38,397 læst ·
360 svar
38k læst
360 svar
Bæreevne aluminium L-bjælke
Mere eftertanke: midterbjælken skal vel i så fald tage mere end en tredjedel (nærmere halvdelen?) af en udbredt last, og yderbjælkerne mindre. Eller? Tænker jeg forkert? Det afhænger nok af tværbjælkerne.Violina sagde:
Hvilket fandens projekt det kommer blive (både dyrt og omstændigt) hvis TS insisterer på at hele taget skal kunne foldes ind under terrassen med en spændvidde på godt 8m. Bliver sindssygt imponeret hvis du, TS, når i mål.
Jeg havde nok i denne situation købt et pooldække eller fyldt poolen op og dyrket kartofler.
Jeg havde nok i denne situation købt et pooldække eller fyldt poolen op og dyrket kartofler.
Nu bliver jeg selv i tvivlE Erik Lindroos sagde:
Men jeg ville tro, at eftersom den anden langside altid har støtte, så er det det mest sårbare punkt den langside, der er fri..
Hvis den kun havde haft støtte under kortsiderne, så havde midten nok været "mest udsat", men nu har jo en langside støtte.. så hvis man sætter kortlægter mellem langsiderne, så optages nok en del last af den..
Men det bliver jo også ret tungt..E Erik Lindroos sagde:
Eller hvordan?
Edit: Og i min verden er 15 mm nedbøjning MEGET
Jeg konstruerer normalt med maksimalt 1 mm per meter spændvidde
Jeg tror yderpunkterne ligger mellem a) et superstift bjælkelag, der fordeler lasten ligeligt -> 1/3, og b) et "slattent" bjælkelag (type presenning), der lægger halvdelen på midten og en fjerdedel på hver side.Violina sagde:
Nu bliver jeg selv tvivlende
Men jeg ville tro, at eftersom den anden langside altid har støtte, så er det mest følsomme punkt langsiden, der er fri..
Havde den kun haft støtte under de korte sider, ville midten nok have været "mest udsat", men nu har jo en langside støtte.. så hvis man sætter nogle kortlinjer mellem langsiderne, bliver en del af belastningen nok optaget af dem..
Men selvfølgelig skal man udnytte støtten på den ene side og ikke spilde en kæmpebjælke der.
Tusind tak for din udregning!!! Det lyder godt! Kiggede på VKR på Montano.se. De havde ikke direkte den dimensionen, men hvad jeg forstår, så bør en 12m bjælke koste omkring 20ksek.E Erik Lindroos sagde:
Så bliver jeg usikker på, hvor mange bjælker du mener, jeg har brug for?

Nej.. Altså.. intet rør der.. kun træ..E Erik Lindroos sagde:Jeg tror yderpunkterne ligger mellem a) et superstift bjælkelag, der fordeler lasten ligeligt -> 1/3, og b) et "slattent" bjælkelag (typ presenning), der lægger halvdelen på midten og en fjerdedel på hver side.
Men selvfølgelig skal man udnytte støtten på den ene side og ikke spilde en kæmpedrager der.
Du har brug for to.Huggedugge1 sagde:
En på den frie langside og en i midten.
Hvordan fastgør man dem i trykt 195*45?