Måle? Man kører vel med centreringen uanset hvad.

Hvis man har tingene til det, men det lader til, at profferne har lidt dårligt med udstyr.

oceanis sagde:
Om vi ser bort fra om det er den rigtige eller forkerte dosborr, der er blevet brugt, så forstår jeg ikke, hvorfor en reparation og spartling skulle give spartelbakker. En reparation vil jo, hvis den udføres korrekt, komme i samme højde som pladen.
Hvis der bliver en spalte, så sidder dosan for langt ude.

Hvis man får spartelbakker, når man spartler og har slebet, så gør man noget forkert.
Af samme årsag skal man lave bakker over gipsfuger trods den indbyggede "sænkning". Du får ellers en synlig overgang mellem gips og spartel.

ronolo sagde:
Af samme grund skal man lave højder over gipsfuger trods den indbyggede "svacka". Du får en synlig overgang mellem gips og spartelmasse ellers.
Ingen professionel maler efterlader "højder" i en spartling, for det er jo amatøragtigt at efterlade en spartlet overflade, der ligger over omkringliggende områder uanset om du maler vægge eller noget andet.

Tag eksemplet med billakering. Hvordan tror du, det ville se ud, hvis en bule skulle spartles ud i overmål, så der blev en "høj" tilbage før lakering? Det samme gælder for al spartling, man spartler og sliber ned til samme niveau som omkringliggende områder.

en rigtig dygtig maler lægger på en smule rågat som så krymper ned til næsten perfekt højde.
Jo, jeg kender en sådan og har set det blive gjort. Har ingen ambitioner om at klare det selv.
det er vel svært / umuligt at spartle rundt om en dosa på denne måde men skivesamlinger går.

Senest redigeret:
AG A sagde:
I mit hus har jeg sat tapet på væggene. På den måde kan man ikke se, at der er spartlet over skruehuller og samlinger. Derefter satte jeg afbrydere og stikkontakter over alle dåserne, så man ikke engang kan se dem. Sidst men ikke mindst skruede jeg mine dåser fast i den underliggende trækonstruktion i væggen, så de ikke falder ud, når jeg trækker stikket ud.

Måske et tip til alle amatører.
Ha, Ha, Ha...

Først da jeg læste dette tænkte jeg, hvad er det her for en idiot?

Da jeg læste det igen, indså jeg, at idioten, det er den der læser... :o

• Synes
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Snailman
hyggabus sagde:
en dygtig maler lægger på en smule rigelig som så krymper ned til nærmest perfekt højde. Jo, jeg kender en sådan og har set det blive gjort. Har ingen ambitioner om at klare det selv. det er nok svært / umuligt at spartle rundt en dåse på denne måde men pladesamlinger går.
Jeg har malet mine vægge, og det jeg har konstateret er, at spartelen får en meget glat overflade, og gipsen en mindre glat overflade (papirsoverfladen), hvilket gør, at malingen får forskellig struktur på gips hhv. spartel. Så i stuen valgte jeg at bredspartle alt. Havde sikkert ikke været nødvendigt, hvis jeg havde tapetseret.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Der findes en center-magnet til at finde centrum ved hulboring... derefter skal man jo bruge den rigtige størrelse på hulsaven.... standarddåser plejer at være T70-sav (73mm).. Tømreren her har brugt en T80-hulsav (83mm) men sådan bliver det, når tømrerne skal lave elektrikernes opgaver... Vi lærer i skolen, hvordan man udfører hulboring... så er det vel passende, at vi montører får lov til at gøre det på byggepladserne også??....

Hmm ja eftersom det findes forskellige størrelser på doser præcis som på hulsav, så kan det jo meget vel være sådan, at man hellere tager den store i stedet for den lille da man garanteret skal lave alle huller om.

Så har jeg svært ved at tro, at jeres strømafbryder skulle være mindre end 83 mm og at det skulle kunne ses...

Morgan Jacobsson sagde:
Der findes en centrummagnet til at finde centrum ved hulboring...så skal man jo
bruge den rigtige størrelse på hulsaven....standarddåser plejer at være T70-sav (73mm)..Tømreren her har brugt en T80-hulsav (83mm), men sådan bliver det, når
tømrerne skal lave elektrikernes opgaver...Vi får lære i skolen, hvordan man udfører hulboring...så er
det vel på sin plads, at vi montører også får lov at gøre det på byggepladserne??....
Skulle elektrikeren stå og vente, når tømreren monterer pladerne og lave huller efterhånden eller? Så svært er det ikke at lave de rigtige huller i en gipsplade, det kan enhver klare uden lige denne klodshans.

O
'senior? havde måske ikke begyndt at indføre elen, da han arbejdede som tømrer? :p

smurfen72 sagde:
Skulle elektrikeren stå og vente, mens tømreren monterer pladerne og laver hullerne efterhånden eller? Så svært er det ikke at tage de rigtige huller i en gipsplade, det kan hvem som helst klare uden den her sjuskemand.
En elmontør har hele tiden arbejde at gøre... men ikke mange synes at forstå, hvor mange trin der indgår i vores erhverv... så vi plejer ikke at stå og vente... men beder tømreren lave hullerne og laver noget andet, indtil han er færdig... rigtige tømrere bruger hulmagneter og den rette doseringsfræser.

Sådan var det i mit hus med på to doser. Jeg monterede knxbrytarna selv så bemærkede det efterfølgende. Bare lagde spartelmasse i og malede med lidt overskydende farve. Umuligt at se, har ikke sprækket. Der er gået mere end to år nu.

Morgan Jacobsson sagde:
En elektriker har hele tiden arbejde at gøre, men ikke mange synes at forstå, hvor mange elementer der indgår i vores fag, så vi plejer ikke at stå og vente, men beder tømreren tage hullerne og gør andet, indtil denne er færdig. Rigtige tømrere bruger hulmagneter og rigtig dosfræser..
På mindre opgaver har elektrikeren jo ikke arbejde at gøre, når først dåserne og slangen er trukket, og da er det ikke rimeligt, at elektrikeren skal vente på hultagning, men det falder på tømreren, hvilket er rimeligt med en så enkel opgave, og det er jo ikke så sært, at tømreren tager huller i pladerne, når han monterer dem. På de større byggepladser, jeg har været på, har det altid været byggefirmaet, der har lavet hultagning for elektrikeren. De vil nok have, at det skal være klart, når han kommer der, muligt at de tager et enkelt lille hul.

Det plejer at være elektrikeren, der laver hul på enklingen og tømreren på dubblingen, så behøver ingen vente. Det ser ud til, at mine venner fra Litauen har været der og arbejdet. Jeg lavede et hus i Åre, hvor "tømrerne" kom fra Litauen, og de havde et hulbor, der var 80 mm, og var helt uforstående, da jeg klagede over de store huller og tilbød mig at låne en 70 mm hulbor. Maleren var knap så glad, da han skulle spartle omkring halvdelen af hullerne.
Jeg har ellers aldrig været i kontakt med en tømrer, der ikke havde 70 hulsave og hole in one magneter.

• Synes
twoody og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.