleste vil være tilfredse.
Nogle enkle retningslinjer fra en, der byggede et semi-seriøst biografværelse for nogle år siden.
Tak for et fyldestgørende og interessant svar!
Jeg skal køre 7.2 i rummet, med lige nu kører jeg 5.2. Skal opdatere med 2 satellitter fremover. Basen lyder "meget godt" i lyttepositionen, men hvordan finder jeg ud af, hvor første refleksen havner?
Lige nu er det kun 4 biostole i den bageste del af rummet, der "bremser" refleksionerne. Arealet på rummet er ca. 3x3.
Nu har jeg jo lidt andet at gøre klart, inden det er tid senere i år, men hvis beslutningen til sidst er at presse en ordentlig stak tusindlapper ind i et biografrum, så vil det blive forudgået af en meget mindre stak tusindlapper til en akustikkonsulent, der kan regne og fortælle, hvordan jeg skal bygge rummet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.