Hej!
Har skrevet her på forummet tidligere. Jeg er i gang med at lave min stue om til et musikstudie og har som første skridt beklædt væggen bag mig med stenuld og spalter. Har fået en del hjælp på dette forum, og det takker jeg for!

Nu er næste skridt. Få op stenuld i loftet. Jeg må ikke bore i loftet, da der går rør der, så jeg fastgør konstruktionen på konsoller på væggene. Her er planen:
3D-layout af musikstudie i stue med sofa, bord, kontorstol, højttalere, skærm og tværgående bjælker for konstruktion.
Først en regel på tværs af rummet på to konsoller samt en regel fastboret i væggen.

3D-model af et værelse med sofa, bord, stol, højttalere, og loftsregulering. Viser konstruktion af en studievæg med stenuldsisolering.
Derefter tværgående regler med samme bredde som stenuldspladerne. Jeg fylder så rummet med stenuld op til loftet. Stenulden hviler på snor, som jeg spænder zigzag mellem reglerne.

En 3D-model af et rum med stole, skrivebord, højtalere og loftsregler. En person står udenfor rummet. Potentielt et design til en musikstudio.
Til sidst stof nedenunder, som tillader lyden at passere frit ind i stenulden og absorberes.

Sketch af rum med loftkonstruktion, viser bjælker fastgjort til vægge. Ventilationskanaler markeret i øverste hjørne. Indretning omfatter stol og bord.
Nu til problemet! Bygger jeg på denne måde, så bygger jeg ventilationen ind. Lidt spørgsmål:
Er det nok, at jeg har en åbning i stenulden foran ventilationen, for at den skal fungere? Eller skal jeg også skabe en luftkanal oven over stenulden, så luften kan cirkulere? Hvor stort rum har ventilationen brug for at fungere?

Billeder af ventilationen:
Ventilationsudtag i væg monteret nær loft. Vindue med to ventilationsåbninger på væggen over, set indefra. Udsigt til murstenshus og have udenfor i dagslys.

/Jens

Eftersom det er en form for tilluftsdon, må det være nok med åbninger i stenulden. Der skal være fraudtagsdon et andet sted i lejligheden. Hvis dit hus er lige så gammelt som det, der ses gennem vinduet, er det et 50'er hus. Ventilationsløsningerne var ikke så sofistikerede dengang.

• Synes
JensHaglof
  • Laddar…
Tak for svar! Så ved jeg, hvordan jeg skal bygge. Har et spørgsmål til. Hvor grove plugs har jeg brug for? Har set på disse, som nogle virker til at anbefale til tunge belastninger:
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/

Der er tre dimensioner på pluggen:
10x55 mm med trækbelastning på 30 kg
12x60 mm med trækbelastning på 44 kg
14x75 mm med trækbelastning på 87 kg

Væggene består af 2 cm puds, derefter (meget) porøs letbeton.

Konstruktionen kommer til at veje 140-150 kg i alt. Tænker mig to skruer per konsol og fire på reglen mod væggen. Bliver det godt, tror I? Hvilken plug har jeg brug for?

Tænker mig disse konsoller, de kan bære 250 kg.
https://www.byggmax.se/förvaring/väggskenor-och-konsoler/konsol-habo-t-profil-metall-p7270090

Vil gerne overdimensionere befæstningen, så der ikke er den mindste chance for, at konstruktionen falder ned. Jeg skal jo sidde under den!

/Jens

Hvis hele konstruktionen vejer 150 kg, havner der jo 75 kg på hver regel. Den vertikale belastning på hver konsol bliver kun 37,5 kg. Du kan roligt bruge de mindste plugs.

• Synes
JensHaglof
  • Laddar…
Ok, tak igen!

Et andet spørgsmål. Der kom nogle her til lejligheden for at inspicere ventilationen. De gjorde det mens jeg var på arbejde.

Jeg tænkte, at jeg måske skal lave en tilstrækkeligt stor åbning i konstruktionen foran ventilationen, så de kan inspicere og rengøre i fremtiden. Eller hvor stort område har de brug for? Er det nok, at de kan tage lågerne af og kigge ind, eller har de brug for et større område, f.eks. for at få plads til store værktøjer? Ved ikke helt, hvad man plejer at gøre ved ventilationsinspektion.

