Mina Orlan 40 köpte jag i andra hand och jag har gjort en del ändringar mot hur den var orginal. Pannan går mot 1st acktank på 3 kubik vilket jag tycker är i minsta laget.
Regulatorn var sönder så jag styr fläkten och pannan med en dubbeltermostat samt laddomatens rökgastermostat (50-500grader). Dubbeltermostaten är inställd på ca 95grader. Rökgastermostaten på ca 95-100 grader (start och stopp av laddomat och fläkt). Farten på fläkten styr jag med en vanlig varvtalsregulator.
Förbränningskammaren (nedre keramikstenarna) tror jag ej är optimalt konstruerad så jag har labbat en hel del med att hitta en bättre, framförallt med en bredare form. Nu kör jag med en helt i rostfritt som jag klåpat ihop av lite skrot från jobbet. Den fungerar riktigt bra och ger en längre väg för rökgaserna.
Sotningsmekanismen som i min panna var av långa fjädrar har jag plockat bort. Sotar nu med Solo innovas borrviska (dock förlängd för att passa Orlans längre tuber). Har egna hemsnickrade turbulatorer som jag dock skall prova andra former på..
Skorstenen är en Isokern dubbelmodul som dragregleras med en KW Z 150 för att hålla det våldsamma draget i schack.
Efter att Andres här på forumet var hygglig att skicka mig några bilder innefrån sin Solo Innova så har jag flyttat ned utblåsen för primärluften så att man nu minskar risken för övertändning i vedmagasinet, vilket orginalutförandet i Orlan är som gjord för.. Nu fördelar jag primärluften via 10-talet hål jämnt efter långsidorna och jisses vilken skillnad det blev :eek:. Pannan går mycket jämnare och lugnare. Inga puffar här inte..
Längre fram så är jag sugen på att montera en separat fläkt för sekundärluften som går att styra via en lamdasond. Men det får lusten och framtiden utvisa..
Regulatorn var sönder så jag styr fläkten och pannan med en dubbeltermostat samt laddomatens rökgastermostat (50-500grader). Dubbeltermostaten är inställd på ca 95grader. Rökgastermostaten på ca 95-100 grader (start och stopp av laddomat och fläkt). Farten på fläkten styr jag med en vanlig varvtalsregulator.
Förbränningskammaren (nedre keramikstenarna) tror jag ej är optimalt konstruerad så jag har labbat en hel del med att hitta en bättre, framförallt med en bredare form. Nu kör jag med en helt i rostfritt som jag klåpat ihop av lite skrot från jobbet. Den fungerar riktigt bra och ger en längre väg för rökgaserna.
Sotningsmekanismen som i min panna var av långa fjädrar har jag plockat bort. Sotar nu med Solo innovas borrviska (dock förlängd för att passa Orlans längre tuber). Har egna hemsnickrade turbulatorer som jag dock skall prova andra former på..
Skorstenen är en Isokern dubbelmodul som dragregleras med en KW Z 150 för att hålla det våldsamma draget i schack.
Efter att Andres här på forumet var hygglig att skicka mig några bilder innefrån sin Solo Innova så har jag flyttat ned utblåsen för primärluften så att man nu minskar risken för övertändning i vedmagasinet, vilket orginalutförandet i Orlan är som gjord för.. Nu fördelar jag primärluften via 10-talet hål jämnt efter långsidorna och jisses vilken skillnad det blev :eek:. Pannan går mycket jämnare och lugnare. Inga puffar här inte..
Längre fram så är jag sugen på att montera en separat fläkt för sekundärluften som går att styra via en lamdasond. Men det får lusten och framtiden utvisa..
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo, det finns risk i att veden hänger sig men det är det värt, "polacken" spinner som en katt nu.
Primärrören är löstagbara och jag använde det "skrot" som fanns till hands. När utfallet blev så bra så köper jag nog profiler som har lite bättre anpassad form.
Primärrören är löstagbara och jag använde det "skrot" som fanns till hands. När utfallet blev så bra så köper jag nog profiler som har lite bättre anpassad form.
Tack för bilderna Andreas!
Skillnaden med att blåsa ut primärluften längre ned, jämnt fördelad efter långsidorna är stor mot orginal där all luft vräktes in via två stora hål ovanför vedinkastet. Jag eldar nu enbart torrgran som annars övertändes väldigt lätt. Inte så högt energivärde i den veden men jag har säkert 50 kubik staplat som jag vill kunna elda under kontrollerade former.
Helt klart ett jättelyft för "polacken" som jag kan rekommendera andra Orlan-eldare..
Jämn förbränning och rökgastemperatur, vilket också syndes så väl på dragbegränsaren som var väldigt stabil under hela eldningscykeln.
Skillnaden med att blåsa ut primärluften längre ned, jämnt fördelad efter långsidorna är stor mot orginal där all luft vräktes in via två stora hål ovanför vedinkastet. Jag eldar nu enbart torrgran som annars övertändes väldigt lätt. Inte så högt energivärde i den veden men jag har säkert 50 kubik staplat som jag vill kunna elda under kontrollerade former.
Helt klart ett jättelyft för "polacken" som jag kan rekommendera andra Orlan-eldare..
Åskar vad har du för temp på rökgaserna?
Jag har haft i egentillverkade turbulatorer ( baximodell) i min orlan 40 då fick jag ner tempen ,men med vridna plattjärnen som sitter orginal på min panna så ligger tempen kring 240-260 grader.
