Har et lignende hus fra -71, hvor jeg overvejer at gøre noget lignende, men undrer mig dog over, om der blev gjort noget med væggen, der adskiller køkkenet fra gangen? Jeg har selv en dørkarm yderst i forhold til billedet.
Jeg har lige købt et Gullringshus med byggeår fra -68 med lignende tegninger som Roy delte i trådens start og har tænkt mig at fjerne væggen mellem køkken og stue. Er der nogen, der bor i husene, og har nogen tips og tricks at dele?
Jep,
er der nogen, der har efterisoleret på loftet, og i så fald hvordan?
Løsuld eller andet?
Dampspærre?
Oplevet nogen fugtproblemer?
Jeg overvejer selv at lægge ca. 300 mm på, og lige nu er cellulose løsuld den bedste mulighed.
Skal tilføje, at jeg har skiftet til pladetag med nye råspontbrædder og flyttet "skorstenen" til nordsiden af taget for at få sydsiden helt fri, og dermed kunne lægge 32 solpaneler i 4 pæne rækker. (8*4)
Skal rive nedenstående væg (markeret med rødt) på vores overetage i morgen (fredag) og har allerede erstattet den med væggen markeret med grønt. Væggen løber altså i husets længderetning og dækker ca. 1/3 af overetagen. Overetagen er ca. 6m bred i indvendige mål.
Fra mit perspektiv spiller dimensionen ingen rolle, en solidt bygget væg af 45x70 kan jo løfte hvor stor vægt som helst, men mange ser ud til at fokusere på regelsdimensionen når det skal afgøres om en væg er bærende, og i dette tilfælde har den eksisterende væg regler, der er typ 55x35 (underlig, fra 69') og 10mm spånplade på hver side.
Synes at jeg selv har en forholdsvis god fornemmelse for disse ting og kan ikke se, at der skulle være nogle problemer.
Men jeg har været dumdristig før og tænkte, at det ikke kunne skade at spørge. Kan vel ikke være noget problem at fjerne denne væg? Det som særligt påvirker bærekraften lidt er, at køkkenet på underetagen er ret stort og nu ender den nye væg midt på denne flade i stedet for at cirka ligge på bjælkelaget tæt på indervæggen mellem køkkenet og spisestuen.
Hvad tror I? Overser jeg noget i hvordan disse indbyggede tagspær fungerer? Årsag til at tænke om og forstærke med bjælke? Træffe nogen forsigtighedsforanstaltning?
Et lidt mere beskrivende billede, flytningen af skillevæggen er ikke rigtig så drastisk som det ser ud ovenfor. Tidligere har der været fire identiske mindre soveværelser på overetagen. Nu bliver det tre, hvoraf et er lidt større. Den væg, der er indkredset i grønt, er allerede nybygget. Der hvor det er markeret med rødt, er der i dag en væg, der skal fjernes.
Skal rive nedenstående væg (markeret med rødt) på vores overetage i morgen (fredag) og har allerede erstattet den med væggen markeret med grønt. Væggen løber altså i husets længderetning og dækker ca. 1/3 af overetagen. Overetagen er ca. 6m bred i indermål.
Fra mit perspektiv spiller dimensionen ingen rolle, en solidt bygget væg af 45x70 kan jo løfte hvor stor vægt som helst, men mange ser ud til at fokusere på regel-dimensionen, når man skal afgøre, om en væg er bærende, og i dette tilfælde har den eksisterende væg regler, der er typisk 55x35 (mærkeligt, fra 69’) og 10mm spån på hver side.
Synes at jeg selv har rimelig god følelse for disse ting og kan ikke se, at der skulle være nogen problemer.
Men jeg har været dumdristig før og tænkte, at det ikke kunne skade at spørge. Kan vel ikke være noget problem at fjerne denne væg? Det som fremfor alt påvirker bærekraften lidt er at køkkenet på nederste etage er ganske stort og nu kommer den nye væg midt på denne flade i stedet for at ligge på bjælkelaget nær indvendig væg mellem køkkenet og spisestuen.
[billede]
Hvad tror I? Overser jeg noget i, hvordan disse indbyggede tagstole fungerer? Grund til at tænke om og forstærke med bjælke? Foretage nogen forsigtighedsforanstaltninger?
Et lidt mere beskrivende billede, flytningen af hjertevæggen er ikke rigtig så drastisk, som det ser ud ovenfor. Tidligere har der været fire identiske mindre soveværelser på overetagen. Nu bliver der tre, hvoraf en er lidt større. Den væg, der er indrammet i grønt, er allerede nybygget. Hvor der er markeret med rødt, er der i dag en væg, der skal væk.
[billede]
Du er inde på rette spor. Selv en meget tynd væg tåler næsten hvad som helst. Alligevel bygger man næsten aldrig en bærende væg med svagere træværk end 45x95. Det skyldes mest side-stabiliteten. En stærkt belastet væg skal jo også tåle en ordentlig tackling.
Bare den sag taler for, at din væg IKKE er bærende. Men også hvordan indervæggene sidder så forskelligt, og måske også mangler helt under en tagstol, siger også, at væggen ikke er bærende. Sidst men ikke mindst, så bygger man "aldrig" en rammeværkstagstol med den konstruktion af en ekstra støtte/væg i midten. Med det sagt, kan du rive din væg uden bekymring.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.