Vi er i gang med at renovere vores 50'er-hus, og nu er turen kommet til et af børnenes soveværelser. Vi renoverede køkkenet inden jul og rev bl.a. det vævede loft ned, da køkkenskabene var sat op først, og man derefter havde spændt loftet rundt om skabene. Fordi vi skulle sætte nye skabe op andre steder, havde vi jo ikke noget valg, men det var jo et enormt arbejde, mildt sagt. Og prisen, sammenlignet med blot at male det vævede loft, skal man jo heller ikke glemme...
Så nu hvor vi begynder med soveværelserne, overvejer vi, om vi skal beholde de vævede lofter, eller om vi skal gøre som i køkkenet, rive ned og sætte gipsplader op. Eller ja, helt ærligt er det faktisk min partner, der overvejer det, da det er ham, der skal gøre arbejdet :-).
Men der er to aspekter, vi overvejer:
- brandsikkerhed: hvor farligt er det at have vævet loft kontra gipsloft? betyder det noget, hvilket materiale man har?
- bør man bevare originaludførelse? altså er der nogen form for "bygningshistorisk" værdi i at bevare det vævede loft? Alt skal jo først og fremmest være praktisk, sikkert osv., men vi vil gerne bevare huset i så original stand som muligt.
Som navnet antyder, er jeg helt novice i alt, der har med renoveringer at gøre, så alle tips/tanker/idéer modtages med tak!

Hemmakatten
Et ægte vævspændt loft er smukt, og i dag meget usædvanligt. Der er kun få malere, der kan kunsten at opsætte nye vævlofter eller reparere gamle. Den glatte overflade får du jo ikke med gipsplader uden meget spartling og andet.

Hvis det er muligt, ville jeg absolut forsøge at bevare lofterne, ellers opsætte nye. Hvis du bor i Sthlm-området, kender jeg malere, der kan dette.

Hvad angår brandsikkerhed, må gipsplader være sikrere.

Selvfølgelig er gipstak bedre fra et brandsikkerhedsperspektiv. Rigtige stofspændte lofter tror jeg ikke er alt for farlige fra et brandsikkerhedsperspektiv, men de begrænser næppe branden heller, som gipstakene gør. Dvs. de brænder nok omtrent som resten af huset.

Derimod fandtes der i 70'erne plastspændte lofter. Disse var en stor brandfælde. Ved brand smeltede hele loftet og kom ned i et stort brændende klistret lag, som beboerne i huset blev "indsvøbt" i. Må næsten være værre at få på sig end napalm. Der findes sandsynligvis stadig nogle af disse lofter, som ikke er blevet udskiftet.

Selvfølgelig er et fint stofspændt loft lidt tidstypisk, svært at rådgive. Men jeg tror ikke, det er så dårligt fra et brandsikkerhedsperspektiv, at det bare skal fjernes (som plastlofterne).

hempularen sagde:
Derimod var der jo i 70'erne plastspændte lofter. Disse var jo en stor brandfælde. Ved brand smeltede hele loftet og kom ned i et stort brændende klistret lag, som dem, der boede i huset, blev "indpakket" i. Må være næsten værre at få på sig end napalm. Der findes sandsynligvis stadig nogle sådanne lofter tilbage, som ikke er blevet udskiftet.)
Jepp, barracudalofter. Helt vanvittige.. Jeg skiftede et sådan loft i et badeværelse hos en kunde så sent som i efteråret. Hun fortalte også, hvor underligt det så ud, når musene gik omkring oven på plasten, man så ligesom poterne synke ned. Hun var glad for at få sit nye fine gipsloft.:)

Neuanfanger: Jeg er helt for, at man bevarer ting, der har bygningshistorisk værdi, men i jeres tilfælde bliver det sandsynligvis så meget nemmere med gips, og så lille en forskel i udseende, at jeg synes, I kan droppe vævloftet med god samvittighed. Og det er jo altid muligt at sætte det op igen senere, hvis nogen vil genoprette.

• Synes
Huggmejsel
  • Laddar…
Apropos at skifte de der plastiktag.

