MrJay
Skalman9 Skalman9 sagde:
Vi har tiden emot oss och har befintlig snickare som ska göra mkt. Kan man sætte spænde loft enkelt selv?
Hvad kostede det dig i material og tid for x kvm?
En uerfaren snickare skal nok undgå at sætte op loft han ikke har erfaring med eller uddannelse, selvom det ser enkelt ud. Jeg svarer nok nej på den hvis du vil opnå alle garantier etc.

At forberede tager nok længst tid, at sætte op liste og spænde op loftet tager 1h i et normalstort rum for de. Prisen afhænger helt af materialer og størrelse på rummene men som sagt er det billigere og går meget hurtigere end gips.

Taget er jo diffusionstæt, så hvis man skifter det, bør man undersøge om og hvordan man sætter en anden form for diffpärr.

Bliver ikke gles + gips = tilstrækkeligt diffspærrat?

P
Skalman9 Skalman9 sagde:
Blir inte gles + gips = tilstrækkeligt diffspærrat?
Det afhænger af forudsætningerne for dit hus. Kun du kan afgøre, om det er tilstrækkeligt.

Fungerer det godt i dag, kan man jo tænke sådan, at man ikke ændrer det, som fungerer godt. Dvs. er det helt tæt, så beholder man det helt tæt. Måske er en dampbremse bedst. Eller også kører man helt uden spærring, dvs. gles og gips.

Skalman9 Skalman9 sagde:
Blir ikke spredt + gips = tilstrækkelig diffspærret?
Nej. Gipsplader er ikke diffusionstætte. Som sagt, bør I tjekke, hvordan det ser ud netop i jeres hus. Helt uden diffspærre eller -bremse ville jeg i hvert fald ikke turde prøve...

• Synes
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
H hempularen sagde:
Baracuda tag er (tror jeg) en betegnelse på et spændt plasttag. altså en plastfolie som er spændt ud i loftet. Var populært i 60 - 70'erne.

En katastrofe fra et brandsynspunkt. Ved brand, så det bliver varmt i rummet, så smelter folien, løsner sig fra loftet og "vakuumforsegler" evt. personer, der forsøger at flygte fra branden. Plastikken brænder derefter fint. Et mareridt fra et brandsynspunkt.

Loftet har ingen bærende funktion. Der findes varianter med små huller, ser ud som prikkede bilinderlofter, som fandtes i WW i 60 - 70'erne.

De tror jeg har en ventilationsfunktion, river man et sådant behøver man at tjekke den detalje.

Vævetak er en anden ældre form for spændte loffer, det er en tekstilvæv (tror det var sækkevæv) som spændes i loftet. På den tapetserer man med et tyndt papir. Og maler på det. Disse lofter er vel ikke særligt gode fra et brandsynspunkt heller, de brænder. Men de kommer jo ikke ned og slår folk, der opholder sig i rummet.
Kom ind i en gammel tråd, da jeg googlede på barracudatag. At kalde det "plasttag" er en ret grov fejloplysning. Det handlede om en spændt gummidug, som var elastisk når man trykkede på det. Det fandtes på den tid også Barracudatelte eller Barracudahaller. Handlede om oppustede haller i gummi som blev brugt som haller til hockey, fodbold og andet, hvor man skabte en stor hal bare gennem en stor oppustet gummidug.

Baracudahallarna var ingen gummitelt det var en slags tyk presenning, derimod var loftet indvendigt en slags gummi

K Klippspiken sagde:
Baracudahallarna var inga gummitelte det var typ tyk presenning, derimod indvendige tage var typ gummi
"Typ tyk presenning"? Ja, det var det. Det var væv klædt med gummi, og det som gjorde det tykt var netop gummiet. Præcis som tykkere presenninger er klædt med latex, dvs gummi. Et hus i beton er bygget i beton, selv om det er forstærket med armering. Her var væven den "armering" som skulle holde sammen gummiet. Men det var stadigvæk gummitelte. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Barracuda_AB

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.