E Erik Lindroos sagde:
Hvis jeg regner rigtigt, bliver nedbøjningen på grund af pladens egenvægt cirka 5 mm på 8,4 m spændvidde (TP200). Ret uafhængigt af pladetykkelsen. Derefter skal man jo lægge til terrassebrædder, isolering og sne, og så er tykkere plade bedre.

Som sammenligning til tallene der blev givet tidligere for det rustfri firkant-"rør" med 6700000 mm^4 inertimoment:
En plade, 1 mm tykkelse, 854 mm bredde: inertimoment 8100000 mm^4
Pladetykkelse 1,5 mm: 12000000 mm^4.
En plade er altså stivere end røret, og du kommer til at fordele lasten (hvad den end bliver i alt) på fem plader.
E Erik Lindroos sagde:
Hvis jeg regner rigtigt, bliver nedbøjningen på grund af pladens egenvægt cirka 5 mm på 8,4 m spændvidde (TP200). Ret uafhængigt af pladetykkelsen. Derefter skal man jo lægge til terrassebrædder, isolering og sne, og så er tykkere plade bedre.

Som sammenligning til tallene der blev givet tidligere for det rustfri firkant-"rør" med 6700000 mm^4 inertimoment:
En plade, 1 mm tykkelse, 854 mm bredde: inertimoment 8100000 mm^4
Pladetykkelse 1,5 mm: 12000000 mm^4.
En plade er altså stivere end røret, og du kommer til at fordele lasten (hvad den end bliver i alt) på fem plader.
Kunne man tage en rustfri rektangulær bjælke med målene 12 cm + 5 cm rundt om. Altså tage trærammen væk. ???
 
O o5kar sagde:
Jeg skal ikke plage mere, men dine nuværende hjul sidder vel i selve broen, som bevæger sig?
Mit foreslåede hjul ville sidde fast i jorden.
Min skrå skinne får samme effekt som din tænkte pukkel på jordskennen, men forstyrrer ikke resten af funktionen.
-men jeg kan have misforstået problemet...
Nu forstod jeg! Fortsæt gerne med at "plage". Jeg tror ikke, at den løsning virker, da jeg ville have ret store hjul siddende rundt om poolterrassen både når den er åben og lukket.

Eller også forstår jeg stadig ikke.
 
Såså, jeg lider bare med dig for at lægge 40 tusind på bryggeforstærkning, da den lige så godt kan hænge ned helt til den skal over poolkanten :D!
Jeg tænkte 1 hjul i midten, men du måske har brug for flere, men start med et ved du.
Kig om du finder fx Ottoman-hjul til industrien, der kan klare meget vægt. De må gerne være lidt større, så rullefunktionen ikke driller, så sænker du dem ned i trallen. Så længe hjulene sidder stumt, og skinnen på bryggen sidder stumt, så er det nok hvis 10mm stikker op over dækket.
 
  • Diagram af en brygge med en nedsænket ottoman-hjul i trallen. Pile peger på forskellige dele af konstruktionen, som "brygga" og "ovankant trall".
  • Synes
Erik Lindroos og 1 anden
  • Laddar…
En helt ny tanke. Skulle da få fjernet skinnen fra altanen. Men samtidig så vil det nok ikke hjælpe mod svigtet i dækket/rammen som er det store problem. Pladen skal jo fastgøres i noget.

Må få fjernet svajet i midten af dækket samt langsiderne...
 
Huggedugge1 Huggedugge1 sagde:
Helt underbart at få den her hjælp!!! Supertak!!!

Men… hvad skal jeg bruge som ramme som ikke svigter? Stål? Corten? Dimension?
Ja, nu er det jo ikke supergennemtænkt fra min side. Og jeg er bare en glad amatør. Men jeg forestiller mig, at pladen skal tage hele belastningen, så kanten behøver ikke at være superstærk (så længe man ikke placerer en stor punktbelastning der, af en for mig ukendt grund). Billederne illustrerer, hvordan jeg spontant ville forestille mig det.

Fordelen ved højprofilplader er, at de er lavet til lange spændvidder og udendørs brug. De klarer sig ligesom på egen hånd. Ulempen er, at tilpasningen til det omkringliggende kan blive lidt tricky. Det gælder korrosion i forhold til det trykimprægnerede træ og afslutninger og fastgørelser, der ikke er som et almindeligt tag.

