Om badrummet :

Bredd 127, längd 280.

Har precis rivit ut allting. Planen var att ställa en ångduschkabin längst in mot väggen (80x110, eller 90x90). Uppe till vänster så har jag gjort en kanal för strömmen. Problemet är att jag blivit lite osäker angående duschkabinen. Jag gillar att ångbasta och den som jag kollat på har massage munstycken.

Har läst på en del och det verkar som att ångbastu och ångdusch inte är samma sak, men liknande. Jag har frågat återförsäljarna hur starka massage munstycken är utan att få ett bra svar, svaren har varit i stil med "jättestarka, ingen har blivit besviken". Men kan de verkligen vara starkare än en vanlig dusch om det inte finns någon pump som driver dom? Jag är helt enkelt orolig att de billigare ångduschar (ca 15kkr) är dåliga och ser dåliga ut. Har tyvärr ingen möjlighet att testa någon.

En annan sak med kabin är att den kommer ta upp ca 95% av kortsidan och jag har valt kakel av "dyrare" sort, vilken känns lite onödigt om kabinen tar upp så stor del av badrummet.

Fördelen med en kabin är att om någon i framtiden vill ställa dit en tvättmaskin så finns det plats, jag är dock jättenöjd med tvättstugan i källaren.

Tidigare så har det stått ett vanligt badkar och nu har tanken slagit att istället köpa ett bubbelbadkar. Mer av kaklet kommer synas. Nackdelen är det inte kommer gå att ställa dit något tvättmaskin. Jag har inte dragit någon kanal för badkaret, men det borde väl att dra utanpåliggande nedtill?

En nackdel med badkar på 150x80 är att det kommer ta upp mer än 50% av utrymmet, då det inte går att göra något vettigt med de återstående 47cm på bredden.

Vad tycker ni? Vet att det skiljer från person till person, men är intresserad av att få höra andras åsikter.

90UU8RN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6ocxxoM.jpg
Skapa konto

Hade jag varit spekulant på bostaden ...
- inkaklad dusch, av konventionell typ, inte duschkabin, ev kompletterad med kraftigare/lyxigare duschmunstycken
- plats/möjlighet sätta in badkar vid senare tillfälle och/eller tvättpelare
- bubbelbadkar är väl inte lika populärt längre ... eller?
Det viktigaste är luftigt utrymme, gärna kompletterad med någon trevlig sittbänk

Dottern har nyligen flyttat in i bostad med ett enormt hörnbubbelbadkar som, trots 3 småbarn, irriterar dem våldsamt. Eftersom det är hyreslägenhet blir de inte av med eländet :cool:

Men utformning av badrum är i högsta grad personligt. Tänk ändå på ev framtida spekulant. Alltför avancerad utrustning faller inte alla i smaken. Men nu är det i första hand du som ska trivas.

Dusch med vikbara dörrar. Då har du mycket utrymme när duschen inte används och badrummet kommer att kännas större.

Dusch. Hade badkar tidigare men det tog bara yta och det var sällan jag badade. Bubbelbad känns lite 80-tal, är det verkligen någon som bubbelbadar där hemma idag?

Dusch / infällbara duschväggar alla ggr! Jag har inte tålamod till att ligga still å bada ( mon sambo gillar det dock) 😁 plus att man har ett luftigt badrum, snyggt å stilrent...tror dom flesta gillar detta i längden. I vårt nästa hus som vi flyttar till om ett år så finns det ett badrum i källaren på cirka 20 m2...där blir det stor dusch med glasvägg och två duschmunstycken, badkar och bastu, toa.mm men då finns platsen...inte snyggt att knö in prylar.

Y
Jag hade velat haft ett tomt rum med bra rördragningar och möjligheter att göra vad jag ville sen.
Hade inte velat haft platsbyggda väggar och annat elände som man inte kan påverka.
Fast glasduschväggar av smart design hade jag sett som fint, fast dom brukar sällan hålla tätt så börjar folk silikona och ha sig vilket ser smutsigt ut sen.

Är det så illa att chansa på en ångduschkabin då, om den är kass så duger den som vanlig dusch tills ni har råd att chansa på nästa idé.

Annars kanske du kan köpa sån färdig minibastu, som verkligen är bastu.
Har sett det finns typ "bastukabiner" där ena halvan är bastu, och andra halvan är dusch. Dyrt.

d_2282-279x300.jpg
14041.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Satsuki
Bubbelbad känns väldigt oanvändbart i ett vanligt badrum (har man ett stort SPA-rum är det en anna sak), hur ofta jiter man fylla det och bada? Dessutom är det extremt stora och tar mycket plats.
Hellre då ett trevligt badkar eller ännu hellre, dusch med möjlighet att sätta in badkar om man vill. Om det finns en bra och fungerande tvättstuga i källaren, varför skulle man då förbereda för tvättpelare i badrum?

Viktigast för mig är att kunna duscha. Det går bra i en vanlig dusch eller i ett badkar med duschväggar alt draperi. Badkar är jättebra för att tvätta barnen.

Bubbelbadkar är verkligen inget plus för mig. Måttligt behagligt, och motorerna gör att det känns som att rida på en dammsugare.

Ett dilemma är att det finns stor chans att jag inte kommer bo kvar här inom 2 år och därmed kan det bli en dålig affär om jag monterar "ovanliga" saker som nämnts här.

På jakt efter duschväggar så hittade jag att INR erbjuder väggar som går att limma fast, fastnade för en speciell modell som kostar 6100kr. Som tur var så hittade jag samma vara för 1500kr på blocket, som var helt ny som såldes pga fel köp. Så nu blir det att limma fast duschvägg, som jag utan problem kan ta bort om jag ångrar mig och utan borrhål.

Hoppas jag har samma tur och hittar INR blandarvägg som kostar 16 000kr för en fjärdedel på blocket också :)

Låter vettigt! Jag har själv bara en glasvägg i hörnan - fäst i en stålram mot väggen. Draperi som kan bytas ut efter humör. Fördelen med detta är att det inte finns några ställen som samlar smuts och det är lätt att hålla rent. Då behåller du också den snygga väggen intakt.

D
Helt klart vanlig dusch, har flera vänner med bubbelkar och ångduschar. Bokstavligt talat ingen som använder det mer än på sin höjd en gång per år. Ser mest skräpigt ut och tar som du säger massa plats. Med duschväggar har du alla möjligheter att anpassa badrummet i efterhand. Dessutom kan du köpa vikdörrar så billigt som någon tusenlapp. Ångrar du dig i efterhand så är det inte hela världen att slänga ut dem.

- Med små barn och/eller bad-glad fru: inkaklat badkar med duschvägg i glas. Aldrig mer ett duschdraperi för min del.
- Om det finns flera badrum/duschrum i huset: ett med badkar med duschplats, och ett med bara en ordentlig dusch, inga konstigheter eller ovanliga speciallösningar om du ska sälja "snart", är tipset.

Vårt badrum är lite större än ditt och också ett avlångt rum, ca 190 cm bredd x 330 cm långt, vi satte in ett badkar i kortändan av rummet, enligt bilden nedan. Har varit väldigt bra att ha med små barn, och min kära fru älskar att tända massa levande ljus i badrummet, dimma ner ljuset och ligga och lyssna på musik länge, länge i badkaret. En mycket väl värd investering för oss både i form av pengar och plats. Ingen form av massage eller annat, utan bara ett skönt badkar med nackkudde och plats för massa badleksaker och andra gummiankor...
- Både duschvägg och takdusch är från INR (link), badkaret från Svenska Badkar(?), en något kortare modell.
Badkar med dusch.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.