Er det vandfyldte radiatorer, er det ingen fare, men det er godt med cirkulation rundt om radiatoren for varmens skyld.

For at opnå dette kan du fylde med tyndere isolering (fx 70 mm stenuld) i "radiatorfacket" op til overkanten af radiatoren og derefter fjerne vindueskarmen alt. erstatte med en, der er hulperforeret.

• Synes
JensHaglof
  • Laddar…
Fortsætter med lidt spørgsmål. Der skal jo op stenuld i forreste hjørner samt ved sidevæggene.
3D-vizualisering af rum med gul isolering i hjørnerne, skrivebord med stol og skærm, set ovenfra.
Overvejer nu, hvordan jeg skal få en luftspalte bagved, hvor væggen vender mod ydersiden? (For ikke at ændre dugpunktet?)

Har lavet denne konstruktion. Hvad synes I om den?
Luftspalte konstruktion med træramme bag stenuld, ved væg nær vindue, højtaler og skrivebord i rummet.
Bygge tegning med træramme konstruktion og skillevæg, luftspalte til ventilation bag stenull; døre og vinduer set fra siden og foran.

Udsigt fra siden:
En 3D-tegning viser konstruktion med vindue, isolering og træstiver i et rum. Person står til højre.

Udsigt forfra:
Bygningskonstruktion med åbne vægge, tagbjælker, vinduer og åbne døre; design viser mulige placeringer til stenuld og luftspalter.
/Jens

Hvad tror I er tilstrækkeligt? I designen ovenfor bliver der flere rum med luft bagved. Er det nok, at alle rummene er forbundet som en enhed ved at bore huller gennem reglarne? Skal man bore flere huller lidt overalt? Tænker på om det er vigtigt, at luften cirkulerer, om stillestående luft er dårligt for dugpunktet? Altså, om luften har en tendens til at tage en bestemt vej gennem rummene, så nogle rum, selvom de er forbundet med de andre via huller, ikke får nogen luftcirkulation?

Svært at forklare, håber I forstår. :)
/Jens

Lavede et billede, der viser luftens vej.
Diagram over luftstrøm i en vægkonstruktion, der viser luftens bevægelsesretning gennem kanaler og ventiler, markeret med røde pile og tekstforklaringer.
Måske lettere at forstå? Hvad jeg spørger om, er vel, om jeg skal sikre, at der ikke er nogen stopper, hvor luften kan stå stille. Typ som længst nede til venstre i billedet. Eller om det er nok, at alle rum er forbundet, for at dugpunktet ikke ændres?
/Jens

Hvert regelfack bør have en ventilation vertikalt. Jeg antager, at du skal sokle akustikvæggen. I så fald kan du lave en smal spalteventil / gitter over soklen. Regeln, som udgør bagkant på skyen, monterer du med afstandsstykker mod loftet (nogle mm er tilstrækkelige), så der dannes en lille luftspalte der. Du behøver ikke hulperforere de vertikale regler.

• Synes
JensHaglof
  • Laddar…
Tak for svar!
Fik Google sockla. :) Det er når man sætter lister mellem væg og loft, ikke?

Men forstår jeg dig ret med dette billede? De blå pile viser luftens vej. Er det den røde regel, du mener skal sidde med afstand? Hvad skal jeg bruge som afstandsstykke?
Model af vægkonstruktion med blå pile, der viser luftens vej; rød bjælke indikeret som muligvis krævende afstandsstykke.
/Jens

Nej nu forstår jeg, du mener at reglen, som går tværs over rummet, skal sidde med afstand mod loftet!

Så den røde reglen behøver ikke sidde med afstand, vel? Dvs er det nok med en åbning, bagkant molnet? Eller skal der være både ind- og udblæs så at sige?

Er det nok, at superchunken kun har en indgang nederst og så stop ved den røde reglen? Eller bør jeg lave hul/i den, så luften kan komme forbi?
/Jens

Snart tid til byggestart! Kun et spørgsmål tilbage. Skal hvert rum have to åbninger? Altså en ved gulvet og en ved loftet, så luften kan cirkulere? Eller er det nok med en åbning? Skal luften kun kunne udvide sig, altså at den ikke behøver at cirkulere?

Hvor stor bør hver åbning være? Er det nok, at jeg borer et 10mm hul i hvert rum? Eller skal jeg skære en bredere åbning?
/Jens

@Björn Melander eller någon anden:
Ville være godt at få svar på dette! Det sidste spørgsmål jeg har brug for svar på, inden jeg går i gang med byggeriet!
/Jens

Ingen? Sorry hvis jeg plager... vil bare komme i gang! :)

Ingen der har et svar? Jeg sprænger snart af denne venten. Vil i gang med at bygge!

Behøver jeg lave hul i den røde regel (billedet ovenfor) for at få ind- og udblæsning? Eller er det nok at have en indgang over reglen tværs over rummet?

Læste, at for at forhindre at dugpunktet flyttes, skal der være så god cirkulation, at temperaturen bag ved stenulden ikke bliver for lav. Er det nok at have en sprække på reglen tværs over rummet? Eller skal jeg sørge for at perforere den røde regel på en eller anden måde?
/Jens

Hej! Nu til weekenden starter byggeriet!
Spørgsmålet er, om pluggen holder?
Jeg har regnet ud, at den del af taget som hviler på konsoller vejer omkring 80 kg. (se billede)
Illustration af en byggekonstruktion med et tag, der hviler på konsoller og reglar. Person står til højre. Beskrivelse af vægtfordeling.
Pluggerne er disse. http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/ De holder til 30 kilo per plug. Jeg vil have to i hver konsol. I alt 120 kg. Dog står der, at:
"Ved langtidslast/permanent last multipliceres ovenstående lastværdier med reduktionsfaktoren 0,5."
Så 60 kg? Tænker jeg rigtigt da?

Hvis det er tilfældet, vil konsollerne kunne bære taget da? Nu hviler jo den ene side på lægter. Betyder det, at den side trækker halvdelen dvs 40 kg fra konsollernes last?

Hvis det er sådan, at den totale last konsollerne vil bære bliver 40 kg, er det nok at konsollerne klarer 60 kg da? Eller vil man have større sikkerhedsmargin? Tænk på, at det er meget porøs letbeton vi taler om!

Eller tænker jeg forkert? Bør jeg gå op i dimension på pluggen?
/Jens

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.