Kan nogen dygtig ekspert hjælpe mig og fremtidige med at forstå, hvad barracuda-tag specifikt er, og besvare spørgsmålene nedenfor?
Ifølge tegningen er taget et plasttag (barracudatag). Se billede.
Denne tråd vil hjælpe flere, jeg har søgt og finder ikke direkte svar på spørgsmålene andre steder.
Har I materiale må I gerne linke.
1- Hvordan fungerer barracuda-tag, og hvad er dets funktion? (Gerne med billeder og beskrivelse)
2- Har det nogen bærende funktion, eller kan man bare rive det ned uden at påvirke huset?
3- Der findes noget, der kaldes for "væv-tag", er det det samme som barracudatag? (Hvis ikke, kan I forklare, hvad vævtag er kort?)
4- Hvad erstatter man barracuda-tag med, og hvad bør man tænke på (diff-spærre?).
Baracuda loft er (tror jeg) en betegnelse for et spændt plastikloft, altså en plastikfolie, der er spændt ud i loftet. Blev populært i 60 - 70'erne.
En katastrofe ud fra et brandsynspunkt. Ved brand, så der bliver varmt i rummet, smelter folien, løsner sig fra loftet og "vakuumpakker" evt. personer, der forsøger at flygte fra branden. Plastikken brænder derefter fint. Et mareridt ud fra et brandsynspunkt.
Loftet har ingen bærende funktion. Der findes varianter med små huller, ser ud som prikkede bilindretninger, der fandtes i VW i 60 - 70'erne.
De tror jeg har en ventilationsfunktion, river man et sådant, behøver man kontrollere den detalje.
Vævet loft er en anden ældre form for spændte lofter, det er en tekstilvæv (tror det var sækvæv), der spændes i loftet. På den tapetserer man med et tyndt papir. Og maler på det. Disse lofter er heller ikke super gode ud fra et brandsynspunkt, de brænder. Men de falder jo ikke ned og slår folk, der er i rummet.
Hvor svært det er at lave et nyt overfladelag i loftet afhænger af, hvad der er under det gamle loft. Hvis der er gips, er det måske ikke det bedste, da man ikke kan skrue i det (skruerne skal fastgøres i det, som gipsen er fastgjort til, dvs. regler). Jeg vil tro, at man skal sætte glespanel og derefter et nyt loft, typisk gips eller sådanne loftplader.
Vi vil lade installere et moderne strækt loft i vores nybyggeri, det lyder som om I nemt skulle kunne rive det gamle loft ned og opgradere til det. Ildfast, tåler vand, cirka halvdelen af omkostningen sammenlignet med gipslofter, man får en perfekt overflade osv. Findes i forskellige designs og materialevalg.
Boede engang i et hus med netop barracudatag. Hele området blev bygget -71 -72. Alle rum havde netop sådan nogle tage. Som ekstra "fint" havde de også sat dørkarme af plastik op.
Et hus brændte, og der var kun en plastbunke tilbage efter det.
Efter det var der mange, der skiftede tag.
Inklusive os.
Under denne plastikfolie, som selvfølgelig var fastgjort med plastlister, var elrørene klamret direkte mod en spånplade. Det vil sige, det var ingen glat overflade nedenunder. Det var plastikfolien der gjorde loftet glat.
Der var ikke så meget at fastgøre i, så vi satte først lægter i to niveauer og derefter et indvendigt loft. De første rum vi lavede (soveværelser) fik en slags ikke brandbare fiberplader. Senere rum fik gips.
Så bare væk med det. Når det ikke i alle disse år er blevet fjernet, kan man undre sig over andre ting...
Bærende indvendigt loft tror jeg ikke findes. Bjælkelaget er en anden sag.
Ventilation? Nej.. det var bare en hurtig måde at få det glat på. Diffusionsspærre? Nej, slet ikke. Det lækker jo ved loft/væg.
Hvis der ikke har været nogen diffusionsspærre tidligere, bør du nok ikke sætte en op. Det kræver ordentlig ventilation osv. Hvis du pakker noget ind uden at have styr på alt, vil du få problemer.
Har dette i to badeværelser. Sidder som en smæk. Begynder det at brænde derinde af en eller anden grund, tænker jeg, at man ganske enkelt går ud af rummet bare.
Øvrige rum havde spændte vævlofter.
Det afhænger selvfølgelig af forudsætningerne. Du skal stille meget mere specifikke og detaljerede spørgsmål. Eller måske endnu bedre få hjælp af en dygtig snedker, så vil du få et fantastisk flot loft.
Vi kommer til at lade installere et moderne stræktag i vores nybyggeri, det lyder som om I nemt kunne rive det gamle loft ned og opgradere til det. Ildfast, tåler vand, omkring halvdelen af omkostningerne sammenlignet med gipsloft, man får en perfekt overflade osv. Findes i forskellige designs og materialevalg.
Vi bruger disse:
Brilliance Ceiling
Vi har tiden imod os og har eksisterende snedker, som skal lave meget. Kan man sætte spændetag op nemt selv? Hvad kostede det dig i materialer og tid for x kvm?
Boede engang i et hus med netop barracudatag. Hele området blev bygget -71 -72. Alle rum havde netop sådanne lofter. Som ekstra "fint" havde de også sat dørkarme af plast..
Et hus brændte, og det var kun en plastikbunke tilbage efter det.
Efter det var der mange, der skiftede tag.
Inklusiv os.
Under denne plastikfolie, som selvfølgelig var fastgjort i plastloftlister, var elrørene direkte fastgjort mod en spånplade. Dvs der var ingen jævn overflade nedenunder. Det var plastikfolien, der gjorde loftet jævnt.
Så var der ikke så meget at fastgøre i, så vi satte først med spredt afstand i to niveauer og derefter et indvendigt loft. De første rum, vi lavede (soveværelser), fik en slags ikke-brændbare fiberplader. Senere rum fik gips..
Så bare væk med det. Når det ikke i alle de år er blevet fjernet, kan man undre sig over andre ting...
Bærende indvendigt loft tror jeg ikke findes. Etageadskillelsen er en anden sag.
Ventilation? Nej.. det var kun en hurtig måde at få det jævnt. Diffusionsspærre? Nej ikke alls. Det lækker jo ved loft/væg
Hvis der ikke tidligere har været en diffusionsspærre, bør du nok ikke sætte en på. Det kræver korrekt ventilation osv. Pakker du noget ind uden at have styr på alle led, får du problemer.
Jeg skal fjerne det efter alt jeg har læst om brand.
Gles sætter snedkeren hurtigt, derefter kan du sætte f.eks. færdigmalet træpanel, loftpanel, gips som spartles og males. Det afhænger af hvilken stil du ønsker i huset.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.