Så andre må gerne komme med kritik. Enkelheden i forslaget med kantehjul skal ikke undervurderes, så længe konstruktionen holder i øvrigt.
 
  • Diagram af en høj profilplade struktur med noter om TP200 pladetykkelse og boltet fastgørelse. Viser kanthjul og pladestøtte.
  • Byggetegning på whiteboard med noter om TP200, stålprofil, kortside 195x45, infästning og hjul, viser forslag til konstruktion med plade og træ.
  • Elsker
Huggedugge1
  • Laddar…
Skal overveje. Må finde ud af hvilken ramme jeg skal bruge.
 
Jeg forklarer nok som en rive, men de nye nedsænkede hjul skal kun supplere den eksisterende løsning.
Formålet er kun at kompensere for nedhænget i slutningen af afdækningsprocessen, når broen nærmer sig poolkanten.
Dette løser svajet i broen, har du også svaj i træterrassen omkring poolen, så må du fastgøre støttepæle mod jorden under de nedsænkede hjul.
 
  • Tegning af en plankonstruktion med en pil peger nedad mod jorden. Omtaler nedsænkede hjul til støtte af et trädäck ved en pool.
  • Synes
Huggedugge1
  • Laddar…
For at få så god bæreevne som muligt på bjælken, vil du gerne have mest mulig masse så langt fra vridningscentrum som muligt...

Dette kan man jo opnå ved at tage et almindeligt rør og svejse yderligere materiale på under- samt oversiden...

Samt også da forbøje/overbøje/forspænde bjælken i en bue opad...

Alt dette vanskeliggøres jo af, at konstruktionen egentlig allerede er færdig, men umuligt er det jo ikke...
 
Så der ikke opstår misforståelser: er problemet, at når pooltaget er delvist åbent, så hænger den frie langside ned så meget, at der opstår problemer, når man nærmer sig helt åbent leje, og tagets langside skal op på kanten igen?

Når taget er helt åbent eller helt lukket, har det støtte langs alle fire sider, og alt er i orden?
 
Bernieberg Bernieberg sagde:
Så at der ikke opstår misforståelser: er problemet, at når pooltaget er delvist åbent, så hænger den frie langside ned så meget, at det bliver et problem, når man nærmer sig helt åbent niveau, og tagets langside skal op på kanten igen?

Når taget er helt åbent eller helt lukket har det støtte langs alle fire sider og alt er fint?
Nu er det vel bedst, hvis @Huggedugge1 svarer, men hvis taget kommer over kanten på den fjerne side, men ikke på entresol-siden, så hænger i hvert fald jeg bestemt ikke med på, hvordan det sker.
 
E Erik Lindroos sagde:
Nu er det vel bedst om @Huggedugge1 svarer, men hvis taget kommer over kanten på den anden side men ikke på entresol-siden, så hænger jeg i hvert fald bestemt ikke med på, hvordan det sker.
Nej, det er sandt, bør være det samme problem, når man lukker. Afventer facit :)
 
  • Synes
Erik Lindroos
  • Laddar…
D
Huggedugge1 Huggedugge1 sagde:
HEA-bjælke bliver for tung.
IPE- svajer har vi konstateret. Købte 2 stk. 10 cm og måtte bokse dem ind med cortenplade og male. Svajer 3,5 cm...
Rør er der nogen, der har anbefalet.
U-bjælke...
Profilrør er vel det, jeg håber på nu.
Fagværk er nogle andre, der har foreslået, men....

Uanset løsning er maxhøjden 23,5 cm for at jeg skal slippe for at hæve "terrassen", som netop har 23,5 cm fri højde.
Har du altså allerede prøvet med en IPE 10 med en længde på 840 cm?
 
Bernieberg Bernieberg sagde:
Nej det er sandt, bør være samme problem når man lukker. Afventer facit :)
Men absolut godt med en afklaring, især hvis man tænker på en løsning med kanthjul.
 
  • Synes
o5kar
  • Laddar…
D
Ja, så burde den jo også skrabe i på vej ud.
 
  • Synes
o5kar
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Har du altså allerede prøvet med en IPE 10 med en længde på 840 cm?
ja. Men cirka 850cm frit. Til terrassen som dækket går under. Fik svejse to IPE-bjælker sammen og bokse dem ind med 4 mm cortenplade. Svajer 3,5 cm trods det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.