Hej! Är precis nyregistrerad här och ligger i husbyggarstart....
Jag undrar om det är någon som vet något om eller har erfarenhet kring tadelakt? Det ska vara en gammal teknik från Marocko, man lägger på en sorts kalpputs med en glatt sten.... Det går att göra den vattentät och anses väldigt bra till våtutrymme.... men jag får inte fram så mycket information om användandet av det i Sverige utan det verkar vara vanligare utomlands.
Någon som kan dela med sig av sin kunskap kring detta?
Mvh // Hannah
Jag undrar om det är någon som vet något om eller har erfarenhet kring tadelakt? Det ska vara en gammal teknik från Marocko, man lägger på en sorts kalpputs med en glatt sten.... Det går att göra den vattentät och anses väldigt bra till våtutrymme.... men jag får inte fram så mycket information om användandet av det i Sverige utan det verkar vara vanligare utomlands.
Någon som kan dela med sig av sin kunskap kring detta?
Mvh // Hannah
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Tack för svar ändå, Byggputte
Tack för tipset, Johan. Den sidan var dock en av de få sidorna jag hittat om detta innan jag skrev hit och jag kommer inte att hinna gå kursen (såg det för sent). Jag har hittat lite info om det men som sagt det mesta är från utländska sidor. Jag var mest nyfiken på om det fanns någon med erfarenhet kring det och om det lämpar sig i våra svenska hus..... (men man använder det lite i Danmark så det är kanske inte så stor skillnad....?)
Tack för tipset, Johan. Den sidan var dock en av de få sidorna jag hittat om detta innan jag skrev hit och jag kommer inte att hinna gå kursen (såg det för sent). Jag har hittat lite info om det men som sagt det mesta är från utländska sidor. Jag var mest nyfiken på om det fanns någon med erfarenhet kring det och om det lämpar sig i våra svenska hus..... (men man använder det lite i Danmark så det är kanske inte så stor skillnad....?)
Hej Hannah!
Jag undrar hur det gick för dig med tadelakten? Hittade du någon kurs? Hur blev resultatet?
michael
Jag undrar hur det gick för dig med tadelakten? Hittade du någon kurs? Hur blev resultatet?
michael
Tekniken ska nog användas med stor försiktighet.
Tänk på hur husen byggs i de länder den används.
Stenhus!
Och säkert byggda med massiva stenar, inte lättbetong eller leca.
Tänk på hur husen byggs i de länder den används.
Stenhus!
Och säkert byggda med massiva stenar, inte lättbetong eller leca.
Min erfarenhet är att det går utmärkt att göra tadelakt på leca eller lättbetong. Så länge man håller sig till 12 cm block och uppåt. Problemet ligger till största del i det mjuka tätskiktet som gör att tadelakten spricker mer än vad som är tänkt.
Om det är någon som känner till något stabilt godkännt tätskikt så skriv gärna ett inlägg.
Om det är någon som känner till något stabilt godkännt tätskikt så skriv gärna ett inlägg.
Jag har fått mycket erfarenhet utav tadelakt de senaste åren. Vad är det du undrar?