Hej alle!

Jeg er i gang med at ordne loftet på vores overetage. I dag sidder der en slags vævet loft, men efter at jeg har kigget rundt lidt, så findes der åbenbart noget, der hedder Barracudaloft. Ved nogen, hvordan man ser forskellen på disse?

Vores loft er spændt op med tagpapsspiger, og der sidder trælister rundt omkring. Jeg har revet en sprække i loftet, da jeg byggede en indvendig væg og tog billeder. Vedhæfter billeder nedenfor.
Er det væv eller Barracuda, nogen der ved det?

Grunden til, at jeg spørger, er at jeg så folk skrive, at Barracudaloft har en form for dampspærre i sig. Så hvis jeg vil skifte mit loft til gipsplader (og det er et Barracudaloft) skal jeg måske sætte en dampspærre mod vinden?

Dog er dette en videnskab i sig selv. Huset er fra 1938, og sandsynligvis er der slet ingen dampspærre.

Til sagen hører også, at boligen er dårligt ventileret (oljepanna skiftet mod fjernvarme, 3-lags vinduer, skorstenen er ikke længere opvarmet). Der er vækst på loftets underside. Planen er at sætte mekanisk udsugning på skorstenen for at forbedre ventilationen og se, om det også hjælper med væksten.

/C

• Stykke hus tags materiale med hvid overflade og brun vævning på bagsiden, holdt i hånden.
  • Et nærbillede af en revet sektion af et vævet loftsmateriale, muligvis Barracudaloft eller et traditionelt væv, på en lys trægulvbaggrund.
barracudatag er typ "plasttag"
du har vævetag. med en vævet dug

Staffans2000
Sådan er det. Jeg havde det samme tag som du har. Eftersom resten af huset sandsynligvis mangler fugtspærre, er det uhensigtsmæssigt at montere det kun i et rum.

Staffan

Det er ofte umuligt at eftermontere dampbarriere, så du får den ønskede funktion uden at rive hele etagen ned, da du ikke kan tætne i indervægge. Det er heller ikke hensigtsmæssigt at montere i kun dele af huset. Sammenfattende er der risiko for, at du introducerer nye problemer i stedet for at løse det, du ønsker.

Du bør prioritere ventilationen og sørge for at få huset ordentligt undertryksventileret, det er ikke sikkert, at det er tilstrækkeligt at sætte ventilator på skorstenen. På den måde får du så lidt fugtig luft som muligt op på loftet. Sørg også for, at der er tilførsel af luft på de rigtige steder med tanke på, at der er sat tætte 3-lags vinduer ind. Hvis der ikke er spalteventiler i disse, så må I sandsynligvis installere friskluftventiler, Fresh TL98F er gode.

Undersøg også klimaet på loftet, måske er ventilationen der tilstoppet? Du skal sandsynligvis også behandle den allerede begyndte vækst med boracol eller lignende. Opsæt også en form for klimaovervågning på loftet, så du har styr på situationen. At måle er at vide. Der findes fornuftige trådløse målere til relativ luftfugtighed hos Clas Ohlsson og lignende steder.

håber du tænkte dig om, da du skar løs prøven for et vævspændt loft bygger jo på, at det er intakt fra væg til væg. Ellers mister det stilen helt. Et ødelagt sådant skal man altså udskifte og spænde op igen eller fjerne helt og erstatte med noget andet.
Et mindre rum kan have kun papspændt loft, og da er der ingen væv.

Tak alle for hurtige og gode svar, I er vidunderlige!

@mexitegel:

Jeg er inde på samme spor, dvs vil ikke sætte dampspærre da dette kan få ubehagelig effekt og jeg kan få flere problemer. Min tese: har der ikke været dampspærre før, så skal jeg ikke sætte en ind (selvom lofterne i øvrige rum skal renoveres inden for 'snar' fremtid).

Efter at jeg byggede indervæggen som deler et stort rum, består nu overetagen af 5 rum. 2 af disse har ingen tilluft, og jeg vil sætte tilluft i disse 2 (i forbindelse med udsugningsventilator på skorstenen). Et rum er et badeværelse/toilet med en udluftningskanal ind i murværket (ingen tilluft her, skal der vel heller ikke være).

