Bygger et lille bio/gaming rum på ca 10kvm, og har reget med plåtreglar (luftspalte 45mm). Det begynder at blive klart med el og diverse kabler og det er tid til gips og evt. isolering.

Nu til spørgsmålet:

Undrer om den tilsigtede isolering bag gipsen gør nogen større forskel lydmæssigt, udover at det selvfølgelig bliver "varmere" i rummet. Gipsen gør det jo tæt i den grad, at det bliver lidt blødere end betonvægge, men stadig "næsten lige så hårdt", og lyden vil stadig hoppe rundt, dog måske ikke på samme måde?

Ønsker at høre om nogen ved, og hvorfor jeg så burde have isolering, eller om jeg kan lade være? Jeg kan nemlig ikke se nogen fordele ved det, udover at det bliver nogle grader varmere! Oplys mig!:thinking::rofl:

Isolering bag gipsen gør ingen forskel. Du har brug for noget foran gipsen.

• Synes
RoAd og 1 anden
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack sagde:
Isolering bagved gipsen gør ingen forskel. Du har brug for noget foran gipsen
Føles som om jeg burde bruge de penge, som isoleringen koster, på noget der får lyden til at lyde så godt som muligt derinde, som akustik..

Den eneste grund til at indsætte nogen form for isolering i væggene er, hvis det mindsker resonansen...
Hvor seriøst vil du gå til værks? Taler vi flydende gulve på sandbund, lydabsorbenter i loftet og på væggene, eller mere et almindeligt rum?

Pasjostrom Pasjostrom sagde:
Den eneste grund til at sætte nogen form for isolering i væggene er, hvis det reducerer resonansen...
Hvor seriøst vil du køre det? Taler vi flydende gulv på sandbed, lyddæmpere i loftet og på væggene, eller mere et almindeligt rum?
Et mere "almindeligt" rum. Selvfølgelig skal det lyde godt, men det er 10 kvm, jeg bygger. Ordne noget på væggene skal jeg gøre uanset, men tænker ordne med det, når jeg er færdig med maling og bruger rummet.

• Synes
Johan_sta
  • Laddar…
Der er jo en anden aspekt.
Hvor meget og hvor højt har du tænkt dig at spille.
Jeg kan selv godt lide at se film med lidt mere lyd end mange andre;)
Det jeg tænker på er huset rundt omkring biografværelset.
Jo tungere vægge, desto bedre dæmper det uden for rummet.
Osb gips er bedre end bare gips, og så har du lidt at skrue ting op med (gerne begge sider på væggen).
Dobbelt gips dæmper endnu bedre (osb plus lidt isolering og så dobbelt gips dæmper endnu mere osv.).
Jeg har selv haft et biografværelse i mit gamle hus med støbte hvælvinger og kunne se film ret godt uden at forstyrre sovende børn på overetagen.
Tænk gerne lidt fremad og overvej, hvordan rummet vil blive brugt om et par år.
Det er lettere at gøre det rigtigt én gang end at skulle lave det om om et år.

• Synes
manbat
  • Laddar…
Er det ikke risiko for, at væggene bliver resonanskasser uden isolering i dem?

A Argastesnickaren sagde:
Der er jo en anden aspekt.
Hvor meget og hvor højt har du tænkt at spille.
Kan selv lide at se film med lidt mere lyd end mange andre ;)
Det jeg tænker på, er huset rundt om biografrummet.
Jo tungere vægge, desto bedre dæmper det uden for rummet.
Osb-gips er bedre end bare gips, og så har du lidt at skrue ting op i (helst begge sider af væggen)
Dobbelt gips dæmper endnu bedre (osb plus lidt isolering og så dobbelt gips dæmper endnu mere osv.).
Har selv haft et biografrum i mit gamle hus med støbte hvælvinger og kunne spille film ret så godt uden at forstyrre sovende børn på overetagen.
Tænk gerne lidt fremad og overvej, hvordan rummet vil blive brugt om et års tid.
Det er lettere at gøre det rigtigt med det samme end at skulle gøre det om om et år.
Rummet er i kælderen, så letbeton x 4 vægge, og børnene sover på overetagen, så jeg kan spille rimelig højt uden at forstyrre dem. :)

Rummet i sig selv er meget lille. Med lægter på plads, så bygger det 3 x 3 meter, og lofthøjden bliver 2,2 m (med gipsen på). Loftet består i dag af fer og not træ, så der har jeg sænket loftet 45 mm og skal have det med isolering + gips. (Bliver 2,2 m) jeg er nærmere 1,90, så mere end det vil jeg ikke sænke loftet! :p

om man siger det sådan, hvad koster isolering for det rum? jeg er ingen ekspert på det, men havde jeg været i samme situation havde jeg isoleret (om jeg nu skulle lægge gips - havde sikkert valgt udenpåliggende og så spændt stof / gardin foran) og er enig med OSB bagved. trist kun at have gips, når du senere vil hænge ting på væggene.
så i rummet, tykke gardiner på væggene og et tykt tæppe mellem lærredet/skærmen og sofaen burde stoppe det værste ekko af al lyd til en billig penge. loftet går jeg ud fra bliver sort ;) held og lykke.

