Hej! Er ret ny her på siden, men føler, at jeg vil blive mere og mere aktiv fremover med diverse projekter i pipelinen. Jeg håber både at kunne udvide min viden og dele erfaringer. Ser mig selv som ret handy, men har ret lidt erfaring med at udføre ting fagmæssigt, hvilket jeg gerne vil gøre for større projekter fremover.

Jeg skal bygge en vinkælder, eller rettere sagt en klimakontrolleret vinvæg, i en kælder. Valg af sted og udførelse er baseret på, at det skal være visuelt tiltalende samt velegnet til korrekt langtidslagring, i stil med dette eller dette. Efter mange timer her, på finewines.se og andre sider er jeg godt læst på, hvad der er vigtigt, og hvordan andre har gjort det. Da alle situationer er forskellige og jeg stadig har nogle byggetekniske spørgsmål, som jeg ikke har kunnet læse mig til, ender mine spørgsmål i denne del af dette forum.

Stedet er en "korridor" i midten af en opvarmet og indrettet kælder, se tegning. Væggene er mursten og beton, se billeder (undskyld kvaliteten, det er screenshots fra en video). Hele kælderen inklusive korridoren har betongulv med vandbåren gulvvarme og fliser. Etagedæk i beton med vandbåren gulvvarme i rummet ovenover.
  1. Døren vil blive en måltilpasset tredelt skydedør, Willab Garden WG 62 Eco, som løber fra væg til væg. Kan gulvskenet limes mod flisegulvet? Man kan sikkert kortlægge gulvvarmen med varmekamera, men undgår helst det og vil gerne have døren på et specifikt sted for at maksimere rummets dybde.
  2. Køleanlæg, sandsynligvis Thermocold EC10, installeres på den lange murstensvæg (foreløbigt udsagn fra bygger er, at et hul der er ok). Varmeluften går så ud i depotet på den anden side. Dette er opvarmet, men tænker, at lidt ekstra varmluft der hverken gør gavn eller skade?
  3. Vedrørende gulvet for vinvæggen er min tanke, at gulvvarmen i korridoren maksimalt køres på 10-12 grader vedligeholdelsesvarme, og at gulvisolering så ikke er nødvendig. Er dette ok?
  4. Jeg vil opnå 14 grader og 60% RF med henblik på at kunne langtidslagre, og vil derfor isolere vægge og loft og installere dampspærre på den varme side. Det røde i 3D-tegningen illustrerer evt. luftspalte, lægter og isolering. Her dukker de fleste af mine spørgsmål op. Jeg ser for mig, at jeg enten lægter med stål eller træ. Spontant vil jeg holde mig væk fra organisk materiale i kælderen, men det har måske mindre betydning med opvarmet gulv og kun indvendige vægge? Jeg vil gerne holde byggeriet på maks 15 cm på vægge og loft, men der er plads til fleksibilitet hvis nødvendigt.
    1. Er der behov for luftspalte mellem husets vægge og dampspærren? Er det nok, hvis den i så fald løber ud i loft og gulv, eller hvordan bør dette i så fald løses?
    2. Trælægter: Fordele jeg ser er, at jeg nemt kan fastgøre lægter til husets vægge for luftspalte, lægge dampspærre mod disse og derefter lægte på kryds med isolering, som jeg derefter fastgør specialgips på. Har jeg tænkt rigtigt?
    3. Stållægter: Fordele jeg ser er, at jeg holder mig til uorganisk materiale (dog usikker på om det er nødvendigt ifølge 4). Jeg tænker så, at jeg skruer loftsskinnen op og limer gulvskinnen med fx Tec7 (med afstand til husvæggen, hvis luftspalte anbefales). Dog forstår jeg ikke, hvordan jeg skulle gøre med dampspærren ved valg af stållægter? Kan den tapes (med dobbeltsidet tape til formålet) på ydersiden af stållægterne? Derefter isolering og gips ligesom 4.3 på vinsiden.
    4. Loft: Jeg tænker den samme løsning som for væggene (4.2 eller 4.3), men hvornår og hvordan det gøres afhænger af, om luftspalte er nødvendig og hvordan den skal føres (4.1). Søger klarhed i dette.
5. Kort om valg af isolering; andre vinrum ser ud til overvejende at have valgt XPS eller EPS til vægge og loft. Spontant føles det som om EPS er tilstrækkeligt, men vil lige dobbelttjekke.

Al jeres uvurderlige ekspertise omkring ovenstående punkter og generelt ville være meget værdsat!

• Plantegning over kælderen med markeret område til vinrum; viser rumfordeling og mål for potentielt vinvæg projekt.
  • 3D-model af en planlagt vinkælder med murstensvæg, klinkegulv og tre-delt skydedør. Rød isolering og vinreoler synlige indeni, set oppefra.
  • En kælder med en murstensvæg, flisegulv, en brandslukker, en stor hvid fitnessbold og et rødt tæppe i en kurv.
  • En korridor med klinkergulv, hvide vægge og synlige murstensdetaljer, set fra en indgang.
Spændende projekt!

Jeg bliver lidt i tvivl, når du siger, at gulvvarmen er på 10-12 grader. Hvilken temperatur er der i kælderen? Hvis det er over 12, burde gulvvarmen vel slet ikke være tændt? Føles gulvet varmt? Det er jo ærgerligt at lade forskellige energiforbrugende systemer kæmpe mod hinanden i temperatur.

P Perplexus sagde:
Sjovt projekt!

Bliver lidt i tvivl, når du siger, at gulvvarmen er på 10-12 grader. Hvad er temperaturen i kælderen? Hvis det er over 12, burde gulvvarmen ikke være tændt i så fald? Føles gulvet varmt? Det er jo ærgerligt at lade forskellige energiforbrugende systemer kæmpe mod hinanden i temperatur.
Tak, det bliver sjovt at se, hvordan jeg løser det!

Hvert rum har sin egen ledning, dog kun en per rum. Kælderen holder almindelig indendørstemperatur året rundt og bruges som boligområde. Har dog ikke behov for gulvvarme netop i den korridor, så den holdes nok slukket, kommentaren om "som mest" 10-12 grader var bare hvis det skulle blive nødvendigt en gang af en eller anden grund. Systemerne skal som du siger ikke kæmpe mod hinanden!

• Synes
Perplexus
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.