Huset er fra 1922, og indervæggene i kælderen er virkelig slidte. I de tråde, jeg har fundet om kældervægge (der er mange), handler de fleste om at pudse, men her føles det som om jeg burde gøre noget, inden jeg smækker puds på, det bliver et voldsomt tykt lag puds i så fald. Selve betonen under pudset er dårlig.
Hvis jeg skulle banke alt løst ned, ville væggene forsvinde. Det er en løs beton med store sten indblandet og en eller anden maling, som jeg gætter på er tæt, den føles lidt gummiagtig. I visse kælderrum lå der linoleummåtter på gulvet, så det meste fugt vandrede nok op i væggene.
Så min plan er at banke nok ned for at fjerne eventuelt tæt maling og derefter reparere dem med, ja hvad, inden jeg pudser med noget kalkmørtel, men det er et senere spørgsmål.
Det er ikke blevet nævneværdigt værre i de 13 år, vi har boet her. Jeg ordnede tagafvanding, da vi flyttede ind, hvilket sikkert har hjulpet, men pladen suger stadig fugt op, selv midt i huset som det andet billede (søjlelignende) viser.
Ydervæggene er i tegl, og de ser fine ud. Der tænkte jeg bare at banke den puds væk, som er løs, og lade resten være.
Af hvad jeg har læst mig til, lader det til at være en slags C-mørtel eller D-mørtel, der foreslås. Men D-mørtel synes på den anden side egentlig at være beregnet til facader, og C-mørtel er måske for stærk?
Hjælp mig, I kloge internetsfolk, I er mit eneste håb.
På de 2 øverste billeder, hug alt løst væk.
Helst også al farve.
Byg op i omgange med 3mm B mørtel, indtil der er ca. 1-2 cm tilbage.
Så skifter du til 3mm C pudsemørtel, og slam derefter.
Så passende farve.
Billede 3 kan man eventuelt bruge en kalkmørtel på (E mørtel).
Men det føles som om C mørtel også kan fungere.
Men køb ikke en 1 mm mørtel.
Lyder ikke B-bruk spontant meget hårdt, når underlaget er så løst?
Det er så løst, at jeg nok må tage det roligt med hugningen, hvis jeg banker, indtil det holder op med at skride, vil der nok ikke være så meget tilbage af væggen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.