7 870 läst ·
49 svar
8k läst
49 svar
Installation av vedpanna och tankar
Sida 1 av 4
Har köpt ett begagnad vedpanna och ackumulatortankar som jag nu ska koppla in.
Det är en Nibe Vedex 3000 panna och 3st tankar, 500 liter med beredare och 500 + 750liters slavtankar.
Har gjort en skiss på hur jag har tänkt att koppla in det och tänkte jag skulle visa upp det här för att få några synpunkter på installationen.

Det är en Nibe Vedex 3000 panna och 3st tankar, 500 liter med beredare och 500 + 750liters slavtankar.
Har gjort en skiss på hur jag har tänkt att koppla in det och tänkte jag skulle visa upp det här för att få några synpunkter på installationen.

Ja det har jag tänkt på.
Det är därför jag har kopplat in shunten längst upp på stigarröret och på det viset prioriterat värmen i huset före varmt vatten.
Är det rätt tänkt eller ska jag göra på nått annat sätt?
Det är därför jag har kopplat in shunten längst upp på stigarröret och på det viset prioriterat värmen i huset före varmt vatten.
Är det rätt tänkt eller ska jag göra på nått annat sätt?
Redigerat:
Det är rätt tänkt men du kommer att få problem med luft. Toppanslutnigarna används endast för att lufta tankarna, pannan ansluts på sidoanslutningarna.
Sen ansluter man shunten på undersidan av röret för att inte få upp luft i radiatorerna.
Sen ansluter man shunten på undersidan av röret för att inte få upp luft i radiatorerna.
Bra tips.
Jag tänkte att om jag kopplar in shuntuttaget fram på tankarna kommer jag inte kunna tillgodogöra mig mer är 3X 500 liter från tankarna.
Skulle det fungera om man lutar stigarröret mot tank 3 och gör en extra rörbit för luftning där som i skissen jag har ritat?

Jag tänkte att om jag kopplar in shuntuttaget fram på tankarna kommer jag inte kunna tillgodogöra mig mer är 3X 500 liter från tankarna.
Skulle det fungera om man lutar stigarröret mot tank 3 och gör en extra rörbit för luftning där som i skissen jag har ritat?

Mycket bättre. Men helst ska även shunt anslutas på sidan av tankarna för att slippa luft i radslingan, är 750-tanken så mycket högre? Det ser inte så ut på ritningen.
Varför exp ansluten på två ställen?
Varför avst. på rör ovanför laddomat?
Varför exp ansluten på två ställen?
Varför avst. på rör ovanför laddomat?
Tankarna är strömsnäspannans tankar från Rinkaby och enligt dom skiljer det 15cm i höjd på dem så det kanske inte blir så många liter som är outnytjade.
Jag fick med två expantionskärl så jag använder dom istället för att köpa ett nytt.
Vet inte än men skulle tro att det blir ca 3.5m. Kommer att dra 35mm rör mellan tankar och laddomat.
Jag fick med två expantionskärl så jag använder dom istället för att köpa ett nytt.
Vet inte än men skulle tro att det blir ca 3.5m. Kommer att dra 35mm rör mellan tankar och laddomat.
Det jag menar är varför inte sätta ett T och gå på med exp på ett ställe på tanken, där bör du även ha en avst. ventil så att förtryck kan kollas.
Och sen undrade jag varför du satt en avstängningsventil på röret ovanför laddomaten?
Och sen undrade jag varför du satt en avstängningsventil på röret ovanför laddomaten?
Att exp är inkopplade på två ställen beror på att jag måste ställa dom en bit ifrån varandra för att få plats.
Kolla förtryck? Det var något nytt vad är det och hur ska det göras?
Ja den avstängningsventilen fyller inte någon viktig funktion se den kan man nog spara en slant på genom att plocka bort.
Kolla förtryck? Det var något nytt vad är det och hur ska det göras?
Ja den avstängningsventilen fyller inte någon viktig funktion se den kan man nog spara en slant på genom att plocka bort.
I kväll har jag varit ner i källaren och kollat lite på tankarna och funderat lite.
Kom fram till det här förslaget skulle fungera och nu liknar det Termoventilers inkoppling så då kan det väll inte vara så fel?
Läger även upp en layout hur jag har placerat allt i pannrum och källare.

Kom fram till det här förslaget skulle fungera och nu liknar det Termoventilers inkoppling så då kan det väll inte vara så fel?
Läger även upp en layout hur jag har placerat allt i pannrum och källare.

Redigerat:
Avstängningar mellan tankarna och exp. är inritade. Eller bör dom vara någon annan stans?
Tror det kommer att bli nödvändigt pga. att röret måste gå upp i tak och sen ner till tanken igen för att man skall kunna gå förbi.
Röret ska lutas upp mot tank 3 för att luft skall kunna vandra dit. (antar att det är det du menar).
Tror det kommer att bli nödvändigt pga. att röret måste gå upp i tak och sen ner till tanken igen för att man skall kunna gå förbi.
Röret ska lutas upp mot tank 3 för att luft skall kunna vandra dit. (antar att det är det du menar).
Redigerat:
Om du ritar på ett sätt men har en annan ritning i skallen så är det ingen större mening med att jag granskar ritningen...
Att få luft/ånga i övre laddröret är det absolut vanligaste felet på vedsystem, röret måste luta till en punkt där luften kan skiljas ut. Om du gör en högpunkt på röret så räcker det inte att sätta en avluftare där...
Att få luft/ånga i övre laddröret är det absolut vanligaste felet på vedsystem, röret måste luta till en punkt där luften kan skiljas ut. Om du gör en högpunkt på röret så räcker det inte att sätta en avluftare där...
Tack för de förslag du kommer med har redan fått göra ändringar på ritningen som jag slipper kosta på i installationen.
Det där med förtryck kan du förklara det lite eller vet du något ställe där man kan läsa mer om det.
Här är ny reviderad skiss, framsteg görs tror jag.

Förstår inte. Ska man sätta två eller ska det göras på något annat sätt? trodde man ledd upp luften till en högsta punkt och luftade där.
Det där med förtryck kan du förklara det lite eller vet du något ställe där man kan läsa mer om det.
Här är ny reviderad skiss, framsteg görs tror jag.