Angående loftet så er det et koldloft, loftbjælkelaget er isoleret med træuld + savsmuld, derefter har man lagt fiberglasplade på dette og derefter vindpap. Hvad jeg har læst, er dette ikke en god løsning at blande organisk materiale med uorganisk? Skal vel være bedre at rive fiberglassen ud og lægge ecowool eller lignende?

Loftet har ingen ventilationsåbninger på endesiderne. Der er en lille lille luftspalte ved tagfoden på langsiderne.

Taket er råspont + vindpap + moderne pladetag. Ingen isolering.

Jeg har 4 temperatur- og luftfugtighedssensorer opsat på loftet, ved at nøjagtigheden af disse ikke er optimal, men jeg bruger dem til at se tendenser (se billeder nedenfor). Disse er købt på Clas O. Har også målt fugtkvoten i råsponten og bjælkerne mod ydertaget - en fugtkvote der ligger under risikoniveauet (har målt, hvor der er vækst og på andre steder også).

For at være på den sikre side har jeg sprøjtet med Japes mögelfri på de steder, hvor det er værst på råsponten og så skrabet sort fnug af visse steder. Har også markeret de steder, hvor det er sort for at se, om det spreder sig.

Kommentarer vedrørende billederne

1. Kompassets retninger er omtrentlige

2. Nordsiden og vestsiden får knapt nogen sol i løbet af dagen (vest vender mod en bjergside med træer)

3. Endesiderne (nord/syd): lidt sorte pletter her og der, placeret på råsponten hvor denne møder fiberglassen

1. Sensor placeret "Nord øst" (sidder i et hjørne): Der er angreb på råsponten + bjælker (sort med lidt fnug) angrebet sidder i hjørnet længst nede mod tagfoden. Der går en "død/gammel" ventilationskanal op der. Kan det være utæt, og det er derfor det vokser her?

2. Sensor placeret "Syd øst" (sidder i et hjørne): Ingen sorte vækst, lidt hvide prikker

3. Sensor placeret "syd vest" (sidder i et hjørne): Der er angreb på råsponten + bjælker (sort med lidt fnug) angrebet sidder i hjørnet længst nede mod tagfoden (angreb stort set samme sted som "Nord øst")

4. Sensor placeret "vest" (sidder på en langside ovenfor badeværelset!): Der er angreb på råsponten + bjælker (sort med lidt fnug) angrebet sidder i længst nede mod tagfoden (angreb stort set samme sted som "Nord øst" og syd vest)

Det svære ved alt dette (som jeg også har set rundt her på forumet) er netop loftet. Skal jeg ventilere mere eller mindre? Skal jeg lægge mere isolering i loftbjælkelaget eller fjerne? Skal jeg sætte affugter ind eller ej.... Puh, jeg bliver træt :). Huset ligger i Norrlands indland

Ventilationen/luften i huset i øvrigt:
Kælderen: Størstedelen af kælderen er under jorden, frisk duft dvs ikke en muggen kælder. Godt flow i murværket her og godt flow i tilluftsventilerne.
Plan 1: Noget presset, lidt dårligere flow i tilluftsventilerne og udluftningskanalerne i murværket
Plan 2: (hvor væven i loftet og den nye væg sidder): Dårligt flow i 1 af tilluftsventilerne. Udsugningsventilen ind i murværket som sidder i badeværelset er knapt mærkbar

@Stefan1972:

Nix, jeg gik lidt for hurtigt frem ved vægbygningen (vi havde kort tid til indflytning). Det jeg gjorde, var at skære en rille i loftet (ca. 4 m lang og 10 cm bred). Sat op indervæggen, SÅ indså jeg: hmm hvordan skal jeg løse dette med loftet??!. Det blev en hel del arbejde at spænde det tilbage på begge sider af væggen, men jeg lykkedes at få det helt ok. Med facit i hånd skulle jeg have revet hele loftet og sat gips op direkte. Kan virkelig ikke anbefale nogen at forsøge at spænde et opskåret vævet loft tilbage, det er et h-v!

