Hej alle eksperter
Behøver at rive vejen til venstre på billedet ned. Hytten fra 50'erne, undrer om der er en nem måde at vide, om vejen er bærende… noget jeg kan tjekke på loftet?
Tak på forhånd
Det letteste er at se, hvilken retning tagstolene ligger på loftet. Ligger de parallelt med væggen, er den sandsynligvis ikke bærende (hvis der ikke er en overetage altså). På billedet ser man også, at tagreglen i øk væg er indfældet mellem stolperne, hvilket sandsynligvis indikerer, at den ikke er bærende, men det kan være interessant at se, hvad stolperne sidder fast i i overkanten uanset, så de ikke bærer noget, der ikke er synligt på billedet.
Det letteste er at tjekke, hvilken retning tagstolene ligger på loftet. Ligger de parallelt med væggen, er den sandsynligvis ikke bærende (medmindre der er en overetage, vil sige). På billedet kan man også se, at tagreglen i øk væg er indfældet mellem stolperne, hvilket sandsynligvis tyder på, at den ikke er bærende, men det kan være interessant at se, hvad stolperne er fastgjort i i overkanten uanset, så det ikke er noget usynligt på billedet.
Og også typen af tagstole, da fagværksstol ofte indebærer, at ingen væg på etagen nedenunder er bærende.
Tak så meget begge.
Der er ingen overetage, har lige været oppe i loftet, og hvis I mener regler, som sidder "diagonalt", så er de helt sikkert parallelt med vejen.
Synes det ser ud som om reglen ikke går helt op? Så kan den ikke være bærende.
En måde at teste er simpelthen at save den af. Hvis saven klemmer, er væggen i nogen grad bærende, selvom den er i niveau med spær.
Spærene er i øvrigt ikke hver enkelt af de diagonale stivere oppe på loftet, men et spær er hele trekanten, så at sige, inklusive skråstiverne.
Du har et enkelt gitterspær: