38,397 læst ·
360 svar
38k læst
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjælke
Beklager, men nu begynder gæster at dukke op til middag. Fortsætter i morgen.
Det er fordi du skal øge massen på over- og undersiden af bjælken for at modvirke nedbøjningen, ikke på siderne..Huggedugge1 sagde:
(Lyder skørt, jeg ved, men sådan er det)
Får lyde hvor mærkeligt det vil. Men sådan er det i hvert fald, hvis man regner på stål og de fleste andre metalliske materialer..
Så skal der selvfølgelig være noget, der holder sammen over- og undersiden (som en liv i en I-bjælke eller siderne på et rør), men jo længere væk fra centrum på tværsnittet (i belastningsretningen) man kan øge arealet af tværsnittet, desto bedre..
Så skal der selvfølgelig være noget, der holder sammen over- og undersiden (som en liv i en I-bjælke eller siderne på et rør), men jo længere væk fra centrum på tværsnittet (i belastningsretningen) man kan øge arealet af tværsnittet, desto bedre..
Et interessant og udfordrende problem i hvert fald for os, der ikke lever med det og behøver at løse det. Jeg har læst tråden igennem, men har måske overset svaret på det åbenlyse spørgsmål. Hvor meget skal midtpunktet løftes for at det skal fungere, dvs hvor meget skal nedbøjningen mindskes?
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Det er vel egentlig ganske intuitivt, at man skal have meget materiale med stor håndsving til neutralplanet. Det har ikke med materialet at gøre men gælder for alle materialer.Violina sagde:
Får låta hur märkeligt det vil. Men så er det iaf om man regner på stål og de fleste andre metalliske materialer..
Så må der selvfølgelig være noget, der holder sammen over- og undersiden (som et liv i en I-bjælke eller siderne på et rør), men jo længere væk fra centrumet på tværsnittet (i belastningsretningen) man kan øge arealet af tværsnittet, desto bedre..
Da jeg ikke arbejder med mange andre materialer end metaller, så ønsker jeg ikke at udtale mig om det heller...Bernieberg sagde:
Men ja, jeg er enig i at jeg også (intuitivt) synes, at det burde gælde for "alle andre" materialer også, men eftersom jeg ikke ved sikkert, at det er tilfældet, så siger jeg ingenting om det...
Så ved jeg ikke, hvad du mener med "armslængde ind til neutralplanet", for det er jo ud fra tværsnittet, man beregner modstanden mod nedbøjning, og kraften har ingen armslængde ved denne form for belastning...
Havde det været tale om vridning, så ja, men ikke ved beregning af nedbøjning.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Neutralplanet er det plan, hvor der hverken er træk eller tryk. Dette plan ligger i tværsnittets tyngdepunkt ved ren bøjning.Violina sagde:
Da jeg ikke arbejder med mange andre materialer end metaller, vil jeg ikke udtale mig om det heller..
Men ja, jeg er enig i, at jeg også (intuitivt) synes, at det burde gælde for "alle andre" materialer også, men eftersom jeg ikke ved med sikkerhed, at det er tilfældet, så siger jeg intet om det..
Så ved jeg ikke, hvad du mener med "håndtag ind til neutralplanet", for det er jo ud fra tværsnittet, man beregner modstanden mod nedbøjning, og kraften har ingen håndtag ved denne type belastning..
Havde det været tale om vridning så ja, men ikke ved beregning af nedbøjning.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Tja… nu har I VIRKELIG mistet mig!!!
Selvbærende plade er nok en god vej at gå, tror jeg. Jeg fandt en plannjavariant, der ikke bygget så meget i højden. Så er min tanke at lægge trallen og skrue den fast i den selvbærende plade. (Ikke tjekket hvilke skruer osv., men det løser sig nok.)
når man så kommer til rammen, har jeg kigget på Montano.se og fundet KKR-rør. Jeg tænkte på VKR eller KKR firkantrør. Da VKR bliver vildt dyrt, er jeg mere interesseret i KKR, som bliver rustbeskyttet og derefter malet sort eller beklædt med træ. Jeg tænkte mig KKR 120*60 med 5 mm gods. 840 cm + 420 cm bliver rammen. Vægten for rammen bliver da cirka 320 kg.
Den selvbærende plade fra Plannja er 7 cm i højden og har et spænd på 480 cm. Så er det dækkende bredde 750 cm (usikker på hvad der sker, når den skal dække 840 cm...) Vægten på hele tagpladen bliver da typisk 100 kg afhængig af tykkelsen. Trallen vejer cirka 1000kg, rammen 320 kg. Så 1,5 ton i alt.
Så mit spørgsmål er da… Er KKR 120*60 med 5 mm gods en fornuftig løsning som ramme, der vil fungere? Hvor meget vil den åbne del, der går over bassinet, svaje ned, når den skal lukkes???
eller kan nogen foreslå noget andet passende for at få det til at fungere?
Kan nogen hjælpe mig...
Selvbærende plade er nok en god vej at gå, tror jeg. Jeg fandt en plannjavariant, der ikke bygget så meget i højden. Så er min tanke at lægge trallen og skrue den fast i den selvbærende plade. (Ikke tjekket hvilke skruer osv., men det løser sig nok.)
når man så kommer til rammen, har jeg kigget på Montano.se og fundet KKR-rør. Jeg tænkte på VKR eller KKR firkantrør. Da VKR bliver vildt dyrt, er jeg mere interesseret i KKR, som bliver rustbeskyttet og derefter malet sort eller beklædt med træ. Jeg tænkte mig KKR 120*60 med 5 mm gods. 840 cm + 420 cm bliver rammen. Vægten for rammen bliver da cirka 320 kg.
Den selvbærende plade fra Plannja er 7 cm i højden og har et spænd på 480 cm. Så er det dækkende bredde 750 cm (usikker på hvad der sker, når den skal dække 840 cm...) Vægten på hele tagpladen bliver da typisk 100 kg afhængig af tykkelsen. Trallen vejer cirka 1000kg, rammen 320 kg. Så 1,5 ton i alt.
Så mit spørgsmål er da… Er KKR 120*60 med 5 mm gods en fornuftig løsning som ramme, der vil fungere? Hvor meget vil den åbne del, der går over bassinet, svaje ned, når den skal lukkes???
eller kan nogen foreslå noget andet passende for at få det til at fungere?
Kan nogen hjælpe mig...