Ang. transport og surrning, uanset om du får den op på taget eller tager den med en trailer, så surrer man den ved at lade spændebåndet gå en eller et par omgange rundt om selve bjælken. Desuden skal båndet spændes i siden, så bjælken ikke kan jazze omkring i siden.

Javist 3-4 bånd jævnt fordelt langs ladets længde og den bjælken ligger garanteret stille

P
Ja, så har jeg lykkedes at regne ud med hjælp, hvilken størrelse Limtræsbjælken jeg behøver. Det blev 115x405 L40
Deformation 26,8m L/205
Min. Oplægsbredde 63mm
Oplæg i bagende 34,431(kn)

og så skal den være 5,5m lang.

Som søjle blev det 90x90

Er der nogen, som kan omregne dette til en stålbjælke, hvilken størrelse jeg behøver? For det første blev limtræsbjælken ca. 40cm høj, og jeg har kun 2,40 i loft, hvilket gør, at den tager stor plads; for det andet ville den koste ca. 3500kr. Så det havde været interessant, hvad en stålbjælke ville koste.

kan du ikke have bjælken oppe på loftet?

P
ossie k sagde:
kan du ikke have bjælken oppe på loftet?
Jeg har desværre et étplanshus med fladt tag, med kun 4% hældning, så det går ikke.

/Dadde

Ang. jernbjælker.... Må man ikke brandsikre disse på en særlig måde?
Måske gælder det kun større byggerier, men jern har en evne til at deformeres meget let ved brand.
Desuden vil en jernbjælke vel ikke følge med resten af husets "bevægelser" ved temperaturændringer...

Var det ikke sådan, at man ikke skal brandsikre i et småhus, men at man BØR gøre det for sin egen skyld?

Gips i et par lag gør underværker, så det er jo ret let at fikse.

Dadde sagde:
Er der nogen, der kan omdanne dette til en jernbjælke, hvilken størrelse jeg har brug for? For det første blev limtræsbjælken ca. 40 cm høj, og jeg har kun 2,40 i loftet, hvilket gør, at den tager meget plads, for det andet ville den koste ca. 3500 kr. Så det ville være interessant at vide, hvad en jernbjælke ville koste.
Måske noget, der kan være nyttigt, side 50 og frem http://www.tibnor.se/C1256EF1005D76...00642884/$file/Konstruktionstabeller_2003.pdf

/Peter

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.