37,254 læst ·
26 svar
37k læst
26 svar
alle indervægge er masonit - hvad gøre?
Lidt forskellige sammensætninger.
Renoveringsgips ala 6mm har en sammensætning, der er blandet med glasfiber. Det gør dem meget mere holdbare. Men også meget dyrere.
Sæt almindelig standardgips, ikke.
Jeg kan indrømme, at jeg satte renoveringsgips i det seneste rum. Men det var kun fordi jeg har 15 stikkontakter og ikke orker at skifte dem alle til sådanne for dobbelte plader. har spån + renoveringsgips nu.
Renoveringsgips ala 6mm har en sammensætning, der er blandet med glasfiber. Det gør dem meget mere holdbare. Men også meget dyrere.
Sæt almindelig standardgips, ikke.
Jeg kan indrømme, at jeg satte renoveringsgips i det seneste rum. Men det var kun fordi jeg har 15 stikkontakter og ikke orker at skifte dem alle til sådanne for dobbelte plader. har spån + renoveringsgips nu.
Men i dette tilfælde vil Yrrol erstatte spånet med gips. Jeg ville IKKE sætte renoveringsgips uden noget bagved, da risikoen for huller i væggen stiger markant. Hvor sjovt er det, hvis nogen snubler, sætter en hånd mod væggen, og gipsen knækker?
Egentlig er alt andet end 13 mm gips eller spånplade lignende den du har i dag, ikke andet end det, man i daglig tale kalder byggesjusk. Enten gør du det rigtigt og får et par millimeter tykkere væg, eller også sjusker du. Hvis millimeterne er så vigtige, går jeg ud fra, at du ikke skal tapetsere og ikke spartle mere end absolut nødvendigt?
Egentlig er alt andet end 13 mm gips eller spånplade lignende den du har i dag, ikke andet end det, man i daglig tale kalder byggesjusk. Enten gør du det rigtigt og får et par millimeter tykkere væg, eller også sjusker du. Hvis millimeterne er så vigtige, går jeg ud fra, at du ikke skal tapetsere og ikke spartle mere end absolut nødvendigt?
Nu 8 år senere hader jeg stadig mit hus og at jeg ikke valgte at FJERNE MASONITEN HELT og sætte gips op da jeg havde chancen.
Masoniten bevæger sig, det knager, knager og knager til forbandelse. Tapeterne krøller sig sammen og som sagt, det knager!
Fan hvor dumt af mig, så til dem, der søger blandt gamle tråde med lignende overvejelser, så SKIFT TIL GIPS!
Selv overvejer jeg at rive disse vægge i mit totalrenoverede hus ned og rette fejlen. Eller skifte hus.
Masoniten bevæger sig, det knager, knager og knager til forbandelse. Tapeterne krøller sig sammen og som sagt, det knager!
Fan hvor dumt af mig, så til dem, der søger blandt gamle tråde med lignende overvejelser, så SKIFT TIL GIPS!
Selv overvejer jeg at rive disse vægge i mit totalrenoverede hus ned og rette fejlen. Eller skifte hus.
I en 55 kvadratmeter stor udvidelse, vi har som vi lavede i 1990, brugte vi masonite 9,6 mm på alle vægge, der var jo meget snak om formaldehyd i spånplader dengang, og vi havde lige fået børn. Vi har ingen af de problemer, du fortæller om i den del af huset.
Kan være masonit under taget også, sammen med en masse andet. Men kan tro, at jeg bor inde i en transformerrobot, der skifter form så snart det skifter temperatur/luftfugtighed.
Har lavet mærklinjer på tagspærene for at se, om det er hele taget, der vrider sig, men linjerne er der stadig, hvor jeg engang tegnede dem.
Har lavet mærklinjer på tagspærene for at se, om det er hele taget, der vrider sig, men linjerne er der stadig, hvor jeg engang tegnede dem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Det er en speciel variant af hypokondri der rammer husejere: Den hedder husokondri 
Har masonit i alle vægge i hele huset. De første rum jeg renoverede, rev jeg tapet ned til pladerne og fik også med samlerekstrimmer i glasfiber, som jeg dengang ikke forstod formålet med. Har tapetsprækker på de steder. Har siden da lært at sørge for at have samlerekstrimmer og beholdt masoniten, som fungerer fint (bortset fra at det vel er som fnug ved en brand). At det knager og lyder lidt i et træhus fra 80'erne synes jeg personligt hører med. =)Y Yrrol sagde:Nu 8 år senare så hader jeg stadig mit hus og at jeg ikke valgte at FJERNE MASONITPLADERNE HELT og sætte gips op, da jeg havde chancen.
Masoniten bevæger sig, det knager, knager og knager til forbandelse. Tapeter krøller sig, og som sagt, det knager!
Fan hvor dumt af mig, så for dem der søger blandt gamle tråde med lignende overvejelser, så SKIFT TIL GIPS!
Jeg selv overvejer mellem at rive disse vægge ned i mit totalrenoverede hus og rette fejlen. Eller skifte hus.
Hej! Hvad tror du om at sætte gips på masoniten? Ville det fungere bedre? Eller fjerne masoniten og så gips?Y Yrrol sagde:Nu 8 år senere så hader jeg stadig mit hus og at jeg ikke valgte at FJERNE MASONITEN HELT og sætte gips, når jeg havde chancen.
Masoniten bevæger sig, det knager, knager og knager til forbandelse. Tapeter krøller sig, og som sagt, det knager!
Fan, hvor dumt af mig, så for dem, der søger blandt gamle tråde med lignende overvejelser, så SKIFT TIL GIPS!
Klik her for at svare