Hej,

Har et projekt hjemme, hvor vi vil udvide en døråbning med ca. 40 cm. Bor i en flerfamiliebolig, ejerlejlighed, og foreningen kunne ikke svare på, om væggen i spørgsmålet er bærende eller ej, men har fået tegninger fra bygningskontoret.

Som jeg læser dette, er der ingen bjælker i væggen i spørgsmålet (markeret med gult). Kan man med dette grundlag fastslå, at væggen ikke er bærende, og tør man baseret på dette starte arbejdet?

/ Amatør

• Plantegning af lejlighed med markeret sektion i gul mellem stue og soveværelse, viser potentiel bærende væg uden synlige bjælker.
  • Plan over flerfamiliehus, specifikt andensal af bygningen. En døråbning er markeret med gult, relateret til spørgsmålet om bærende vægge.
Nej, den væg er ikke bærende. Det fremgår klart af originaltegningen. Den vertikale bæring håndteres af ydervæggene og de to hjertevægge.Disse vægge er murede med mindst en helstens bredde.

• Synes
16386
  • Laddar…
Jeg synes nok, at man har brug for at se bjælkelagsarmeringen for at kunne sige, at væggen ikke er bærende. Væggen er jo stadig 150mm, og at disse vægge står med relativt små cc.

Der kan være stål i bjælkelaget også. Teksten "Trapplanen armeres med 9 mm" osv. antyder, at det kun er disse, der har normal armering. Derfor tror jeg ikke, at der findes nogen armeringstegning, men en sektion eller en mere udtalt K-tegning ville ikke være helt forkert. Det er lidt svært at bestemme alderen på tegningen. Selv ville jeg gætte på tidligt 20-tal. Men TS ved måske.

J justusandersson sagde:
Det kan findes stål i etagedækkene også. Teksten "Trapplanen armeras med 9 mm" etc. antyder, at det kun er disse, der har normal armering. Derfor tror jeg ikke, at der findes nogen armeringstegning, men en sektion eller en mere renodlad K-tegning ville ikke være helt forkert. Det er lidt svær at bestemme alder på tegningen. Selv ville jeg gætte på tidligt 20'er. Men TS måske ved.
Hej og tak for svar!

Bygningen er opført 1932. Ok, jeg tvivler på, at der findes mere materiale at hente, men kan tage en sidste tjek med byplanlægningskontoret for at se, om der findes noget mere materiale, der kan hjælpe mig videre.

Med tanke på badeværelse i to værelser og køkken ville jeg gætte på sent 20'erne eller tidligt 30'erne. Og affaldsskakt kom vel også først et stykke ind i 20'erne?

1 16386 sagde:
Med tanke på badrum i to værelser og køkken ville jeg gætte på sent 20-tal eller tidligt 30-tal. Og skakt til skrald kom vel også først et stykke ind i 20-talet?
J Awald89 sagde:
Bygningen er opført 1932. Ok, jeg tvivler på, at der findes mere materiale at hente, men kan tage et sidste tjek med stadsbyggnadskontoret for at se om der findes noget mere materiale, der kan hjælpe mig videre.

Tak - må have glemt at opdatere appen på telefonen og så dermed ikke det sidste indlæg fra TS.

• Synes
Kane
  • Laddar…
Findes der en tegning over kælder/fundament, måske kan det bidrage med klarhed (eller spørg om nøgle og gå ned og tjekke om væggen også findes der).

Se i kælderen for at afgøre, om en væg i et fireetagers hus er bærende?

Findes ikke væggen i kælderen, er den sandsynligvis ikke bærende 4 etager op.

• Synes
patrikd84
  • Laddar…
J Awald89 sagde:
Hej och tack för svar!

Bygningen er opført i 1932. Ok, jeg tvivler på, at der er mere grundlag at hente, men kan tage en sidste tjek med stadsbyggnadskontoret for at se, om der er noget mere grundlag, der kan hjælpe mig videre.
Stadsbyggnadskontoret burde kunne hjælpe dig. I hvert fald i Stockholm ville de have alle dokumenter for en flerbostadsbygning fra den tid. Men med tanke på vægtykkelser og bjælkerne (som jo alle er markerede over vinduer samt åbninger i hjertevægge) så kan jeg ikke se, at væggen er bærende. Derimod er den lidt tykkere end ca. 10 cm, da den jo oprindeligt var lejlighedsadskillende.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Sjov tråd for os tegningsnørder... Byggeår 1932, så burde det være betonbjælkelag, men ikke helt sikkert. Tegningsstilen er gammeldags, mens planløsningerne er mere moderne. Hvor ligger huset? Det føles lidt provinsielt. Der bør findes detaljerede tegninger, selvom disse ikke er digitaliserede.

Hej igen,

Tak for alle svar. Nu har jeg taget mig tiden til at sende en ny anmodning til bygningskontoret for mere detaljerede tegninger. Kan i mellemtiden friste med en tegning af stueetagen.

Jeg har desuden fundet ud af, at naboens lejlighed har lavet et lignende indgreb i samme type væg, som tidligere også var lejlighedsskel. Jeg uploader den markering også.

Da den person ikke bor der længere, afventer jeg svar for at se, hvordan de klarede det.

Kan også meddele, at væggen i tankerne ser ud til at være af mursten (rødt støv ved boring), er dette ikke godt?

mvh,

awald

• Arkitekttegning af en bygningens stueetage med værelser markeret. En væg er fremhævet med gul markering. Detaljeret layout af rummet.
  • Plantegning af en bygnings stueetage med specificerede mål for rum som badeværelse, køkken og værelser. Målsætninger og strukturer er detaljeret markeret.
Eftersom det er en fra starten lejlighedsskilnende væg ville alt andet end mursten være en overraskelse. Tykkelsen, 15 cm ifølge tegningen, passer godt: 1,5 cm puds+12 cm mursten (= halv sten) +1,5 cm puds.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.