37,253 læst ·
26 svar
37k læst
26 svar
alle indervægge er masonit - hvad gøre?
Side 1 af 2
Nu når jeg begyndte at rive tapeterne ned, opdagede jeg, at alle vægge har tynde masonitplader, ingen gips... Jeg havde jo tænkt mig at rive det ned for at lydisolere alle vægge.. Men gipsplader er jo meget tykkere end disse, så bliver rummene mindre og alt føles bare dårligt...
Der findes jo godt nok tynd renoveringsgips som sådan men...
Skal jeg lade masoniten blive, er der overhovedet nogen fordel ved masonitplader?
Overvejer at lade dem mod ydervægge blive, mens visse skillevægge skal åbnes.. men så er spørgsmålet om jeg skal sætte ny masonit eller tynd gips på i stedet... irriterer mig, at rummene bliver mindre, selvom det handler om nogle millimeter...
Der findes jo godt nok tynd renoveringsgips som sådan men...
Skal jeg lade masoniten blive, er der overhovedet nogen fordel ved masonitplader?
Overvejer at lade dem mod ydervægge blive, mens visse skillevægge skal åbnes.. men så er spørgsmålet om jeg skal sætte ny masonit eller tynd gips på i stedet... irriterer mig, at rummene bliver mindre, selvom det handler om nogle millimeter...
Har du fjernet en masonitplade og tjekket, hvor tyk den er? Den masonit, der er blevet brugt som vægbeklædning i mit fritidshus fra 60'erne, er ca. 11 mm tyk, og jeg ville blive overrasket, hvis din er tyndere.
i køkkenet havde jeg stort hul, der kunne jeg måle op 10mm tykkelse på pladen, men aner at jeg ikke har sån tur på de øvrige.
Folk siger jo at "levande" materialer bevæger sig mere og enten er det på grund af det eller sætningsskader som tapeterne er sprækket på nogle steder...
(bygget 1981, modulhus, 2 meter torpagrund)
Hvad findes der for tykkelser på gips at vælge mellem?
Folk siger jo at "levande" materialer bevæger sig mere og enten er det på grund af det eller sætningsskader som tapeterne er sprækket på nogle steder...
(bygget 1981, modulhus, 2 meter torpagrund)
Hvad findes der for tykkelser på gips at vælge mellem?
13mm gips er standard, ingen grund til at tage noget andet egentlig...
Renoveringsgips er kun 6mm, fungerer måske godt at sætte udenpå masoniten...
En indvendig væg kan man bygge med kun enkel gips udenpå regelværket/isoleringen, for bedre stabilitet og stærkt forenklet mulighed for at sætte skabe og hylder op bygger man nogle gange med en OSB-plade under gipsen. (Anbefales stærkt til f.eks. køkken...), i andre tilfælde sætter man nogle gange dobbelte lag gips.
En af fordelene ved gips frem for masonite er brandmodstandsevnen...
Renoveringsgips er kun 6mm, fungerer måske godt at sætte udenpå masoniten...
En indvendig væg kan man bygge med kun enkel gips udenpå regelværket/isoleringen, for bedre stabilitet og stærkt forenklet mulighed for at sætte skabe og hylder op bygger man nogle gange med en OSB-plade under gipsen. (Anbefales stærkt til f.eks. køkken...), i andre tilfælde sætter man nogle gange dobbelte lag gips.
En af fordelene ved gips frem for masonite er brandmodstandsevnen...
Senest redigeret:
Mjo, men de har vel ikke kun sat køkkenskabene i pladen? Grunden til, at jeg ikke tror, det er tyndere end 10 mm i de øvrige dele af huset, er, at hele væggen ellers ville give sig mellem reglerne. Er det c/c 600 og du har en masonitplade på 3 mm, vil jo hele væggen bule bare du støtter dig med hånden.
Har du hængt et billede op på væggen? Bulede hele væggen ved hvert hammerstød, da du satte din krog op?
Har du hængt et billede op på væggen? Bulede hele væggen ved hvert hammerstød, da du satte din krog op?