Skal du belaste den med 100 kg, vil du nok have andre problemer end bolten i håndtaget. Hjulen ser ikke overdreven stabile ud.

Du skal jo bare trække lasten, ikke løfte den. Og håndtaget sidder fast på to sider.

Leg med tanken om, at du faktisk skulle løfte den. Det bliver 50 kg per side. Hvis du skulle have ret, burde du så kunne bryde bolten af med bare hænderne...

Det er meget muligt, men når jeg prøvelastede den, bemærker jeg i hvert fald, at bolten er dens absolut mest svage punkt. Der er ikke en chance for, at den kommer til at holde. Desuden er min oprindelige tråd ikke heller flere subjektive vurderinger omkring vognen i sig selv. Hvad jeg ledte efter var at rent teknisk styrke argumentet, at den del af vognen er underdimensioneret ved at påvise, hvad en 3mm skrue faktisk kan klare i vægt (betrag altså, at belastningen sandsynligvis bliver langt over 100 kg i sidled med løftestangseffekten.

Vognen ser spinkel ud det er jeg enig i med noget som ligner hårdplasthjul mm.
Lad med 100Kg og kør lidt over stok og sten. Send så en reklamation ind. Sørg bare for at dokumentere disse 100Kg så det ikke bliver snak om at du har overlæsset den.

• Synes
nino
  • Laddar…
Kigger lidt hurtigt på Essve:s spec for bolte, der angives brudstyrker for M3-bolte som mindst til 1660 N, cirka 166 kg.
Hvordan det er anvendeligt på din vogn lader jeg være usagt.

• Synes
Volatyle
  • Laddar…
Skruen vil blive skjuvet af. Og det sker to steder, højre og venstre.
Det bliver to skruvareor som skal skjuves af.
Spørgsmålet er, hvad der går i stykker først, skruen eller fastgørelsen?
Hvis fastgørelsen er svag, kan man få en deformation og dermed påvirkes lastfaldet.
Kan blive komplekst at beregne.
Enig i at teste grundigt ved maksimallast.

• Synes
Volatyle
  • Laddar…
richardtenggren
Altså det der kan ikke være M3, så skal jeg bestille tid hos optikeren! ;)
Jeg tror mere på M5, men en hurtig overordnet beregning giver;

Antag at tilladt skjuvspænding er Ttill=0,6*Rm, hvilket giver Ttill=0,6*800 MPa hvis vi antager 8.8-kvalité. As for M3 er ca 5 mm3.

F=m*a => m=F/a og F=Ttill*As =>
m=Ttill*As/a= 480*5/9,82~240 kg

Men du har jo to opsætninger... Så det burde holde ;)

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Skruen holder nok, men hele vognen ser lidt ranglet ud, så det er antageligt noget andet der giver sig på den der, hvis du laster med 100kg og kører rundt med.

• Synes
ledhund
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.