Hej Igen,

Nu fik jeg en til tegning. Dette gjorde mig mere bekymret. Står TB ved væggen i spørgsmål og afveksling med teglbjælker.

Skal jeg tolke dette som at væggen er bærende?

/ Awald

• Plantegning viser forskellige etager med fokus på en væg markeret som TB. Diskuterer om væggen er bærende med brug af teglbjælker.
Teglbjælken er en aflastning over den nyoptagne døråbning. En åbning i en muret konstruktion skal aflastes, uanset om den er bærende eller ej. Det er kun en armeringstegning eller en konstruktionstegning med en sektion gennem den aktuelle væg, der definitivt kan afgøre, hvordan det forholder sig. Det er dog usandsynligt, at en halvstens teglvæg er bærende.

• Synes
JanPh_89
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Teglbjælken er en afveksling over den nyoptagne døråbning. En åbning i en muret konstruktion skal afveksles, uanset om den er bærende eller ej. Det er kun en armeringstegning eller en konstruktionstegning med en sektion gennem den aktuelle væg, der definitivt kan afgøre, hvordan det forholder sig. Det er dog usandsynligt, at en halvstens teglvæg er bærende.

Tak Justus! Ok, stadsbyggnadskontoret mener på at den er den eneste armeringstegning, de har, er den første, jeg har uploadet. Mit håb synes nu at ligge i, at den tidligere lejlighedsejer har kunnet konstatere, at den ikke er bærende, ellers formoder jeg, at der er en konstruktør, der behøves?

Baseret på det, jeg har uploadet, er din vurdering stadig, at den formentlig ikke er bærende?

Awald

Bedste svar

Den seneste tegning fra ombygningen afslører, hvad jeg har mistænkt hele tiden: Bjælkelaget består af træ, ikke beton. Betonplader findes kun i trappeopgangene. Der er naturligvis ingen armeringstegninger. Derimod må der være sektioner. Jeg tror, at du uden risiko kan lave en større åbning i væggen. Denne åbning skal også afveksles, nemmest med en stålbjælke. Type og dimension afhænger af åbningens bredde og højde (i forhold til væggens højde).

J justusandersson sagde:
Den seneste tegning fra ombygningen afslører, hvad jeg har mistænkt hele tiden: Bjælkelagerne består af træ, ikke beton. Betonplader findes kun i trappeopgangene. Der er naturligvis ingen armeringstegninger. Derimod skal der være sektioner. Jeg tror, at du uden risiko kan lave en større åbning i væggen. Denne åbning skal også afveksles, nemmest med en stålbjælke. Type og dimension afhænger af åbningens bredde og højde (i forhold til væggens højde).
Tak igen! I dette fald skal vi "bare" udvide med ca. 30-40 cm for at få plads til en dobbelt dør. Jeg venter på den gamle nabos svar, hvorefter jeg vil tage det hele til foreningen for at se, om det ville være okay at starte op med et autoriseret firma.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.