Gick inte BT2050 på 94000:- el nått för nå år sen

Det är nog snarare deras sätt att reglera med hjälp av lambdasonden. Istället för de två spjällmotorerna på andra liknande pannor med sugande rökgasfläkt. I detta fallet styr de istället varvtalet på respektive fläkt.
Dock så bör man minimera problemet som enligt Mats kan uppstå jämnfört med en fläkt som skall fördela luften till både sekundär och primär.

Jo fördelningen löser man med dubbla fläktar och lambdastyrningen, men det har jag löst med ett spjäll och en fläkt också. Svårare att hantera totalflödet genom pannan...

Matss skrev:
Jo fördelningen löser man med dubbla fläktar och lambdastyrningen, men det har jag löst med ett spjäll och en fläkt också. Svårare att hantera totalflödet genom pannan...
Jo men skulle din "springa" eller primär bli tät så åker all luft till sekundären. Så blir ju inte fallet om man har separata avskilda tillflöden via två fläktar. Så kanske en triturbo är bäst då.. ;) Sätta en sugfläkt på den tryckande pannan? :D Sugfläkten på ETA är bara på 76W, Solo innova 120W och Effecta har 100W på sin. Inga större elslukare i vilket fall.

Nej för då stänger jag spjället som sitter på "sekundärröret" så det blir ingen skillnad.

På en sugfläktspanna vill du ha strypning på luftinsläppen så att de tryckfallen blir dominerande, inte fläktar. Det är ju just det som är finessen med att suga luften med en kraftig fläkt. Eller om du så vill trycka luften med en lika kraftig fläkt om man nu önskar att slippa dom andra fördelarna med sugfläkt :)

Eller om du så vill trycka luften med en lika kraftig fläkt om man nu önskar att slippa dom andra fördelarna med sugfläkt :)
Ja inrykningen är väl lika manligt som att köra skoter med en två-taktare. Lukten i kläderna ska avslöja vad man gjort.. Haha! Nä jag tycker det är intressant att få klarhet i vad som styr händelseförloppet. Skulle jag sätta in en anläggning i dag så skulle jag med det jag lärt mig undersöka pannorna väldigt noga innan jag slog till. För många pannor har brister i konstruktionen och det gäller fler än bara lågprispannorna från öst.

_ap_
Åskar skrev:
Jo men skulle din "springa" eller primär bli tät så åker all luft till sekundären. Så blir ju inte fallet om man har separata avskilda tillflöden via två fläktar. Så kanske en triturbo är bäst då.. ;) Sätta en sugfläkt på den tryckande pannan? :D Sugfläkten på ETA är bara på 76W, Solo innova 120W och Effecta har 100W på sin. Inga större elslukare i vilket fall.
Det är därför man "måste" ha en styrd panna, skulle primären täppas till skulle all
luft sugas genom sekundären, det i sin tur göra att syrevärdet stiger, vilket i sin tur gör att sekundären stängs och primär öppnas mera tills nivåerna är korrekta igen.
Med en sugfläkt är regleringen logisk.

Mera fläktar är inte heller bra, vad händer om primär fläkten täpps till och sekundärfläkten fortsätter trycka in luft?

Finns även flispannor med tryckande fläktar som har problem med "puffar",
inte trevligt alls.

Utvecklad styrning tror jag är A och O i dessa sammanhang.

Utvecklad styrning tror jag är A och O i dessa sammanhang.
Det gör att pannans kostnad stiger och är en av förklaringarna till att en panna med mera avancerad styrning blir dyrare att tillverka -
men så förbränner de veden optimalt under hela cykeln
När jag kollade hur stort undertryck /drag jag har i pannan ligger det på ca-50pa
ännu högre vid start -varvar ner när rgt stiger över x värde ,dragregulator är ställd på ca-25pa
ETA har väl styrning av fläkt ?eller hur är det -ap-

mvh pr95

_ap_
Jepp, visst har den det.

När tanken har uppnått börvärde "lugnar" brasan ner sig och då varva även fläkten mindre.

_ap_ skrev:
Med en sugfläkt är regleringen logisk.
Varför då?

