12,007 læst ·
24 svar
12k læst
24 svar
Barracudatag eller vævspændt loft?
I tidligere tider blev der sat Baracudatage, en plastplade i loftet, der kørte op og ned afhængigt af, hvor i huset døren eller vinduet blev åbnet, så ret sjovt ud, den hævede og sænkede sig. Men denne type tag er nu næsten forsvundet på grund af brandfaren ved dem, ved en evt. åben flamme, der kommer i kontakt med plasten, vil hele loftet antændes og falde ned, med det resultat at det rum vil være totalt brændt på ca. 5 minutter og kan ikke reddes, alt antændes. Så jeg anbefaler dig ikke at sætte sådan et tag, som info er det en af brandvæsenets mareridt.
At sætte Barracuda tag har aldrig været en overvejelse. Mit hovedspørgsmål var, om mit nuværende tag var af Barracuda eller væv.S skutten11 sagde:I gamle dage blev der sat Baracudatag, en plastflade i loftet, som bevægede sig op og ned afhængigt af, hvor i huset der blev åbnet en dør eller et vindue, det så ret sjovt ud, da det hævede og sænkede sig. Men denne type tag er næsten forsvundet nu på grund af brandfaren, hvis en evt. åben flamme kommer i kontakt med plastikken, vil hele loftet antændes og falde ned, hvilket resulterer i, at rummet er totalt i brand på ca. 5 minutter og ikke kan reddes, alt brænder op. Så jeg anbefaler dig ikke at sætte sådan et tag, som info er det en af brandvæsnets mareridt
Lidt mis, er det af plast så er det nok Baracuda, er det væv så er den måske brun på umalet del,
Ovenover vævet plejer det at være el-rør, så hvis du skal sætte et nyt loft, er det nok eneste måde at reglere ned med
lægt som skrues i loftet, som for det meste er som råspont og bærer fremragende
Ovenover vævet plejer det at være el-rør, så hvis du skal sætte et nyt loft, er det nok eneste måde at reglere ned med
lægt som skrues i loftet, som for det meste er som råspont og bærer fremragende
Du ser ud til at have styr på situationenC claym sagde:Tak alle for hurtige og gode svar, I er fantastiske!
@mexitegel:
Jeg er inde på samme spor, dvs. ønsker ikke at sætte en dampspærre, da dette kan få ubehagelige effekter, og jeg kan få flere problemer. Min tese: har der ikke været dampspærre før, skal jeg ikke sætte en (selvom lofterne i de øvrige rum skal renoveres inden for 'snar' fremtid).
Efter at jeg byggede en indervæg, der deler et stort rum op, består nu overetagen af 5 rum. 2 af disse har ingen tilluft, og jeg vil indsætte tilluft i disse 2 (i forbindelse med udsugningsventilatoren på skorstene). Et rum er et badeværelse/toilet med en udsugningskanal ind i skorstenen (ingen tilluft her, skal vel ikke være nogen heller).
Vedrørende loftetagen, så er det en kold loftetage, loftsbjælkelaget er isoleret med kutterspån + savsmuld, og så har man lagt glasuldsplader på dette og derefter vindpap. Hvad jeg har læst, så er dette ikke en god løsning at blande organisk materiale med uorganisk? Bør vel være bedre at rive glasulden ud og lægge ecofiber eller lignende?
Loftet har ingen ventiler på gavlene. Der er en lille luftspalte ved tagfoden på langsiderne.
Taget er rupløjede brædder + vindpap + moderne bliktag. Ingen isolering.
Jeg har 4 temperatur- og luftfugtighedssensorer opstillet på loftet, jeg ved, at præcisionen i disse ikke er optimal, men jeg bruger dem til at se tendenser (se billeder nedenfor). Disse er købt hos Clas O. Har også målt fugtindholdet i rupløjede brædder og bjælkerne mod ydertaget - et fugtindhold, der ligger under risikoniveauet (har målt hvor der er vækst og andre steder også).
For at være på den sikre side har jeg sprøjtet med Japes skimmelfri på de steder, hvor det er værst på de rupløjede brædder, og derefter skrabet sort fnug væk på visse steder. Har også ringet ind de steder, hvor det er sort for at se, om det spreder sig.
Kommentarer til billederne
1. Vejrets retninger er omtrentlige
2. Nordsiden og vestsiden får knap nogen sol i løbet af dagen (vest vender mod en bjergside med træer)
3. Gavlene (nord/syd): lidt sorte pletter her og der, placeret på de rupløjede brædder, hvor de møder glasulden
1. Sensor placeret "Nordøst" (sidder i et hjørne): Der er angreb på de rupløjede brædder + bjælker (sort med lidt fnug), angrebet sidder i hjørnet længst nede mod tagfoden. Der går en "død/gammel" ventilationskanal op der. Kan det være, at det er utæt, hvilket får det til at gro her?
