13,327 læst ·
22 svar
13k læst
22 svar
bærende væg.........limtræ..
Side 1 af 2
Jeg skal rive en bærende væg i mit hus. Væggen ligger i midten af huset og er ca. 5 meter lang. Vi har et fladt tag med tagpap og en hældning på ca. 4%. Nu til spørgsmålet: Jeg tænkte, at jeg skal bruge limtræ, jeg tænkte at købe en limtræsbjælke (tagbjælke), som er 90x225x5500mm samt en stolpe (limtræ), som er 90x90x2500. Er det tilstrækkeligt for at aflaste mit tag??
Jeg skal købe fra Skånska byggvaror www.skbv.se (søg på limträ)
MVH/Dadde
Jeg skal købe fra Skånska byggvaror www.skbv.se (søg på limträ)
MVH/Dadde
Ok.
Jeg er ingen konstruktør og kan kun lave vilde gæt baseret på tidligere diskussioner på forumet og hvad jeg selv har gjort i samme tema. Givet dette så tror jeg, at du har brug for en betydeligt tykkere bjælke end den, du har skitseret. Jeg aflaster omtrent samme længde og blev foreslået en 115x400x6000. Betydeligt kraftigere end den, du har tænkt dig mao. Du har desuden det mindst gunstige lastfald, tror jeg, med det flade tag.
Til oplægget i enderne behøver du ikke bruge limtræ. Et par sammenlagte 45x120 kan bære lasten og mere til. Overvej i stedet, hvad du skal placere disse stolper på, og hvordan gulvet ser ud.
De, der fremstiller limtræ, kan også hjælpe med dimensioneringen. Ring til en af dem, så kan du sikkert få lidt hjælp.
Jeg er ingen konstruktør og kan kun lave vilde gæt baseret på tidligere diskussioner på forumet og hvad jeg selv har gjort i samme tema. Givet dette så tror jeg, at du har brug for en betydeligt tykkere bjælke end den, du har skitseret. Jeg aflaster omtrent samme længde og blev foreslået en 115x400x6000. Betydeligt kraftigere end den, du har tænkt dig mao. Du har desuden det mindst gunstige lastfald, tror jeg, med det flade tag.
Til oplægget i enderne behøver du ikke bruge limtræ. Et par sammenlagte 45x120 kan bære lasten og mere til. Overvej i stedet, hvad du skal placere disse stolper på, og hvordan gulvet ser ud.
De, der fremstiller limtræ, kan også hjælpe med dimensioneringen. Ring til en af dem, så kan du sikkert få lidt hjælp.
Jeg bliver nødt til at stille spørgsmålet, fordi jeg er lidt nysgerrig.
Det ser ud til, at der er en trend med at bruge limtræsbjælker til at veksle af vægge/tag, som man fjerner i forskellige konstellationer.
Hvorfor køber man en limtræsbjælke, som på grund af sin dårlige bæreevne skal være ekstremt tyk?
Hvorfor bruger man ikke jernbaneskinner eller lignende stål og kan på den måde reducere størrelsen?
Selvfølgelig er det tungt, men en limtræsbjælke kaster man heller ikke op med håndkraft så ofte.
Jeg forstår det ikke :
Det ser ud til, at der er en trend med at bruge limtræsbjælker til at veksle af vægge/tag, som man fjerner i forskellige konstellationer.
Hvorfor køber man en limtræsbjælke, som på grund af sin dårlige bæreevne skal være ekstremt tyk?
Hvorfor bruger man ikke jernbaneskinner eller lignende stål og kan på den måde reducere størrelsen?
Selvfølgelig er det tungt, men en limtræsbjælke kaster man heller ikke op med håndkraft så ofte.
Jeg forstår det ikke :
Til stor del tror jeg, at det skyldes, at det er lettere at få dimensioneringshjælp til limtræ, det findes på almindelige byggemarkeder, og det kan håndteres og behandles som en stor regel under byggeriet dvs almindelige træværktøjer og metoder fungerer
Jeg var også inde på en limtræsbjælke, da jeg byggede ud mit 1 1/2 plans hus 4,80 m for at slippe af med den midterste skillevæg, men den ville blive omkring 495 høj, så man skulle bukke sig i stueetagen, hvis man skulle gå forbi den.
I stedet blev det en stålbjælke HEB 200, der skulle bære overetagen og taget.
I øvrigt kontaktede jeg en konstruktør / beregner, som sagde, at en tyndere stål HEA 180 bjælke ville være nok......men jeg overdimensionerer hellere end underdimensionerer.
I stedet blev det en stålbjælke HEB 200, der skulle bære overetagen og taget.
I øvrigt kontaktede jeg en konstruktør / beregner, som sagde, at en tyndere stål HEA 180 bjælke ville være nok......men jeg overdimensionerer hellere end underdimensionerer.
Jeg er også inde på en stålbjælke, men den føles meget tungere og sværere at fragte. Men jeg har jo kun 2.40 i lofthøjde, så skal man have en limtræsbjælke på ca. 40-50 cm, så skal man jo næsten dukke sig for ikke at slå hovedet 
Tager gerne imod tips om, hvor man kan få fat i en stålbjælke i Göteborg med omegn, samt tips til, hvordan man skal fragte en 5 m lang stålbjælke.
Hvor meget vil den veje, tror I?
Og måske til det vigtigste spørgsmål, hvilken størrelse på stålbjælken tror I, jeg har brug for?
MVH/Dadde
Tager gerne imod tips om, hvor man kan få fat i en stålbjælke i Göteborg med omegn, samt tips til, hvordan man skal fragte en 5 m lang stålbjælke.
Hvor meget vil den veje, tror I?
Og måske til det vigtigste spørgsmål, hvilken størrelse på stålbjælken tror I, jeg har brug for?
MVH/Dadde
På taget af en bil? 5m er ikke så langt...
TAG HJÆLP AF EN KONSTRUKTØR!
Det er ikke muligt at overføre dimensionerne på en bjælke så enkelt mellem forskellige huse. Udover længden påvirkes dimensionen af afstanden i sideled, dvs til venstre og højre for bjælkens retning, til nærmeste understøtning for det overliggende etageadskillelse/tag. Derudover påvirker snetryk og egenvægt.
Det er ikke muligt at overføre dimensionerne på en bjælke så enkelt mellem forskellige huse. Udover længden påvirkes dimensionen af afstanden i sideled, dvs til venstre og højre for bjælkens retning, til nærmeste understøtning for det overliggende etageadskillelse/tag. Derudover påvirker snetryk og egenvægt.
Vi brugte stålbjælke lagt sammen 145 x 45 til en 4 m åbning i vores tilbygning. (Ovenpå den står en ydervæg. Huset er halvt så bredt på første sal der.)
Ser endnu ingen ulemper med det endnu, og vores to tømrere fik den på plads på en eller anden måde uden knurren. Den bygger ca. 2 dm i højden inklusiv gips, hvilket jo er en ret moderat kasse at have i loftet.
Og, som sagt, betal en konstruktør for en time, så regner han ud, hvordan det skal gøres for at holde. Så slipper du for at spekulere på, om du gjorde det rigtigt eller ej senere.
/pinebar