Hej!

Vi er i gang med at købe hus og planlægger nogle renoveringer, da intet er blevet gjort i 50 år. Under den første renovering vil vi fjerne en væg mellem køkkenet og stuen, men vi er ikke 100% sikre på, om væggen er bærende eller ej. Jeg tror ikke, at væggen er bærende baseret på taget's gitterspær og væggens tykkelse. Inspektøren troede heller ikke, at den var bærende. Jeg har fået adgang til plantegningerne og konstruktionsberegningerne fra kommunen, men kan ikke fagmandssproget tilstrækkeligt til at være helt sikker. Hvad skal jeg kigge efter?

Det er et skrænthus bygget i 1968 med betongplade og kælderetage i beton. Væggen i spørgsmålet er på det øverste plan og har kun taget over sig. Ifølge den tekniske beskrivelse er alle indervægge bygget med 1" x 3" reglar c/c 30 cm, 1/8" hård træfiberplade, 13 mm gipsplader på begge sider. Når der spørges om bærende vægge, står der "2 stk.", samme konstruktion som resten af indervæggene, men bærende vægge plejer vel at have mere end 1" x 3" reglar?

Nedenfor følger beregningerne for gitterspær.

Senest redigeret:
Fagværkstagspærerne er normalt selvbærende. De vægge, der kan være bærende, er dem, der går i samme retning som tagryggen, altså på tværs af tagspærerne og mellemetagens reglar.

I kælderen/sutterrænget kan der findes en såkaldt hjertevæg, bl.a. kortvæggen i "garagen". Min gæt er, at hjertevæggen ikke har en fysisk bærende funktion, men kun skal klare vægten fra mellemetagens bjælker, hvis bjælksamlingerne skulle give efter. (Vores hjertevæg har nogle mm luft mellem sig og mellemetagen.)

På stueplan/øveretagen er der ingen bærende indervæg, men tagspærerne kan sænke lidt i midten, så væggen mellem stue & sove-/køkkenområde samt badeværelse & nedre soveværelse støtter lidt. (Vores tagspær sænker lidt i midten.)

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Nu gør jeg ingen udtalelse om væggen er bærende eller ej, men du kan overveje, hvor mange ton du kan stable direkte ovenpå en firkant bygget af træ med målene 1" x 3" cc30, inden den går i stykker, og tænke på, hvad det betyder, hvis byggefirmaet har snydt og brugt dem, hvor det skal være bærende.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.