I höstas inhandlades en hel del material till badrumsrenoveringen i stugan, bland annat 250 kg golvavjämning. Levde i någon slags naiv tillvaro och trodde att jag skulle hinna mycket längre än vad jag nu gjorde. När vi stängde stugan för vintern såg jag att lagringstiden är sex månader i torra utrymmen. Torrt är det förvisso men om jag nu köpte materialet i september så skulle jag behöva gjuta innan mars. Om säckarna inte legat hos bygghandeln i ett antal månader först vill säga, något datumstämpel fanns inte.
Men vad är det som händer efter ett halvår? Hittade ingen information på säcken (Maxit 4320). Igår var jag på en bygghandel och kikade av nyfikenhet på vad det stod på golvavjämning från Akzo Nobel. Även där stod det om de sex månaderna men att det var kromhalten som kunde garanteras under denna tid och att efter detta var det ökad risk för kromexem.
Är detta det "enda" som händer? Förändras egenskaperna i övrigt vad gäller bearbetning och hållfasthet eller kan jag vara lugn och använda mitt bruk innan sommaren? Förutsatt att man är lite extra försiktig med kläder och filter.