Wow! snabba puckar!

Är ute efter att få fram en vägg (som är gjord av lecablock) att se ut som betong (eller liknande look).
Har fått tips om att Tadelakt kunde vara ett alternativ. Har dock inte, bortsett från snygga bilder, lyckats hitta någon bra information om materialet eller var man köper det

• Gilla
ensamresande
  • Laddar…
Utifrån vad du önskar för slutresultat så skulle jag nog satsa mer på Beton Ciré. Pga att det är billigare och att man verkligen kan få det att se ut som gjuten betong. Tadelakten är nog lite för elegant för att se ut som gjuten betong. Plus att Beton Ciré är billigare och att med lite putsvana så kan man troligtvis reda ut det själv vilket inte är fallet med Tadelakt.
Tadelakt kräver mycket kunskap och flera specialverktyg medan Beton Ciré kräver lite putsvana och ett stuckatörhandstål.

Tadelakt putsas med en tjocklek på ca 3 - 6 mm beroende på vad man är ute efter för effekt. (tjockare = mer krackelering)
Beton Ciré putsas med en tjocklek på ca 1 mm vilket ställer höga krav på underlagets jämnhet. Jag hade grundputsat med en fibernätförstärkt tunnputs. Efter lite slipning på den torra grundputsen så på med primer för vidhäftning och att det inte ska torka för fort när du jobbar med det.

Ska inte skriva en roman men nu har du kanske en idé om vad du kan tänkas gå vidare med.

Jag jobbar med båda materialen och köper det i Uppsala hos min återförsäljare där. Tror dom är dom enda som säljer orginal Tadelakt och Beton Ciré. Vet inte om jag får skriva ut företag här men googlar du "tadelakt" så hittar du min sida och där finns en länk till återförsäljaren. (hoppas att jag inte bryter mot någon regel nu)

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Den som söker skall finna!

Tack för tipsen! Beton ciré it is!

Förresten, någon ide på vad detta material/färg kostar?

Beton Ciré ligger på runt 300,- per kvadratmeter tror jag, bara material. Sen beror det på vilket pigment man blandar i. Till betonglook så är det ett svart pigment som man bara behöver ytterst lite utav.
Det går ca 1 liter per kvm.

(min sida är den som dyker upp överst när man googlar "tadelakt")

Är det du, tadelaktmannen, som idag haft en väldigt trevlig artikel inne i en sydsvensk dagstidning ... :) ?

I så fall har jag försökt skicka dig ett mail men din hemsidas rekommenderade mailadress funkar inte ...

Jo men visst är det de. :) Roligt att höra att artikeln är uppskattad.

Jag testade precis mailen och det gick fram som det skulle. Både genom kontaktformuläret och om man skriver adressen manuellt i sin epostklient.

Jag googlade runt lite efter artikeln..
Blir nog lite såld oxo... http://www.tadelakt.se/images/phocagallery/Holland_Harlingen/thumbs/phoca_thumb_l_img_0104.jpg
det här var en härlig yta. Måste prova å få till det i duschen i källaren.

Kan man putsa med vanlig bruk på leca för att jämna till och sen lägga tadelakt på
såg detta och det ser ju inte alt för svårt ut..
http://www.youtube.com/watch?v=Wvf2UGMnjuE

Om man skall göra skivor kan man använda "armerade frigolit skivor" blir det tillräckligt stabbilt?

tadelaktmannen skrev:
Jag testade precis mailen och det gick fram som det skulle.
OK - försökte igen - tror det gått fram :)

@Krillew. Visst kan man grunda med vanligt bruk. Det viktiga dock är att det är en grov yta. Tadelakten behöver en "mekanisk nyckel" för att fästa väl i underlaget. Det är inte så klistrigt i sig självt kan man säga. Jag brukar använda ett piazavakvasthuvud och stöppla i det blöta grundningsbruket.

Undvik de "armerade frigolitskivorna". När man pressar med stenen så ger skivorna efter lokalt och kan skapa okontrollerad krackelering. Det är av största vikt att underlaget är vibrationsfritt.

Putsen i videon är en modern produkt som består utav fem olika kalksorter. Den är utvecklad ytterligare sedan videon gjordes och man använder sig inte utav den tekniken längre. Originaltadelakten är en sorts kalk ifrån Marocko.

Tadelaktmannen, några frågor till dig som är expert :)
1 Hur funkar det med våtrumsregler och tadelakten? Godkänt?
2 Vad använder du för skivmaterial i tex tvättställ, köksbänkar mm om det måste vara stumt.
3 Stone, är det något liknande? http://www.decomaterial.se/web/produkter/stone/
4 Är det något av dessa betongliknande material som funkar på tex ett hallgolv?
5 Fixar man jobbet själv om man är hyfsat händig?

Hoppas du orkar svara :) Verkar vara riktigt läckra material.

@Jeppeknaster.
1. I badrum använder man godkänt tätskikt under. Grundar med kakelfix innan tadelakten. Bara tadelakt är inte godkänt så tätskiktet måste vara med.

2. Jag limmar och skruvar flera våtrumsskivor eller mineritskivor för horisontella ytor. I övrigt så använder jag gasbetongblock så långt som möjligt.

3. Stone är liknande i avseendet att du får en foglös yta. Utseendemässigt så skiljer det mycket enligt min mening. I tadelakten så får man ett större djup och en slätare yta som dessutom andas. Tadelakten motverkar även algväxt. Stone förseglas med hårdvaxolja eller liknande för att klara fukt. Däremot blir stone hårdare och tål viss vibration. Stone är mer tacksamt att blanda pigment i eftersom färgerna kommer fram starkare än i tadelakt. I stone kan man blanda upp till 50% pigment medan i tadelakten kan man bara blanda max 10%. Detta pga att i stone är bindemedlet en latexvätska medan i tadelakten är det kalket i sig.

4. Till ett hallgolv skulle jag inte använda tadelakt eftersom det är ett rent kalkbruk som inte blir så hårt. Stone är ypperligt för det ändamålet. På ett hallgolv skulle jag "stöppla" på materialet för att få en lite grövre halkfri yta. "stöppla" vänta en kort stund och sen dra till med handstålet.

5. Stone eller Claystone kan du själv jobba med skulle jag tro. Det är lite stressigt då det torkar snabbt pga att man lägger det så tunnt.

Hoppas att du fick dina svar.
Lycka till! :)

Tusen tack för snabba svar. Ska ner till Uppsala över midsommar så det får bli ett besök hos Deco material & design för att titta på produkterna live och kanske köpa hem lite material och testa. Tanken är att få en yta som är så lik slipad betong som möjligt. Blir det bra så vill jag nog ha det i badrummen också... :)

Tänkte bara ställa frågan. Finns det intresse för en tadelaktkurs i Stockholmstrakten?

Undrar om jag gjorde våld på reglerna i detta forum?

Kan man använda detta till en köksbänken? Vad måste man behandla den med isåfall?
Jag är känslig mot kemikalier så vi måste undvika så mycket kemikalier och emissioner som möjligt.
Detta verkar vara en lösning som kanske skulle fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.