/C

• Graf over temperatur og luftfugtighed ved sensor i nordøst hjørnet på loftet. Temperatur i blå, luftfugtighed i rød.
  • Graf over temperatur og luftfugtighed, viser variationer over tid. Blå linje repræsenterer temperatur, rød linje repræsenterer luftfugtighed. Markering "Syd øst".
  • Graf over temperatur og luftfugtighed på loft; røde linjer viser luftfugtighed, blå linjer viser temperatur. Sensor fra "Syd väst" 25/4 til 1/5.
  • Graf over temperatur (blå) og luftfugtighed (rød) målt over tid i et rum. Kurverne viser variationer i begge parametre fra 26.4 til 2.5 ved "Väst".
C claym sagde:
Tak alle for hurtige og gode svar, I er fantastiske!

@mexitegel:

Jeg er inde på samme spor, dvs. vil ikke sætte dampspærre, da dette kan få ubehagelig effekt, og jeg kan få flere problemer. Min tese: har der ikke været dampspærre før, så skal jeg ikke sætte nogen (selvom taget i de øvrige rum skal renoveres inden for ‘snar’ fremtid).

Efter jeg byggede indervæggen, der deler et stort rum, består nu førstesalen af 5 rum. 2 af disse har ingen tilførsel, og jeg vil sætte indluft i disse 2 (i forbindelse med udsugningsventilatoren på skorstenen). Et rum er et badeværelse/toilet med en udsugningskanal ind i skorstensrøret (ingen tilførsel her, skal vel heller ikke være nogen).

Hvad angår loftet, så er det et koldt loft, loftsbjælkelaget er isoleret med høvlspåner + savsmuld, og så har man lagt glasuld på dette og derefter vindtæt papir. Hvad jeg har læst, så er dette ikke en god løsning at blande organisk materiale med uorganisk? Det burde vel være bedst at rive glasulden ud og lægge ecofiber eller lignende?

Loftet har ingen ventiler på gavlsiderne. Der er en lille luftspalte ved tagfoden på langsiderne.

Taget er ru brædder + vindtæt papir + moderne pladetag. Ingen isolering.

Jeg har 4 temperatur og fugtighedssensorer oppe på loftet, ved at nøjagtigheden af disse ikke er optimal, men jeg bruger dem til at se tendenser (se billeder nedenfor). Disse er købt på Clas O. Har også målt fugtigheden i ru brædderne og bjælkerne mod ydertaget - en fugtighed under risikoniveauet (har målt, hvor der er vækst og andre steder også).

For at være på den sikre side har jeg sprøjtet med Japes mugfrit på de steder, hvor det er værst på ru brædderne, og derefter skrabet sort fnug væk nogle steder. Har også markeret de steder, hvor det er sort for at se, om det spreder sig.

Kommentarer vedrørende billederne

1. Verdensretningerne er omtrentlige

2. Nord siden og vest siden får knap nogen sol i løbet af dagen (vest vender mod en bjergside med træer)

3. Gavlsiderne (nord/syd): lidt sorte pletter her og der, placeret på ru brædderne, hvor denne møder glasulden

1. Sensor placeret "Nord øst" (sidder i et hjørne): Der er angreb på ru brædderne + bjælker (sort med lidt fnug), angrebet sidder i hjørnet længst nede mod tagfoden. Der går en "død/gammel" ventilationskanal op der. Kan det være, at det er utæt, som gør, at det vokser her?

2. Sensor placeret "Syd øst" (sidder i et hjørne): Ingen sort vækst, lidt hvide prikker

3. Sensor placeret "syd vest" (sidder i et hjørne): Der er angreb på ru brædderne + bjælker (sort med lidt fnug), angrebet sidder i hjørnet længst nede mod tagfoden (angreb i stort set samme sted som "Nord øst")

4. Sensor placeret "vest" (sidder på en langside ovenfor badeværelset!): Der er angreb på ru brædderne + bjælker (sort med lidt fnug), angrebet sidder længst nede mod tagfoden (angreb i stort set samme sted som "Nord øst" og syd vest)

Det lurvede med alt dette (som jeg også har tjekket rundt her på forummet) er lige præcis loftet. Skal jeg ventilere mere eller mindre? Skal jeg lægge mere isolering i loftsbjælkelaget eller fjerne det? Skal jeg indsætte en affugter eller ej... Puh, jeg bliver træt :). Huset ligger i Norra Sveriges indland.

