38,483 læst ·
360 svar
38k læst
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjælke
E Erik Lindroos sagde:Hvis jeg regner rigtigt, bliver nedbøjningen på grund af pladens egenvægt cirka 5 mm på 8,4 m spændvidde (TP200). Ret uafhængigt af pladetykkelsen. Derefter skal man jo lægge til terrassebrædder, isolering og sne, og så er tykkere plade bedre.
Som sammenligning til tallene der blev givet tidligere for det rustfri firkant-"rør" med 6700000 mm^4 inertimoment:
En plade, 1 mm tykkelse, 854 mm bredde: inertimoment 8100000 mm^4
Pladetykkelse 1,5 mm: 12000000 mm^4.
En plade er altså stivere end røret, og du kommer til at fordele lasten (hvad den end bliver i alt) på fem plader.
Kunne man tage en rustfri rektangulær bjælke med målene 12 cm + 5 cm rundt om. Altså tage trærammen væk. ???E Erik Lindroos sagde:Hvis jeg regner rigtigt, bliver nedbøjningen på grund af pladens egenvægt cirka 5 mm på 8,4 m spændvidde (TP200). Ret uafhængigt af pladetykkelsen. Derefter skal man jo lægge til terrassebrædder, isolering og sne, og så er tykkere plade bedre.
Som sammenligning til tallene der blev givet tidligere for det rustfri firkant-"rør" med 6700000 mm^4 inertimoment:
En plade, 1 mm tykkelse, 854 mm bredde: inertimoment 8100000 mm^4
Pladetykkelse 1,5 mm: 12000000 mm^4.
En plade er altså stivere end røret, og du kommer til at fordele lasten (hvad den end bliver i alt) på fem plader.
Nu forstod jeg! Fortsæt gerne med at "plage". Jeg tror ikke, at den løsning virker, da jeg ville have ret store hjul siddende rundt om poolterrassen både når den er åben og lukket.O o5kar sagde:
Eller også forstår jeg stadig ikke.
Såså, jeg lider bare med dig for at lægge 40 tusind på bryggeforstærkning, da den lige så godt kan hænge ned helt til den skal over poolkanten
!
Jeg tænkte 1 hjul i midten, men du måske har brug for flere, men start med et ved du.
Kig om du finder fx Ottoman-hjul til industrien, der kan klare meget vægt. De må gerne være lidt større, så rullefunktionen ikke driller, så sænker du dem ned i trallen. Så længe hjulene sidder stumt, og skinnen på bryggen sidder stumt, så er det nok hvis 10mm stikker op over dækket.
Jeg tænkte 1 hjul i midten, men du måske har brug for flere, men start med et ved du.
Kig om du finder fx Ottoman-hjul til industrien, der kan klare meget vægt. De må gerne være lidt større, så rullefunktionen ikke driller, så sænker du dem ned i trallen. Så længe hjulene sidder stumt, og skinnen på bryggen sidder stumt, så er det nok hvis 10mm stikker op over dækket.
En helt ny tanke. Skulle da få fjernet skinnen fra altanen. Men samtidig så vil det nok ikke hjælpe mod svigtet i dækket/rammen som er det store problem. Pladen skal jo fastgøres i noget.
Må få fjernet svajet i midten af dækket samt langsiderne...
Må få fjernet svajet i midten af dækket samt langsiderne...
Ja, nu er det jo ikke supergennemtænkt fra min side. Og jeg er bare en glad amatør. Men jeg forestiller mig, at pladen skal tage hele belastningen, så kanten behøver ikke at være superstærk (så længe man ikke placerer en stor punktbelastning der, af en for mig ukendt grund). Billederne illustrerer, hvordan jeg spontant ville forestille mig det.Huggedugge1 sagde:
Fordelen ved højprofilplader er, at de er lavet til lange spændvidder og udendørs brug. De klarer sig ligesom på egen hånd. Ulempen er, at tilpasningen til det omkringliggende kan blive lidt tricky. Det gælder korrosion i forhold til det trykimprægnerede træ og afslutninger og fastgørelser, der ikke er som et almindeligt tag.
Så andre må gerne komme med kritik. Enkelheden i forslaget med kantehjul skal ikke undervurderes, så længe konstruktionen holder i øvrigt.
Skal overveje. Må finde ud af hvilken ramme jeg skal bruge.
Jeg forklarer nok som en rive, men de nye nedsænkede hjul skal kun supplere den eksisterende løsning.
Formålet er kun at kompensere for nedhænget i slutningen af afdækningsprocessen, når broen nærmer sig poolkanten.
Dette løser svajet i broen, har du også svaj i træterrassen omkring poolen, så må du fastgøre støttepæle mod jorden under de nedsænkede hjul.
Formålet er kun at kompensere for nedhænget i slutningen af afdækningsprocessen, når broen nærmer sig poolkanten.
Dette løser svajet i broen, har du også svaj i træterrassen omkring poolen, så må du fastgøre støttepæle mod jorden under de nedsænkede hjul.
For at få så god bæreevne som muligt på bjælken, vil du gerne have mest mulig masse så langt fra vridningscentrum som muligt...
Dette kan man jo opnå ved at tage et almindeligt rør og svejse yderligere materiale på under- samt oversiden...
Samt også da forbøje/overbøje/forspænde bjælken i en bue opad...
Alt dette vanskeliggøres jo af, at konstruktionen egentlig allerede er færdig, men umuligt er det jo ikke...
Dette kan man jo opnå ved at tage et almindeligt rør og svejse yderligere materiale på under- samt oversiden...
Samt også da forbøje/overbøje/forspænde bjælken i en bue opad...
Alt dette vanskeliggøres jo af, at konstruktionen egentlig allerede er færdig, men umuligt er det jo ikke...
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Så der ikke opstår misforståelser: er problemet, at når pooltaget er delvist åbent, så hænger den frie langside ned så meget, at der opstår problemer, når man nærmer sig helt åbent leje, og tagets langside skal op på kanten igen?
Når taget er helt åbent eller helt lukket, har det støtte langs alle fire sider, og alt er i orden?
Når taget er helt åbent eller helt lukket, har det støtte langs alle fire sider, og alt er i orden?
Nu er det vel bedst, hvis @Huggedugge1 svarer, men hvis taget kommer over kanten på den fjerne side, men ikke på entresol-siden, så hænger i hvert fald jeg bestemt ikke med på, hvordan det sker.Bernieberg sagde:
Så at der ikke opstår misforståelser: er problemet, at når pooltaget er delvist åbent, så hænger den frie langside ned så meget, at det bliver et problem, når man nærmer sig helt åbent niveau, og tagets langside skal op på kanten igen?
Når taget er helt åbent eller helt lukket har det støtte langs alle fire sider og alt er fint?
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Har du altså allerede prøvet med en IPE 10 med en længde på 840 cm?Huggedugge1 sagde:
HEA-bjælke bliver for tung.
IPE- svajer har vi konstateret. Købte 2 stk. 10 cm og måtte bokse dem ind med cortenplade og male. Svajer 3,5 cm...
Rør er der nogen, der har anbefalet.
U-bjælke...
Profilrør er vel det, jeg håber på nu.
Fagværk er nogle andre, der har foreslået, men....
Uanset løsning er maxhøjden 23,5 cm for at jeg skal slippe for at hæve "terrassen", som netop har 23,5 cm fri højde.