Matss skrev:
J Det betyder att när det blir lite tätt i botten av pannan går en större mängd av luften genom pannan som sekundärluft och när det som täppte till förbränns ökar primärluften igen. En sån panna går inte att hålla någorlunda konstant lambda på utan den svänger upp och ned vilket mina mätningar på Solo Plus också visar.
Hmmmmmm......
Tar inte luften alltid den lättaste vägen?
Om inte jag gör en tankevurpa så borde resultatet bli detsamma i bägge fallen om det blir tilltäppt i botten.Varför ska en sugandes fläkt få luften att ta den svåra vägen?

_ap_
wodda skrev:
Varför då?
Tja du det är min högst personliga åsikt, men så här tänker jag.

Om man har 1 sugfläkt behöver man bara "fördela" luften till rätt ställe,
undertrycket/draget genom pannan är samma oavsett luftens väg.

Hur ser man till att luften tar rätt väg med tex. 2st tryckfläktar, vad är det som säger att primären fläkten inte "vinner" över sekundären och nästan trycker ut luft den vägen?
Möjligen draget UT ur panna.
Med bara tryckande fläktar är det viktigt att man alltid erhåller rätt drag genom pannan och rätt drag betyder inte alltid tex. 15pa utan det ändras väl precis som hela förbränningen.
Ibland kansek 7pa är rätt, ibland borde det vara 12pa.
Kansek det är det som gör att många tryckande pannor beter sig märkligt och bara
går riktigt bra ibland?

Med bara tryckande fläktar är det viktigt att man alltid erhåller rätt drag genom pannan och rätt drag betyder inte alltid tex. 15pa utan det ändras väl precis som hela förbränningen.
Ibland kansek 7pa är rätt, ibland borde det vara 12pa.
Kansek det är det som gör att många tryckande pannor beter sig märkligt och bara går riktigt bra ibland?
Den hypotesen borde vara lika problematiskt för sugfläktspannor som inte har en varvtalsstyrd motor.. Jag kan ju på min panna med tryckande fläkt iaf styra draget genom pannan manuellt med dragbegränsaren, men det kan ju inte en sugande fläkt som går på en konstant hastighet (ej varvtalsstyrd)

_ap_
Åskar skrev:
Den hypotesen borde vara lika problematiskt för sugfläktspannor som inte har en varvtalsstyrd motor.. Jag kan ju på min panna med tryckande fläkt iaf styra draget genom pannan manuellt med dragbegränsaren, men det kan ju inte en sugande fläkt som går på en konstant hastighet (ej varvtalsstyrd)
Oavsett vartal är det alltid undertryck i pannor med sugande fläkt,
jag tror det är de som gör förbränningen jämn och lugn.

Visst kan du ändra draget med dragbegränsaren men du riskerar fortfarande att
någon gång under brasan trycka in mer luft än vad som hinner ut.

som sagt, bara mina personliga teori har inga som helst grunder för det
annat än det faktum att många pannor med tryckande fläkt inte är
"pålitliga" utan uppvissar olika resultat precis som vädret och vinden.

Som jag försökte säga längre upp så kvittar det i princip om det är sug eller tryckande fläkt för gasens flödesvariationer men i praktiken har tryckfläktarna ingen strypning och brant flöde/tryck-kurva vilket ger att det brinner olika fort beroende på drag, hur veden ligger osv. Har man sen ingen lambdastyrning kommer luften att gå olika vägar (primär/sekundär) beroende på motstånd.

På en bra sugfläktspanna är flödet UT ungefär konstant, på en riktigt bra tryckfläktspanna är flödet IN i alla fall konstant, flödet ut beror bla på hur mycket av veden som förgasas för ögonblicket.

Men normalt har man en positiv återkoppling på tryckfläktspannan: när det brinner bra stiger RGT som ökar draget som ökar förbränningen osv. I det läget kommer fläkten på sugfläktspannan att strypa flödet när fläkten närmar sig maxvarv. Man kan helt enkelt inte dra så mycket rökgaser genom fläkten. Sen finns det billigare sugfläktspannor med svaga fläktar och även dom påverkas en hel del av drag mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.