Jeg er i gang med at starte et lignende projekt herhjemme, med bio- og spillerum i kælderen. Jeg tænker, at væg-til-væg-tæppe og eventuelt akustik-loft og løse tekstilmøbler skal hjælpe lyden.

Det der med isolering er jo noget af en videnskab for sig, jeg har ikke tænkt mig at isolere væggene noget. Er nogen af væggene ydervæg? I så fald ville jeg undersøge meget nøje, hvad der fungerer, at isolere på indersiden er altid halvt tvivlsomt, hvad jeg har forstået, og særligt i kældre hvor det kan være koldt og fugtigt i væggen.

• Synes
Chainsaw_
  • Laddar…
P Peter_Bromma sagde:
om man siger sådan her, hvad koster isolering for det rum? jeg er ingen ekspert på det, men havde jeg været i samme situation, havde jeg isoleret (hvis jeg nu skulle lægge på gips - havde nok kørt udenpåliggende og så spændt stof / gardin foran) og er enig i OSB bagved. trist kun at have gips, hvis du senere vil hænge noget på væggene.
så i rummet, tykke gardiner på væggene og et tykt tæppe mellem lærredet/skærmen og sofaen burde stoppe det værste ekko af alt lyd til en billig pris. loftet går jeg ud fra bliver sort ;) held og lykke.
Ca 2k koster isoleringen. Jeg overvejede at bruge spændt stof+isolering med træ, men da jeg har metalafstivninger blev tanken super besværlig at fastgøre stoffet, og med metal skal jeg have plademateriale, ellers vil skruerne skrue sig løs, og det vil larme noget afsindigt!:p

Osb skal jeg slå på frontvæggen, hvor den rammespændte skærm skal sidde. Så tænker jeg at sætte op pløkker på øvrige sektioner, hvor højttalere og evt. akustik skal sidde.

E erik_qwerty sagde:
Jeg er ved at starte et lignende projekt herhjemme, med bio- og spillerum i kælderen. Jeg tænker, at væg til væg-tæppe og eventuelt akustikloft og løse tekstilmøbler skal hjælpe lyden.

Det der med isolering er jo noget af en videnskab for sig, jeg har ikke tænkt mig at isolere væggene noget. Er nogen af væggene ydervæg? I så fald ville jeg have undersøgt meget nøje, hvad der fungerer, det at isolere indvendigt er altid halvt tvivlsomt, hvad jeg har forstået, og især sådan i kældre hvor der kan være koldt og fugtigt i væggen.
2 af væggene er ydervægge. Har ikke problemer med nogen fugt. Føler, at jeg hellere vil bruge pengene på at lave egne akustikplader og teste mig frem til, hvad der bliver bedst!

• Synes
Stibbadrill
  • Laddar…
Hvis du vil sikre, at ingen lyd slipper ud fra rummet, så brug dobbeltlag tung gips. Typisk brandgips. Vær omhyggelig med masser af fugemasse omkring alle kanter. Der må ikke være nogen luft, som lyden kan slippe ud af. Isolering bag gipsen gør ingen glade, men isolering i rummet med stof foran reducerer resonansen i rummet. Husk bare, at en almindelig dør vil slippe meget støj ud uanset, ligesom ventilation.

• Synes
Chainsaw_
  • Laddar…
I mit bio rum har jeg en garderobevæg fyldt med tøj og lignende, men med stof spændt op på rammer som døre. Det dæmper, tager bassen fint og er praktisk.

M manbat sagde:
Hvis du vil sikre, at ingen lyde slipper ud fra rummet, skal du vælge dobbeltlag tung gips. Typ brand gips. Vær derefter omhyggelig med masser af fugemasse rundt om alle kanter. Der må ikke være nogen luft, som lyden kan slippe ud af. Isolering bag gipsen glæder ingen, derimod vil isolering i rummet med stof foran mindske resonansen i rummet. Husk bare, at en almindelig dør vil slippe en masse støj ud uanset, ligesom ventilationen.
Godt tip at forsegle med fugemasse. Døren skal jeg på sigt også ordne, så den isolerer også der. I dag er det en almindelig træ indvendig dør. Dog af ældre slags, men den er også tynd nogle steder!

Så tænkte jeg at hænge noget tykkere stof op foran ved lærredet, og også hænge op på væggen overfor, hvor stolene står for at dæmpe!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.