38,405 læst ·
360 svar
38k læst
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjælke
Med rigtigt dimensioneret rør (gerne flere) og den rette forkrumning af det kan du jo let undgå den der selvbærende tagplade..
Men rent spontant ville jeg sige, at du ønsker at bruge alt for spinkle materialedimensioner til det spænd, du har over poolen..
Spørgsmålet jeg føler, jeg virkelig mangler svar på for overhovedet at kunne give råd om, hvordan du skal gå videre, er hvor meget MÅ konstruktionen hænge ned på midten?
Ellers er det jo af yderste vigtighed at vide mere præcist, hvad den færdige konstruktion vil veje, for så er der ingen problemer med at angive, hvor meget man skal forkrumme de lange rør i konstruktionen..
Har selv arbejdet med at fremstille maskiner med lignende længder (men højere belastning) og er for øjeblikket i gang med at konstruere en maskine med lignende ikke understøttet længde..
Men rent spontant ville jeg sige, at du ønsker at bruge alt for spinkle materialedimensioner til det spænd, du har over poolen..
Spørgsmålet jeg føler, jeg virkelig mangler svar på for overhovedet at kunne give råd om, hvordan du skal gå videre, er hvor meget MÅ konstruktionen hænge ned på midten?
Ellers er det jo af yderste vigtighed at vide mere præcist, hvad den færdige konstruktion vil veje, for så er der ingen problemer med at angive, hvor meget man skal forkrumme de lange rør i konstruktionen..
Har selv arbejdet med at fremstille maskiner med lignende længder (men højere belastning) og er for øjeblikket i gang med at konstruere en maskine med lignende ikke understøttet længde..
Det går sikkert at løse med noget af ram, selvbærende plade, eller en kombination (som du virker inde på). Jeg er dog enig med @Violina om, at du er inde på for spinkle dimensioner. Du har en meget udfordrende spændvidde at håndtere. Skal se om jeg har tid til at regne på dine forslag senere. Dog har jeg en umiddelbar indvending vedrørende pladen: Du bør absolut ikke støde pladelængder på længden (sætte to 420 cm sammen til 840 cm længde). Skal det være fornuftigt med plade, så skal det være 840 cm-længder.
Føles dog svært at regne på, når man hverken har en pålidelig vægt eller en tilladt nedbøjning at forholde sig til?E Erik Lindroos sagde:Det går säkert att lösa med något av ram, självbärande plåt, eller en kombination (som du verkar inde på). Jag holder dog med @Violina om, at du er inde på for svage dimensioner. Du har en meget udfordrende spændvidde at håndtere. Skal se om jeg har tid til at regne på dine forslag senere. Dog har jeg en umiddelbar indvending vedrørende pladen: Du bør absolut ikke samle pladelængder på længden (sætte to 420 cm sammen til 840 cm længde). Skal det være fornuftigt med plade, så skal det være 840 cm-længder.
Absolut. Tænkte at man kunne relatere nedbøjning til træghedsmoment og give lidt retningslinjer at tage udgangspunkt i. F.eks. at den foreslåede ramme giver x mm nedbøjning ved 1000 kg udsprede last, osv. Men en endelig dimensionering bør tage udgangspunkt i "bedre" tal. Nævnte ikke @Huggedugge1 14 mm nedbøjning tidligere?Violina sagde:
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Meningen med selvbærende plade er, at den gennem sin højde af profilen er så stiv, at den bærer sin egen vægt og de laster, den udsættes for, uden nogen anden bærende konstruktion. Den erstatter altså hele bjælkelaget du har under trallen.Huggedugge1 sagde:
Tja… nu har ni VERKLIGEN tappat mig!!!
Selvbærende plade er nok en god vej at gå, tror jeg. Fandt en plannjavariant som ikke byggede så meget på højden. Så er min tanke at lægge trallen og skrue den fast i den selvbærende plade. (Ikke tjekket hvilke skruer osv., men det løser sig nok.)