/ Anders
Jag har haft i egentillverkade turbulatorer ( baximodell) i min orlan 40 då fick jag ner tempen ,men med vridna plattjärnen som sitter orginal på min panna så ligger tempen kring 240-260 grader.
/ Anders
Runt 220-240 grader nu med typ av "baximodell"
Har testat olika varianter men man får vara försiktig så att inte arean i tuberna stryps för mycket, då blir det sämre sprutt på pannan. Har nu fått tag på en ritning (mall) och skall när tid och lust finns försöka göra formen på turbulatorerna likt en isborr. Blir att skära ut plåtbitarna, bryta till dem, och sedan försöka svetsa ihop dem på en stång så att man får rätt form.
Har testat olika varianter men man får vara försiktig så att inte arean i tuberna stryps för mycket, då blir det sämre sprutt på pannan. Har nu fått tag på en ritning (mall) och skall när tid och lust finns försöka göra formen på turbulatorerna likt en isborr. Blir att skära ut plåtbitarna, bryta till dem, och sedan försöka svetsa ihop dem på en stång så att man får rätt form.
Redigerat:
Har nu provat en annan förbränningskammare. Svetsat ihop 2st 5" syrafast rör så att lågan delar sig och två kraftiga virvlar uppstår och möter mynningen på det keramiska munstycket. Lågan får liksom en andra chans att förbrännas.
No smell no smoke...
Fungerar mycket bra så jag skippar nog keramiken hädanefter 
Försökte knäppa några kort under drift och fin blålågeförbränning, men det blev suddigt än hur jag försökte..
No smell no smoke...
Försökte knäppa några kort under drift och fin blålågeförbränning, men det blev suddigt än hur jag försökte..
Redigerat:
Hittade lite syrafast plåt i gömmorna så jag skall även testa några nya turbulatorer, veckade spiraler..
Orlan 40 har bara 6 st rökgastuber (diametern 50mm) vilket gör den lite känslig om man har för tajta turbulatorer, lätt att man kväver pannan om den totala arean i tuberna stryps för mycket. Tror pannan skulle tjäna på att ha ytterligare en rökgastub.
Men skam den som ger sig, vill så gärna få ner rökgastempen 20-30 grader och ändå att pannan går på full sprutt..
Orlan 40 har bara 6 st rökgastuber (diametern 50mm) vilket gör den lite känslig om man har för tajta turbulatorer, lätt att man kväver pannan om den totala arean i tuberna stryps för mycket. Tror pannan skulle tjäna på att ha ytterligare en rökgastub.
Men skam den som ger sig, vill så gärna få ner rökgastempen 20-30 grader och ändå att pannan går på full sprutt..
Redigerat:
Hejja Åskar
Kul att nån har tid och ork att optimera "polacken".
Man får ju lite inspiration...
Jag har själv tänkt prova lyfta upp keramik skålarna kloss mot "taket" med hjälp av typ fyrkantrör 50x200.
Då borde ju gasflödet bli bättre fördelat till tuberna eftersom gaserna då även kan gå under stenarna i fyrkantröret.
/Anders
Man får ju lite inspiration...
Jag har själv tänkt prova lyfta upp keramik skålarna kloss mot "taket" med hjälp av typ fyrkantrör 50x200.
Då borde ju gasflödet bli bättre fördelat till tuberna eftersom gaserna då även kan gå under stenarna i fyrkantröret.
/Anders
Grym blålågeförbränning nu! Tyvärr så blev de nya turbulatorerna aningen tajta för herr Orlan..
Måste ha dragbegränsaren på 30Pa för att inte kväva polacken..
Blev ännu varmare med keramikstenarna på plats..
Har även filmat en liten snutt på "blålåge-virveln". Går det inte att lägga upp filmsnutten, eller hur gör man?
Blev ännu varmare med keramikstenarna på plats..
Har även filmat en liten snutt på "blålåge-virveln". Går det inte att lägga upp filmsnutten, eller hur gör man?
Redigerat:
Den rostfria kammaren är nu röd som en babianända, fin blålåga som virvlar runt i hög hastighet! Rökgastemp ca 205 grader, panntemp ca 92 grader.. Dragbegränsaren inställd på ca 30 Pa för att turbulatorerna blev aningen tajta.
Ingen lukt i pannrummet, bara värmedaller ur skorstenen så förbränningen verkar vara mycket bra!!
Tjohooo!!
Ingen lukt i pannrummet, bara värmedaller ur skorstenen så förbränningen verkar vara mycket bra!!
Tjohooo!!
Redigerat:
Pannan går så fint nu sedan jag sänkt och finfördelar primärluften jämnt efter hela långsidorna. Det lite ojämna, nervösa och lynniga uppförandet är helt borta nu.. 
Den fungerade bra tidigare också men nu är jag helnöjd eftersom jag bara eldar besvärlig torrgran.
Nu är min Orlan och naffsar 45 tusenkronors-pannorna i bakhasorna..
behöver dock jobba vidare med turbulatorerna..
Nej, nu måste jag baxa in ungarna i duschen innan acktanken står och hoppar..
Den fungerade bra tidigare också men nu är jag helnöjd eftersom jag bara eldar besvärlig torrgran.
Nu är min Orlan och naffsar 45 tusenkronors-pannorna i bakhasorna..
Nej, nu måste jag baxa in ungarna i duschen innan acktanken står och hoppar..