Ventilationen/luften i huset i øvrigt:
Kælderen: Størstedelen af kælderen er under jorden, frisk duft dvs. ikke en klam kælder. Godt flow ind i skorstensrøret her og godt flow i tilføringsventilerne.
Plan 1: Noget indelukket, lidt dårligere flow i tilføringsventilerne og udsugningskanalerne ind i skorstensrøret
Plan 2: (hvor vævetaket og den nye væg sidder): Kast flow i 1 af tilføringsventilerne. Udsugningsventilen ind i skorstensrøret, der sidder på badeværelset, er næppe mærkbar

@Stefan1972:

Nej, jeg gik lidt for hurtigt frem ved vægbyggeriet (vi havde kort tid til indflytning). Det jeg gjorde, var at skære en rende i taget (ca. 4 m lang og 10 cm bred). Satte indervæggen op, SÅ gik det op for mig: hmm hvordan skal jeg løse dette med taget???!. Det blev en hel del arbejde at strække det tilbage på begge sider af væggen, men jeg lykkedes at få det til helt okay. Med facit på hånden skulle jeg have revet hele indretaket ned og sat gips direkte. Kan virkelig ikke anbefale nogen at forsøge at strække et opskåret vævetak tilbage, det er et he-v!

/C
du gør det mere kompliceret, end det behøver at være

K Klasklättermus sagde:
du gør det mere kompliceret end hvad det behøver at være
På hvilken måde?

C claym sagde:
På vilket sätt?
har plast i huset for øvrigt?

K Klasklättermus sagde:
har plast i huset förövrigt?
Ikke hvad jeg kan se. Dog er facaden malet med akrylatfarve, hvis det er af ondo?

et vævspændt loft monterer man fugtigt, så spænder det sig når det tørrer. Et sådant opskåret med pap på kan man ikke bare sømme op igen med godt resultat, det bliver ligesom bagvendt.
Desuden monterer man først væven, og derefter pap som også er fugtig og tørrer som snørrer det yderligere til.

C claym sagde:
Ikke hvad jeg kan se. Dog er facaden malet med akrylatmaling, hvis det er af ondo?
undskyld jeg sigter på aldersbestandig plast.
der findes høj funktionsvæv/membran. så at du kan renovere et rum ad gangen.

S Stefan1972 sagde:
et vævspænt loft monterer man fugtigt, så spænder det sig, når det tørrer. Et sådant opskåret med pap på kan man ikke bare sømme op igen med godt resultat, det bliver ligesom omvendt.
Desuden monterer man vævet først, så papiret som også er fugtigt og tørrer, som strammer det yderligere.
præcis er det ber revet, er det kørt, går ej at montere tilbage.
dog findes material at gøre nyt vævspæntloft af. dog ses disse lofter nogle gange som brandfarlige.

Tanken har altid været at rive vævloftet ned og sætte gips op. Dog havde jeg aldrig nået at bygge vægge og sætte nyt gipsloft op, inden vi flyttede ind, derfor min midlertidige løsning med at spænde loftet tilbage.
Nu har vi boet os til og vil tage fat på loftet og rive ned og sætte gips op.
Men fordi jeg blev usikker på, om vores vævloft har nogen dampspærrefunktion samt om der kan opstå problemer, hvis vi skifter væven til gips, startede jeg tråden.
Vil ikke ødelægge noget med evt. fugtvandring ved skift fra væv til gips

/C

K Klasklättermus sagde:
undskyld jeg henviser til aldersbestandig plast.
der findes høj funktionsvæv/membran. så du kan renovere et rum ad gangen.
Jo men er det fornuftigt at sætte plast i et gammelt hus overhovedet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.