17 979 läst ·
41 svar
18k läst
41 svar
Spricka i flytspacklet
Sida 1 av 3
Hej. Efter att ha flytspacklat mitt badrumsgolv häromdagen upptäckte jag till min fasa en lång spricka i detsamma. Sprickan går från duschen till dörren och den går ända ned till gipsskivan (ca 4 cm), är ca 0,5 mm bred. Att jag ser att den går till gipsskivan beror på att jag ej monterat dit tröskel ännu. Spacklet verkar dock sitta fast i golvet och efter att sökt lite på forumet förstår jag att ett sätt att göra är att lägga fiberremsa över sprickan,men tänk om det blir fler sprickor efter att jag lagt färdigt golvet då? Jag har hört talas om nån form av gummiduk som man kan lägga på golvet och i duschutrymmet som kanske är mer elastiskt än ett vanligt tätskikt? Kan detta vara ett alternativ eller vad ska jag göra ? Tilläggas kan att igår hörde jag någonting som verkade komma ifrån badrummet men kunde inte förstå vad det var men nu förstår jag vad det kan ha varit
OROLIG:eek:
OROLIG:eek:
Tänkte just skriva att det där inte var något att oroa sig för, men sedan hittade jag den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/1544-traebjaelklag-och-boejstyvhet.htmlklingstrom skrev:
Det är ju olika typer av sprickor i den tråden och den här, men visst, skulle de blir en ny spricka när tätskiktet är på plats så vore det illa. Sprickan idag är sannolikt död. Spackla i sprickan med cementbaserad lagningsmassa, och se om det uppträder enhårfin spricka igen efter någon dag.
Gladman, vad har du under gipset? Är gipset hellimmat mot golvspån, och i så fall med vad? Hur tätt ligger bjälkarna under spånet? Vad har du använt för flytspackel? Var du noggrann med vatteninblandningen i flytspacklet?
Gladman, vad har du under gipset? Är gipset hellimmat mot golvspån, och i så fall med vad? Hur tätt ligger bjälkarna under spånet? Vad har du använt för flytspackel? Var du noggrann med vatteninblandningen i flytspacklet?
Och sist men inte minst... var det "normal" temp i rummet under brinntiden?
Jag limmade golvgipset med ARDEX 48 på spånskiva cc 60 .Över gipset är det alltså spacklat från 22 till 40 mm. Angående vattenblandningen så kan det ha skilt något mellan hinkarna då jag själv ej blandade utan bara hällde ut det , men vad jag har hört så kan man använda mindre vattenblandning för att få ett tjockare fix som sedan blir lättare att lägga vid duschfallet .Detta rekommenderade affären mig att göra .(spacklet är av modell LIP 226). Det där med värmen kan nog stämma då jag för att se någonting använde mig av en bygglampa som jag stängde av när det var färdigt då tanken slog mig att det kanske inte var bra
Tycker inte att det låter som att bygglampan är boven, och kan inte se något annat i din beskrivning som verkar fel. Det enda jag skulle kunna tänka mig är en felaktig vatteninblandning, då kan det bli för stora krympspänningar. Visst kan man reglera tjockleken lite genom att ta lite mer eller mindre vatten, men det ska hållas inom det an leverantören angivna spannet.
Ni primade väl golvgipset innan flytspacklingen?
Ni primade väl golvgipset innan flytspacklingen?
Ja,jag limmade golvgipset innan flytspacklingen. Är det något speciellt märke och tillvägagångssätt vad gäller den cementbaserade lagningsmassan, man ska väl prima innan tex ? Börjar bli lite orolig nu , väntar en liten om ca 5 veckor och då har man väl begränsad tid antar jag. Tack för intresset föressten
En liten dum fråga bara, kan man inte använda golvbrunnsmanchett som man klipper och lägger över det "husfixet" ? Tänkte bara att eftersom den är gjord av butylgummi så spricker den ej . Eller är jag ute och seglar ?
Visst, det skulle säkert fungera. Fast vanlig fiberremsa eller fiberduk som bakas in i tätskiktet blir precis lika bra fast billigare.
Men först är det intressant att veta huruvida sprickan rör sig eller inte, det är det huvudsakliga skälet att spackla den. Mina pengar ligger på att det är en krympspricka, och då är den död. Skulle det röra sig mer nu så är det sannolikt något annat fel (även om jag har svårt att förstå vad det skulle vara..), och det är inte säkert att fiberduk löser detta. Därför är det säkrast att hålla koll på den någon dag i alla fall.
Men först är det intressant att veta huruvida sprickan rör sig eller inte, det är det huvudsakliga skälet att spackla den. Mina pengar ligger på att det är en krympspricka, och då är den död. Skulle det röra sig mer nu så är det sannolikt något annat fel (även om jag har svårt att förstå vad det skulle vara..), och det är inte säkert att fiberduk löser detta. Därför är det säkrast att hålla koll på den någon dag i alla fall.
Nej, det jag menar är att om sprickan beror på rörelser i bjälklaget och inte krympspänningar så kommer plattorna släppa. Men detta har jag mycket svårt att tänka mig i ditt fall, då skulle ju ordentliga tabbar gjorts på flera ställen i konstruktionen. Dessutom skulle rörelser på grund av lasten från spacklet skett redan innan flytspacklet blev hårt tycker jag.
Om sprickan är död så behövs egentligen ingen remsa, och är den inte död så räcker inte remsan till.. Fast naturligtvis skadar det inte att sätta dit den, det hade jag gjort. Efter det att jag hade kollat att sprickan inte rör sig.
Fiberduk är samma som fiberremsa, fast bredare. Vissa tätskiktssystem har fiberduk på hela golvet.
Men det oroar mig fortfarande att du fått en så brutal spricka. Hur mättes vattnet upp?
Om sprickan är död så behövs egentligen ingen remsa, och är den inte död så räcker inte remsan till.. Fast naturligtvis skadar det inte att sätta dit den, det hade jag gjort. Efter det att jag hade kollat att sprickan inte rör sig.
Fiberduk är samma som fiberremsa, fast bredare. Vissa tätskiktssystem har fiberduk på hela golvet.
Men det oroar mig fortfarande att du fått en så brutal spricka. Hur mättes vattnet upp?