2. Sensor placeret "Sydøst" (sidder i et hjørne): Ingen sort vækst, lidt hvide prikker
3. Sensor placeret "Sydvest" (sidder i et hjørne): Der er angreb på de rupløjede brædder + bjælker (sort med lidt fnug), angrebet sidder i hjørnet længst nede mod tagfoden (angrebet i stort set samme sted som "Nordøst")
4. Sensor placeret "Vest" (sidder på en langside over badeværelset!): Der er angreb på de rupløjede brædder + bjælker (sort med lidt fnug), angrebet sidder længst nede mod tagfoden (angrebet i stort set samme sted som "Nordøst" og "Sydvest")
Det vanskelige med alt dette (som jeg også har undersøgt her i forummet) er netop loftetagen. Skal jeg ventilere mere eller mindre? Skal jeg lægge mere isolering i loftsbjælkelaget eller fjerne det. Skal jeg indsætte en affugter eller ej... Puh, jeg bliver træt. Huset ligger i Norrlands indland.
Ventilationen/luften i huset generelt:
Kælderen: Størstedelen af kælderen er under jorden, frisk duft, dvs. ikke en fugtig kælder. God strømning ind i skorstenen her og god strømning i tilluftsventilerne.
Plan 1: Noget lukket, lidt dårligere strømning i tilluftsventilerne og udsugningskanalerne ind i skorstenen
Plan 2: (hvor vævstapetet og den nye væg sidder): Dårlig strømning i 1 af tilluftsventilerne. Udsugningsventilen ind i skorstenen, som sidder i badeværelset, er næppe mærkbar
@Stefan1972:
Nej, jeg gik lidt hurtigt frem ved vægbyggeriet (vi havde kort tid til indflytning). Det, jeg gjorde, var at skære en rille op i loftet (ca. 4 m lang og 10 cm bred). Satte indervæggen op, SÅ gik det op for mig: hmm, hvordan skal jeg løse dette med loftet?? Det blev en hel del arbejde med at spænde det tilbage på begge sider af væggen, men jeg lykkedes at få det til at se helt okay ud. Set i bakspejlet skulle jeg have revet hele indre loft ned og sat gips direkte. Jeg kan virkelig ikke anbefale nogen at forsøge at spænde et skåret vævstapet tilbage, det er et h-v!
/C
Glasulden skal du definitivt rive væk fra loftet, og med tanke på dine begyndende skimmelangreb, så er spørgsmålet, om ikke huset ville have bedst af, at du ikke isolerer for meget, men det kommer også an på, hvor godt ventilationen på den kolde loft fungerer. For meget ventilation ved ugunstige vejrforhold er som sagt heller ikke godt.
Tak for alle svar!
@mexitegel: Styr på sagerne, hehe jeg forsøger, men nogle gange føles det som om jeg har nul styr
. Vores emhætte kører konstant (trin 1 på emhætten) for at få cirkulation på stueetagen. Emhætten er en separat kanal, der ikke går ind i skorstenen, men går selv op på køkkentaget (køkkentaget er et separat tag fra hovedtaget). Emhætten er dårlig (knapper der er i stykker etc.) så den skal alligevel skiftes ud snart, jeg vil sørge for at få en god en.
Gullfiberen vil jeg fjerne. Dog overvejer jeg at vente, indtil ventilationen på skorstenen er færdig. Når gullfiberen er fjernet, tænker jeg først at måle og se, hvad der sker, også se, hvordan det føles indendørs. Hvis alt bliver godt, så undlader jeg at lægge mere isolering i loftsbjælken. Hvis det ikke bliver godt, fylder jeg på med ecofiber eller lignende.
Som ny husejer af et gammelt hus har jeg indset, at jeg må tage små bidder ad gangen og se, hvad effekten bliver.
Jeg vil opdatere denne tråd eller skabe en ny og fortælle, hvordan det er gået. Synes det er rart, når folk vender tilbage og siger, hvordan det gik efter deres projekt...
/C
@mexitegel: Styr på sagerne, hehe jeg forsøger, men nogle gange føles det som om jeg har nul styr
Gullfiberen vil jeg fjerne. Dog overvejer jeg at vente, indtil ventilationen på skorstenen er færdig. Når gullfiberen er fjernet, tænker jeg først at måle og se, hvad der sker, også se, hvordan det føles indendørs. Hvis alt bliver godt, så undlader jeg at lægge mere isolering i loftsbjælken. Hvis det ikke bliver godt, fylder jeg på med ecofiber eller lignende.
Som ny husejer af et gammelt hus har jeg indset, at jeg må tage små bidder ad gangen og se, hvad effekten bliver.
Jeg vil opdatere denne tråd eller skabe en ny og fortælle, hvordan det er gået. Synes det er rart, når folk vender tilbage og siger, hvordan det gik efter deres projekt...
/C
Klik her for at svare