En slægtning skiftede et sådant og indsatte en slags træimitationstag af gipsplader. Nogle år senere, da de havde solgt huset, viste det sig at der var kommet fugtskader på loftet, som blev anset for at skyldes, at der ikke var nogen dampspærre over det nye tag. Det gamle plastiktag havde tilsyneladende opfyldt den funktion. Nye ejere hævdede skjult fejl, men jeg tror ikke, der blev nogen erstatning. Det jeg synes er lidt mærkeligt, er at jeg gennem årene har set masser af instruktioner om, hvordan man nemt skifter disse tag, men ingen steder nogen oplysning om, at man måske burde sætte plastik i taget før man sætter gips på.

Selvom det måske kan betragtes som en slags grundviden, at der er behov for en dampspærre på den varme side af væg/loft.. Jeg forstår nok køberen i det tilfælde og synes nok også skjult fejl. Især da det var din slægtning selv, der havde lavet fejlen, så kan jeg nok mene, at han/hun havde gjort det selv, så vidt jeg forstår?

Hemmakatten sagde:
Hvis det er muligt, ville jeg absolut forsøge at bevare lofterne, og som anden mulighed sætte nye op. Hvis du bor i Stockholm-området, kender jeg malere, der kan dette.
Hmm... kan man ikke male selv? Min partner er superdygtig til at male, men han har aldrig givet sig i kast med væv-lofter. Jeg har forstået, at det er kompliceret, men er det så svært, at man ikke kan klare det selv?

For selvom vi gerne vil bevare originalen, og lofterne er i rigtig god stand, så er det et spørgsmål om tid og penge. At hyre en maler ville sandsynligvis blive alt for dyrt, men på den anden side koster det jo en masse penge med gipsplader, spartel osv. Forresten tager jeg gerne imod anbefalinger på dygtige malere, vi bor i den sydlige forstad.

Ingen vanskeligheder med at male disse lofter. Man skal bare være lidt lettere på hånden end normalt for ikke at ødelægge dem. Jeg har selv beholdt disse lofter i de rum, jeg har kunnet, da jeg kan lide, at de er glatte og fine. Har også repareret mindre skader uden problemer.

W
Jeg har oxo beholdt de vævspændte lofter, hvor det har været muligt, men oxo sat et nyt op faktisk. Det var ikke let at finde nogen, der kunne, men fordelen er, at disse lofter er glattere, går hurtigere at sætte op og er billigere. Det tog 2 mænd to dage at sætte et nyt loft op på lidt over 30 kvm, og det var inklusive to malinglag. Det ville nemt have taget en uge med gips og blevet meget dyrere. Så er der selvfølgelig ulemperne, og det er måske brandsynspunktet, men i vores tilfælde er det ligemeget, for der er ikke gips nogen steder, så alt brænder lige godt. Det er også let at beskadige lofterne, hvis man svinger rundt med store genstande af en eller anden grund, men har man højt til loftet, så er det jo ikke noget problem.

Her er nogle andre erfaringer efter at have taget to vævspændte lofter ned i vores hus:

Afstanden mellem væv og i vores tilfælde brædderne var kun 2,5 cm. Der er ikke meget plads til at bevare præcis samme lofthøjde, især da dåser er dybere end det og eventuelle spots tager ekstra dybde.

I underetagen har vi heldet, da der allerede sidder gipsplader over væven, som igen sidder på brædder (meget materiale...) Vi vil gerne tro, at gipsen ikke vil bevæge sig, da den sidder så godt fast i brædderne.

I vores tilfælde kunne jeg se, at man havde forsøgt a) at reparere skaderne og b) malet, og så ved man ikke, om de havde brugt den rigtige maling, hvilket kan få flagene til at slippe.

Men flot er det!

Skal du have spots skal man jo alligevel save huller opad og montere beskyttelseskasser. For at sænke loftet 15-18 cm som de fleste spots kræver er ofte ikke et alternativ. Loftdåser til almindelige lamper kan man, hvis det kniber, fræse hul for opad. Det behøves ofte ikke mere end 10-15 mm ekstra, så kan man evt. klare sig uden at skulle fræse igennem en planke helt.

Jeg har hørt, at sådan nogle tage er ekstremt brandfarlige...
Men ofte er de rigtig flotte, man ser jo ingen samlinger etc..
Men jeg ville have skiftet taget på grund af brandrisikoen...

• Synes
Vesh
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.