41,242 læst ·
130 svar
41k læst
130 svar
Er dette virkelig fagmæssigt udført af en rutineret tømrer?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Men det der kommer til at havne bag dækringen til afbryderen, så jeg forstår ikke problemet? Jeg har læst lignende tråde fra dig, hvor du klager over andre "defekter", som ikke vil være synlige. Du ser ud til at have et meget besværligt liv, glædelig jul.
Jeg forsvarer ikke tømreren, jeg synes det er kluntet, alternativt sjusket eller inkompetent gjort. En tømrer burde kende begrebet dåsehøvl og hole-in-one.roland53 sagde:Der er ingen grund til at forsvare tømreren i dette tilfælde, synes jeg. Som amatør lykkes jeg meget bedre med mine projekter :x
Jo, 1 time ekstra, måske ikke per dåse men lad os sige en halv time ekstra per dåse. Med de timelønninger der gælder i dag + materiale. Så taler vi alligevel 7x0,5x500:- = 2.000 kr i runde tal i meromkostning og resultatet bliver alligevel middelmådigt.
Skal man acceptere sådant?
Ikke i min verden i hvert fald, byggefirmaet kan tage nissehuen på og fikse nye plader. For de virker som rigtige nisser, der forsøger at bortforklare tømrerens mangler. Er det virkelig en tømrer, der har været involveret? I dagens byggeboom synes der at være mangel på fagfolk, så der ansættes nok en og anden nisse. Nisserne er jo per definition arbejdsløse en stor del af året.
GLÆDELIG JUL TIL ALLE
Er det bare denne ting, så synes jeg, man kan acceptere det. Alle laver fejl på jobbet engang imellem, og så må man tage lidt tid for at rette dem. Og det er helheden, som kunden skal betale for. Det er når der begynder at blive flere af sådanne fejl, at der er grund til at klage ordentligt over det. Og hvis håndværkeren kører fra jobbet med tilbageværende fejl, som denne har overset, så synes jeg, det er et tilbagearbejde, som man må komme tilbage og ordne på egen regning.
Jeg siger, at det måske tager en time ekstra at fikse alle dåserne med ekstra spartelmasse. En maler vil sandsynligvis begynde med at spartle dåserne, da det bliver et tykkere lag der end på resten af væggen. Så får disse mest tørretid. At påføre spartelmasse på en dåse tager måske 1 minut per dåse. Med 4 lag spartelmasse bliver det 7 x 4 =~ en halv time. Så skal man bruge nogle ekstra sekunder om hver dåse med slibegiraffen, når man sliber rummet. Har man uheld, bliver der ekstra tørretider, så maleren må komme en gang til, så kan det trække op til måske 2 timer ekstra, men maleren burde kunne tænke jobbet igennem på en måde, så det undgås.
Jeg som amatør spartler væggene i et helt rum på 20 kvadratmeter på nogle timer og sliber samme rum med slibegiraffen på under en time. Dette er virkelig ingen stor sag for en erfaren maler.
Jeg har oplevet håndværkere, der har kludret det betydeligt værre. En lastbilchauffør dumpede et helt læs jord lige over et æbletræ på trods af ekstremt tydelige instruktioner om at være forsigtig med træet og skyldte sig derefter. To tømrere glemte at sætte en opbukning rundt om skorstenen med tagpap (opdaget et år senere, ingen skader heldigvis), elektrikere har efterladt ikke-fungerende stikkontakter og en kortsluttet sikringsgruppe osv.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 indlæg
Jeg undrer mig mest over, hvorfor man vælger at gøre det på den lange og komplicerede måde, når der findes en hulsav, der kan undgå ekstra arbejde. Jeg som kunde betaler nu ekstra, og der er en risiko for, at sådan en spartling kan revne, da det er almindelig spartelmasse, der er anvendt.Finndjävel sagde:
Faktum er, at dækslet ikke vil dække visse huller.
Livet er ikke mere kompliceret, end man gør det, men værsgo at spekulere om mit liv, hvis du vil
sikkert bliver det løst fordi dåsen sidder ikke fast som et bjerg. Det er nok at trække støvsugersnoren ud et par gange med overmagt for at spartelmassen skal gå i smuldrer og lande nedenfor stikkontakten.
Præcis når støvsugningen var færdig!
Hvad så, so what!
Jeg ville anmelde det uden tvivl.
Præcis når støvsugningen var færdig!
Hvad så, so what!
Jeg ville anmelde det uden tvivl.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
Snyder du?Lars48 sagde:
Hvis man ikke kan spartle rundt om den dosen uden at det revner, burde man ikke få gå nærmere spartelmasse og maling end 100 m. Så sørger man for, at stikkontakt/afbryder sidder, så det ikke glapper, heller ikke svært.
Men arbejdet er klodset gjort, men medfører ingen større omkostninger og absolut ingen problemer udover ekstra arbejde.
Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Ja, dosen sidder vel stadig skruet fast, så den vil nok ikke klikke.
Nej, jeg mener, at I bør sammenstille fejlene og kræve en rimelig reduktion for den ekstra tid, som normalt ikke kræves i visse situationer.
Nej, jeg mener, at I bør sammenstille fejlene og kræve en rimelig reduktion for den ekstra tid, som normalt ikke kræves i visse situationer.
Man bruger naturligvis den rette hulsav til den rette dåse, alt andet er sjusk, snyd eller uvidenhed.
Jeg har tre forskellige at vælge imellem, T70 til apparatdåser, T80 til samlings- og loftdåser og så er der en specialdåse, som jeg sjældent bruger, men den skal have en mindre dåsefræser end T70.
Disse fræsere, jeg har, er 74mm, 84 mm henholdsvis 68 mm.
Og alle seriøse har i det mindste de to første i deres værktøjskasse og vælger rigtigt.
Når de har lavet fejl på den måde, vil det tage ekstra tid uanset hvordan de gør det, dvs. spartler eller udskifter gipsplade osv.
Den tid skal I ikke behøve at betale for, for de har overset en meget basal ting, intet der kan undskyldes med noget andet.
Jeg har tre forskellige at vælge imellem, T70 til apparatdåser, T80 til samlings- og loftdåser og så er der en specialdåse, som jeg sjældent bruger, men den skal have en mindre dåsefræser end T70.
Disse fræsere, jeg har, er 74mm, 84 mm henholdsvis 68 mm.
Og alle seriøse har i det mindste de to første i deres værktøjskasse og vælger rigtigt.
Når de har lavet fejl på den måde, vil det tage ekstra tid uanset hvordan de gør det, dvs. spartler eller udskifter gipsplade osv.
Den tid skal I ikke behøve at betale for, for de har overset en meget basal ting, intet der kan undskyldes med noget andet.
I mit hus har jeg sat tapet på væggene. På den måde kan man ikke se, at der er spartlet over skruehuller og samlinger. Derefter satte jeg afbrydere og stikkontakter over alle dåser, så de slet ikke kan ses. Sidst men ikke mindst skruede jeg mine dåser fast i den underliggende trækonstruktion i væggen, så de ikke falder ud, når jeg trækker stikket ud.
Måske et tip til alle amatører.
Måske et tip til alle amatører.
Jeg ville sige, at det er et grænsetilfælde.
Hvis arbejdet skal gå nogenlunde hurtigt, skal man bruge en lidt for stor hulsav. Sådan gør man altid, og nogle gange er man nødt til at snitte lidt væk med hobbykniven ved en kant også. Eventuelle revner og utætheder dækkes jo af dækskiven.
Alle, der har skruet gips på fortjeneste, ved dette.
I dette tilfælde synes jeg, at de har brugt en lidt større hulsav end nødvendigt, og det er jo forkert, men princippet er helt rigtigt. Normalt bruger man en 76 mm hulsav til de der dåser.
Hvis arbejdet skal gå nogenlunde hurtigt, skal man bruge en lidt for stor hulsav. Sådan gør man altid, og nogle gange er man nødt til at snitte lidt væk med hobbykniven ved en kant også. Eventuelle revner og utætheder dækkes jo af dækskiven.
Alle, der har skruet gips på fortjeneste, ved dette.
I dette tilfælde synes jeg, at de har brugt en lidt større hulsav end nødvendigt, og det er jo forkert, men princippet er helt rigtigt. Normalt bruger man en 76 mm hulsav til de der dåser.
Senest redigeret:
Er det kun huller bagved, så burde det være roligt. Derimod, hvis der havde været træ og spartlen sidder fast både mod træet og mod gipsen, så havde der været gode forudsætninger for sprækker.robba5 sagde:
Ikke særlig pænt udført af snedkeren. I stedet for at bruge tusind kroner på det rette værktøj til formålet, skal kunden betale ekstra arbejdstid for spartling og forskønnelse af hullerne. Ikke ok i min bog. Motiverer man ikke timeprisen med, at den skal dække værktøj og bil? Så burde man også bruge pengene på det.
Jo færre værktøjer man har brug for, desto billigere er man helt uafhængig af tidsforbrug. Lønnen kan nemlig efterlades ubetalt, men ikke værktøjsindkøbene. Et af de mere mindeværdige skænderier var, da vi skulle flytte 20 kubikmeter grus, og chefen mente, at det var for dyrt med trillebøre, så alt skulle bæres i spande. Et andet mindeværdigt skænderi var, da det blev anset for billigere at stå og skære store mængder vægspær med fukssvans end at skaffe en kapsav...... og så havde den samme chef frækhed til at kræve ulønnet overarbejde, fordi det gik for langsomt med skillevæggene. Billigste entreprenør er populær blandt kunderne, og billigste entreprenør mangler per definition værktøjer.