E Erik Lindroos sagde:
Ren "bøjstivhed per kilo" er vel IPE bedst på. Findes flere alternativer. Hvis man nu "eniges" om hvilket træghedsmoment der kræves, så er det jo enkelt at tjekke tabeller.
Men.. Jeg stemmer stadig for forkrykning.. og så er det nemmest med rør :geek:

Violina Violina sagde:
Jeg havde jo sat et rør yderst og et rør på midten og ladet en langside have støtte af kanten (som det er nu)

Så hvert rør behøver "bare" bære 1/3 af dækkets vægt..

Derfor min tyndere dimensionering..
Mere eftertanke: midterbjælken skal vel i så fald tage mere end en tredjedel (nærmere halvdelen?) af en udbredt last, og yderbjælkerne mindre. Eller? Tænker jeg forkert? Det afhænger nok af tværbjælkerne.

• Synes
Bernieberg
  • Laddar…
D
Hvilket fandens projekt det kommer blive (både dyrt og omstændigt) hvis TS insisterer på at hele taget skal kunne foldes ind under terrassen med en spændvidde på godt 8m. Bliver sindssygt imponeret hvis du, TS, når i mål.

Jeg havde nok i denne situation købt et pooldække eller fyldt poolen op og dyrket kartofler.

• Haha
Violina og 1 anden
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
Men.. Jeg stemmer stadig for forkrumning.. og da er det nemmest med rør :geek:
Absolut synes jeg det ville være fedt, men er det besværet værd, hvis man kan holde nedbøjningen under 15 mm uden? Har ingen anelse om, hvor kompliceret det er...

E Erik Lindroos sagde:
Mere eftertanke: midterbjælken skal vel i så fald tage mere end en tredjedel (nærmere halvdelen?) af en udbredt last, og yderbjælkerne mindre. Eller? Tænker jeg forkert? Afhænger nok af tværbjælkerne.
Nu bliver jeg selv i tvivl :crysmile:

Men jeg ville tro, at eftersom den anden langside altid har støtte, så er det det mest sårbare punkt den langside, der er fri..

Hvis den kun havde haft støtte under kortsiderne, så havde midten nok været "mest udsat", men nu har jo en langside støtte.. så hvis man sætter kortlægter mellem langsiderne, så optages nok en del last af den..

E Erik Lindroos sagde:
Absolut synes jeg det ville være fedt, men er det besværet værd, hvis man kan holde nedbøjningen under 15 mm uden? Har ingen idé om, hvor kompliceret det er...
Er jo super nemt..

Bare varme på nogle punkter på radiusen på røret med gassen :cool:

Huggedugge1 Huggedugge1 sagde:
Delar tidligere indlægs opfattelse om at man måske ikke bør regne med snelast…
I de eksempler jeg har regnet på, synes det som om du får immunitet mod snelast med i købet. Kravet om max nedbøjning 15 mm er såpas hårdt, at bjælkerne tåler meget last.

E Erik Lindroos sagde:
I de eksempler jeg har regnet på, ser det ud til, at du får immunitet mod snebelastning med i købet. Kravet om maksimal nedbøjning på 15 mm er så strengt, at bjælkerne tåler meget belastning.
Men det bliver jo også ret tungt..

Eller hvordan?

Edit: Og i min verden er 15 mm nedbøjning MEGET

Jeg konstruerer normalt med maksimalt 1 mm per meter spændvidde

Violina Violina sagde:
Nu bliver jeg selv tvivlende :crysmile:

Men jeg ville tro, at eftersom den anden langside altid har støtte, så er det mest følsomme punkt langsiden, der er fri..

Havde den kun haft støtte under de korte sider, ville midten nok have været "mest udsat", men nu har jo en langside støtte.. så hvis man sætter nogle kortlinjer mellem langsiderne, bliver en del af belastningen nok optaget af dem..
Jeg tror yderpunkterne ligger mellem a) et superstift bjælkelag, der fordeler lasten ligeligt -> 1/3, og b) et "slattent" bjælkelag (type presenning), der lægger halvdelen på midten og en fjerdedel på hver side.

Men selvfølgelig skal man udnytte støtten på den ene side og ikke spilde en kæmpebjælke der.

E Erik Lindroos sagde:
I de eksempler jeg har regnet på, ser det ud til, at du får immunitet mod snelast med i købet. Kravet om maksimal nedbøjning på 15 mm er så hårdt, at bjælkerne tåler meget last.
Tusind tak for din udregning!!! Det lyder godt! Kiggede på VKR på Montano.se. De havde ikke direkte den dimensionen, men hvad jeg forstår, så bør en 12m bjælke koste omkring 20ksek.

Så bliver jeg usikker på, hvor mange bjælker du mener, jeg har brug for? Skærmbillede af Montano.se med priser for VKR firkantrør i forskellige dimensioner og længder, f.eks. 12m til 21187,50 kr.

E Erik Lindroos sagde:
Jeg tror yderpunkterne ligger mellem a) et superstift bjælkelag, der fordeler lasten ligeligt -> 1/3, og b) et "slattent" bjælkelag (typ presenning), der lægger halvdelen på midten og en fjerdedel på hver side.

Men selvfølgelig skal man udnytte støtten på den ene side og ikke spilde en kæmpedrager der.
Nej.. Altså.. intet rør der.. kun træ..

Tusind tak for din udregning!!! Det lyder godt! Så på VKR på Montano.se. De havde ikke direkte den dimension, men hvad jeg forstår, så bør en 12m bjælke koste omkring 20ksek.

Så bliver jeg usikker på, hvor mange bjælker du mener, jeg har brug for? [billede]
Du har brug for to.

En på den frie langside og en i midten.

• Synes
Huggedugge1
  • Laddar…
Hvordan fastgør man dem i trykt 195*45?

Så kan du jo købe færdigskåret fra mange leverandører...

Iom at du skal have to, så kan du måske få det fra typ tibnor eller be-group eller lignende leverandør.

Hvordan fastgør man dem i trykt 195*45?
Jeg ville bore hul i dem og træet og derefter trække skrue og møtrik med en solid skive på den side, der er i træet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.