Når man så kommer til rammen, har jeg kigget på Montano.se og fundet KKR rør. Tænkte mig så VKR eller KKR firkantrør. Da VKR bliver meget dyrt, er jeg mere interesseret i KKR, som får rustbeskyttelsesmaling og derefter males sort eller beklædes med træ. Tænkte mig KKR 120*60 med 5 mm gods. 840 cm + 420 cm bliver rammen. Vægten for rammen bliver da cirka 320 kg.
Den selvbærende plade fra Plannja bygger 7 cm og har en spændvidde på 480 cm. Dækbredde er 750 cm (usikker på, hvad der sker, når den skal dække 840 cm ...) Vægten på hele tagpladen bliver da typisk 100 kg afhængig af tykkelse. Trallen vejer cirka 1000 kg, rammen 320 kg. Så 1,5 ton totalt.
Så mit spørgsmål er da... Er KKR 120*60 med 5 mm gods, en fornuftig løsning som ramme, der vil fungere? Hvor meget vil den åbne del, der går over poolen, svigte ned, når den skal lukkes???
eller kan nogen foreslå noget andet passende for at få det til at fungere?
Kan nogen hjælpe mig…
Hvis der skal være nogen større mening med en sådan plade, skal den løbe ubrudt over hele spændvidden på 8,4 m. Den bærer da trallen på egen hånd, og det skal ikke være nødvendigt med nogen bærende ramme.
Den eneste dimension, jeg ser som kan være fornuftig, er tidligere nævnt TP200. Det er en standardhøjde og bliver som sagt på grænsen i højden for at komme ind under terrassen.
Her findes lidt data for sådan plade:
https://f.nordiskemedier.dk/2ugltroxhvfidoea.pdf
Hvis man lægger en sådan plade fra kortside til kortside og beklæder den med 1000 kg træ (trall og ramme) så får jeg nedbøjningen med 0,7 mm pladetykkelse til 19 mm. Øger man 1,0 mm plade, bliver nedbøjningen 15 mm, og med den tykkeste plade 1,5 mm bliver det 12 mm.
Der er ikke mere end 226 mm spændvidde mellem åsene på TP200, så man behøver kun den tyndeste trall.
Isolering må man nok løse med nogen sprøjtet variant.
Man kan have brug for at tænke sig om, hvor hjulene sidder på pladen og føre ind en punktlast.
Jeg synes stadig, at den bedste løsning (hvis man ikke vil lave en styring, der hjælper den nedbøjede punkt i slutningen) er at fokusere på at stive bæreren op. Mest attraktivt synes jeg, at en svejset overhøjdsprofil, der monteres udenpå eller erstatter den eksisterende bærer, føles mest attraktivt.
Jeg kan kun være enig. Det der med overdimentioneret profil har jeg ikke selv arbejdet med i praksis, så det ligger ikke så langt fremme i min "idébank". Men for denne situation, hvor nedbøjning er det primære problem, lyder det fremragende (især når konstruktionen i øvrigt allerede findes).Bernieberg sagde:
Pointen med selvbærende plade er, at den gennem sin profilhøjde er så stiv, at den bærer både sin egen vægt og de belastninger, den udsættes for, uden nogen anden bærende konstruktion. Den erstatter altså hele bjælkekonstruktionen, du har under terrassen.
Hvis det skal give nogen større mening med en sådan plade, skal den løbe ubrudt over hele spændvidden på 8,4 m. Den bærer da terrassen på egen hånd, og der skal ikke være nogen bærende ramme.
Den eneste dimension, jeg ser som kan være fornuftig, er tidligere nævnte TP200. Det er en standardhøjde og bliver som sagt i grænsen i højden for at komme under terrassen.
Her findes lidt data for sådan plade:
[link]
Hvis man lægger en sådan plade fra kortside til kortside og beklæder den med 1000 kg træ (terrasse og ramme), så får jeg nedbøjningen med 0,7 mm pladetykkelse til 19 mm. Øger man til 1,0 mm plade bliver nedbøjningen 15 mm og med den tykkeste plade på 1,5 mm bliver det 12 mm.
Der er ikke mere end 226 mm spændvidde mellem åsene på TP200, så man behøver kun den tyndeste terrasse.
Isolering må man nok løse med en eller anden sprøjtet variant.
