Hej
Endnu en sag med bærende væg.
Skal lave køkkenet om og åbne op mod stuen.
Har undersøgt en del, og vil bare afstemme en sidste gang, inden bajonetsaven skal bruges.

Huset er et gullringshus bygget -68

Vil fjerne vægge langs rød linje (se billede_1).
Spær er af typen W, og underarm og overarm er lavet med 145x45.
Spændvidde 7,5 m mellem ydervægge, taghældning 27 grader.
Ligger på grænsen mellem snezone 2 og 2,5.

Markeret indervæg er bygget i henhold til billede2.

Min opfattelse er, at denne væg ikke er bærende, men man vil jo være på den sikre side.
/Roy

• Plantegning af hus, viser køkken og stue. Røde linjer markerer vægtegning, mulig bærende væg mellem rum. Korrekt struktur prioriteret.
  • Bygningstegning af et gulringshus fra 1967, der viser tagstruktur med W-formede spær, og en pil, der peger på en væg til vurdering af, om den er bærende.
Ifølge tabel i Spærhåndbogen klarer 45x145 i over- og underramme trækvalitet T2,K24 eller C24 i snezone 2,5 en spændvidde på 5,6 meter.
Lad en ingeniør beregne på det, det kræver sandsynligvis en bjælke.
Kræves der også byggetilladelse, skal du kunne vise, hvordan du har tænkt.
Hvis du bare tager væggen ned, risikerer du en kraftig nedbøjning./MLj

Hej
tak for hurtigt svar,
var nødt til at gå op på loftet og dobbeltjekke.
Træet i tagspærene er ikke 145x45 men 145x50. (mærkningen på træet står der E L ,G T, hvis det giver nogen ledetråd.
Tjekkede også underrammen og der er 2 påsømmede reglar, en på hver side, som er 30x70.

Rev isoleringen op, hvor indervæggen går, man kan se indervæggen, og den ligger ikke mod tagspæren, kan få fingrene imellem.

Hvad man yderligere kunne se, var at der ikke ligger nogen hel længdegående regel øverst i væggen, kun koteletter (50x95 på billede 2), jeg kan se endetræet på de 35x50 reglar (se billede 2), disse synes blot at være skråsømmede op mod den glespanel.

Jeg synes, væggen virker ret svag til at være bærende, samt at den ikke ligger mod tagspærene.

Kan de ekstra 35x70 samt at det er 50mm i stedet for 45mm gøre, at man kommer op i rigtig bæreevne?

/Roy

Senest redigeret:
Hej
Virket er altså 50 mm tykt sandsynligvis 150mm bredt og uhøvlet?
Der står ingen tal?
Tjek om knaster på højkant er mindre end 25mm og knaster fladen er mindre end 1/4 del af bredden, er det opfyldt og ingen andre fejl findes, kan man betragte virket som T2.
Er huset derefter placeret i snezone 2 og overrammen var 45x170 T2 klarer man et spænd på 7,7 meter.
Har spær pressplader? i så fald kan man forstærke overrammen med påsøm f.eks.
22x145 en på hver side søm 4 tommer 2 fra hver side c300mm.
Tjek med nogen sagkyndig på stedet, inden du skærer i træet, ser skidt ud hvis taget synker ned./MLj

Står hver anden stolpe lige under en spær?

Normalt har man vel ikke kortlingar i en bærende væg, men en indfældet planke på højden, men står stolperne lige under spæret så går det jo endda.

Har du kælder eller krybekælder, så har du nok en bærende væg der, lige under væggen du vil fjerne.

Var oppe og kiggede igen.
Fandt ingen tal, men der står E.I og G.T inde i et stort D.
Ikke mange kvister overhovedet.
Men tykkelsen på overrammen har vel ingen betydning for hvor meget underrammen kommer til at hænge ned eller har jeg misforstået det helt?
Hvis overrammen er for svag, har den vel altid været det for denne snezone med eller uden bærende væg.

I øvrigt har alle samlinger pressbleck, og som du kan se på billede2, er der 2 stk. forstærkninger af underrammen med 35x70 mm regler.

/Roy

Senest redigeret:
Hej JOW
Ja, har kælder nedenunder, og den væg er bærende.

Og nej, hver anden stolpe står ikke under tagstolen, som sagt kan jeg få fingrene ind mellem tagstolen og væggen.
Hvis man ser nøje efter, står den ret præcist som på billede2 og rammer halvdelen af det åbne panel.

/Roy

Ok, men da kan jo innervæggen stadig ligge i pres på halve glespanelen.
I mine amatørøjne tror jeg ikke, at væggen er bærende, men den kan nok forhindre en synlig nedbøjning. I det tilfælde ville det mindske størrelsen på en eventuel bjælke.

Men jeg kan ikke sige andet end Mats Lj, lad nogen regne på det.

Var oppe og tog nogle billeder.

Billede3 og 4 viser, hvordan skillevæggen ligger i forhold til spær.

Billede5 er mærkningen på spæret, jeg har forsøgt at beskrive

/Roy

• Beklager, jeg kan ikke se, hvad billedet viser, men jeg kan hjælpe med at beskrive det baseret på den givne tekst. Hvis du har mere information om billedet, kan jeg hjælpe yderligere!
  • Takstol med mærkning: "E.L." over "G.T." inden i en buet form på træets overflade.
  • Billede af en tagstol med isolering og ledninger, der viser placeringen af en skillevæg i forhold til tagkonstruktionen.
Senest redigeret:
Stemplet siger, at det er sorteret af en hr. Einarsson, GT kan betyde Gullringshus.
Ser meget finkvistet ud.
Over- og underramme samarbejder i en fagværkstagstol, stræben nærmest ydervæggen overfører en trykkraft fra overramme til underramme. Stræben fra kip optager en trækkræft.
Når man ser lægteafstanden, undrer man sig om ydertaget består af eternit? eller noget andet lettere materiale.
Gullringshus var en stor producent, så man præcisionsberegnede dimensionerne og tog ikke for meget i overkanten, Tagstolshåndbogens tabel beregner måske med lavere nedbøjning.
Bygherren dvs du er altid yderst ansvarlig ved en byggeri, så afgørelsen er din/MLj

Nej det er betonfliser.
Hvis jeg må spekulere frit inden jeg har fået al info om bæreevnen, så tror jeg, at de ekstra 35x70, der er sømmet på underrammen, er nøglen til, at det ikke er en bærende væg.
Skal overveje, hvor meget ekstra bæreevne disse giver til konstruktionen, har ikke set dette tidligere, men det burde gøre en del for bæreevnen.

Hvis man ser længere væk langs midtervæggen, slutter mellemvejen uden aflastning for et antal garderober (bagstykket er bare en plade), godt nok er det kun en 2m åbning, men alligevel.
Skal bede nogen om at regne på det, inden jeg går løs med saven.

Vær i kontakt med kommunens bygningsinspektør, de havde mere information,
i de tekniske dokumenter om huset stod der, at kun ydervægge er bærende, og han kommenterede også, at de regler 35x50, som er i væggen, er for spinkle til at være bærende.

Så nu er det bare at lade tigersaven arbejde.

/Roy

• Synes
G Ekvall
  • Laddar…
Sjovt, held og lykke!

Går i præcis samme tanker med et lignende hus.
Hvordan er det gået for dig?
Sendte en PM også.

Jeg har et Myresjöhus Typ 1 fra 1957 med lignende konstruktion og problemer/tanker. Er også interesseret i en eventuel opfølgning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.