Det ser ud til at være en usædvanligt ambitiøs ejendomsvedligeholdelse! Hvis man skal fjerne delene for rengøring, må du vurdere, hvor meget plads det kræver. Tag udgangspunkt i, hvordan de er fastgjort.

• Synes
JensHaglof
  • Laddar…
Nu har jag kollat under boxarna. Det är sex hål borrade rakt igenom väggen ut till utsidan. Det krävdes inga verktyg. Bara dra loss med handen. Det måste betyda att jag inte behöver göra en extra stor lucka där utan tillräckligt stor för att man skall kunna dra loss kåpan och titta in? Eller behöver de ens titta in i hålen? De kanske bara byter filtret under kåpan? Vad brukar man göra vid en sådan inspektion?
En væg med en række af seks borede huller synlige gennem en afmonteret metalplade, sandsynligvis til ventilation eller en inspektion.
En væg med seks borede huller, del af en inspektion med en afmonteret kasse over et vindue. Mørklægningsgardin ses nederst.

Jeg synes, du har draget de rette konklusioner. Sådanne inspektioner må være ret usædvanlige.

• Synes
JensHaglof
  • Laddar…
Ok tak!
Et spørgsmål til. Den sidste del af projektet bliver at bygge lydabsorbenter i de forreste hjørner samt på siderne ved siden af mig. Der er et element dér foran vinduet, som vil blive dækket på forsiden og højre side. Derefter kommer loftet på og lukker af deroppe. Fungerer det? Absorbenten, der sidder foran elementet, vil få hjul eller fødder, så den kan skubbes til siden. Men kan den stå der permanent? Eller vil den blokere elementet, så det ikke varmer rummet?

Lidt billeder:
3D-model af et rum med et skrivebord, stol og skærm, omgivet af gule lydabsorbenter. Et element er synligt under vinduet til venstre.
Element uden sideabsorbenten på plads. Alt det gule er absorbenter (stenuld).

3D-model af et rum med gule lydabsorbenter ved vægge og loft, en stol og et bord. Elementet ved vinduet delvist dækket af absorbent.
Absorbenten på plads.

Rum med gul lydabsorbent foran et vindue og et bord med kontorstol. Element vist ved siden af absorbenten. Bord og højttaler ses i baggrunden.
Tæt på.

3D-rum med gul lydabsorbent ved element og på væg, skrivebord med stol, skærm og højttalere, set ovenfra.
Hele rummet, uden loftabsorbenten.

Ville dette fungere, eller bygger jeg elementet ind med dette design?
/Jens

Lidt dårligere opvarmningsfunktion får du nok. Hvor meget dårligere den bliver, afhænger af elementets udformning. Elementet opvarmer dels gennem strålingsvarme lige ud i rummet, dels ved at luften passerer forbi. Er absorbenten flytbar, kan du vel prøve dig frem.

Sådan ser elementet ud:
En radiator under en vindueskarm, omgivet af trægulv og væg. Der er plads omkring til luftcirkulation.

Hvis jeg bygger et mellemrum mellem absorbenten og gulvet samt mellem absorbenten og loftet. Er det nok til, at luften kan cirkulere?

Eller ville det fungere med et mellemrum på absorbentens højre side, fra gulv op til elementets højde? Ligesom en lang, smal sprække, hvor sideabsorbenten og hjørneabsorbenten mødes? Tænker at luften kan cirkulere sidelæns, så at sige. Eller ville det fungere?

/Jens

Jeg synes det burde være enklere at gøre absorbenten let drejelig. Dette må være et problem for nogle få kolde vinterdage. Så super effektivt er det ikke med den store vindueskarmen lige ovenfor.

• Synes
JensHaglof og 1 anden
  • Laddar…
Er enig med justusandersson. Dette plejer ikke at være et problem. På kolde vinterdage kan du rulle vingen lidt frem eller alternativt anskaffe et lille stødelement.

• Synes
JensHaglof
  • Laddar…
Ok tak! :)
For at være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt. Jeg kan altså bygge ind elementet på alle sider undtagen en? Og absorbenten kan ligge klos op ad elementet? Der er ingen risiko for overophedning da?
/Jens

Den typen af element med kraftige forsyningsledninger, har en ret lav temperatur på overfladen. Nogen risiko for overophedning findes næppe, så længe det drejer sig om byggematerialer.

• Synes
JensHaglof
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.