Man kan have behov for at overveje, hvor hjulene sidder på pladen og indføre en punktbelastning.
Jeg synes stadig, at den bedste løsning (hvis man ikke vil lave en styring, der hjælper op på det nedbøjede punkt i slutningen) er at fokusere på at stive bjælken op. Mest attraktivt synes jeg, at en svejset overdimentioneret profil, som monteres udenpå eller erstatter den eksisterende bjælke virker mest attraktivt.
Min totale højde for terrassen som dækket skal gå under er 23,5 cm.Violina sagde:
Med rigtig dimensioneret rør (gerne flere) og korrekt bøjning af det kan du jo let undgå den der selvbærende tagplade..
Men rent spontant vil jeg sige, at du ønsker at bruge alt for svage materialedimensioner til den spændvidde du har over poolen..
Spørgsmålet, jeg føler, jeg virkelig mangler svar på for overhovedet at kunne give råd om, hvordan du skal gå videre, er hvor meget MÅ konstruktionen hænge ned på midten?
Ellers er det jo yderst vigtigt at vide mere præcist, hvad den færdige konstruktion vil veje, for da er det intet problem at angive, hvor meget man har brug for at bøje de lange rør i konstruktionen..
Har selv arbejdet med at fremstille maskiner med lignende længder (men højere belastning) og er i øjeblikket ved at konstruere en maskine med lignende ikke understøttet længde..
Så er det hvor højt skinnhjulene monteres. I dag på det eksisterende dæk har jeg 3 cm mellem dækket og terrassen. Helst vil jeg sænke det for at mindske varmetabet.
Undgår gerne pladen, men så tilkommer vægten for den eksisterende løsning med cirka 350 kg. (Regler 120*45)
Cirka 1450 kg er totalvægten i dag.
Dels svajer det i midten af dækket. Så svajer begge langsiderne.
Dels svajer det i midten af dækket. Så svajer begge langsiderne.
Tror du misforstod mig. Hvad jeg har forstået, er at det er 5 længder af typen 420 cm, der sættes sammen for at dække 840 cm.E Erik Lindroos sagde:Det kan sikkert løses med noget af ramme, selvbærende plade, eller en kombination (som du ser ud til at være inde på). Jeg er dog enig med @Violina i, at du er inde på for spinkle dimensioner. Du har en meget udfordrende spændvidde at håndtere. Skal se om jeg har tid til at regne på dine forslag senere. Dog har jeg en umiddelbar indvending angående pladen: Du bør absolut ikke sammensætte pladelængder i længden (sætte to 420 cm sammen til 840 cm længde). Skal det være fornuftigt med plade, så skal det være 840 cm-længder.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Vil gerne hoppe tilbage til spørgsmålet i indlæg #69, så vi får alle problemer på bordet. Mit forslag med forstærket bærende bjælke vil ikke påvirke, hvor meget taget hænger ned mellem langsiderne.Huggedugge1 sagde:
Ja, det er korrekt opfattet.Bernieberg sagde:
Så at der ikke opstår misforståelser: er problemet, at når pooltaget er delvist åbent, hænger den frie langside så meget ned, at det bliver et problem, når man nærmer sig helt åben position, og tagets langside skal op på kanten igen?
Når taget er helt åbent eller helt lukket, har det støtte langs alle fire sider, og alt er fint?
Når jeg lukker pooltaget, går det 3,5 cm under poolkanten og kommer ikke op.
Det er også en visuel fejl, at når det først er lukket, hænger midten ned cirka 3,5 cm. Det ser man, hvis man lægger en planke på højkant mellem langsiderne i midten.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 596 indlæg
Hvis du vil udbedre nedbøjningen i midten, skal bjælken, der løber fra langside til langside, også gøres stivere.Huggedugge1 sagde:
Har du nogle fotos eller skitser af, hvordan hele regelkonstruktionen ser ud uden trallen? Jo mere info, jo bedre mulighed for at komme med gode og relevante forslag.
Skal se om jeg finder nogle kort.
Desværre har jeg ingen skitse. Men fandt en video og nogle billeder.Bernieberg sagde: