Hej,
Skrev kontraktet på huset igår och vi ska renovera badrummet innan inflyttning då det är original från 70-talet.
Är i planeringsstadiet just nu och vi kan behöva all hjälp vi kan få. Vi har nog bestämt oss för kakel på väggarna och matta på golvet, dels för att hålla ner kostnaden något och dels för att det känns bättre med matta på andra våningen i ett trähus.
Vitt kakel blir det iaf. på väggarna, och förmodligen skåp i valnöt.
Tips på färg på golvet som passar till detta?
I dagsläget är det ett ganska litet badrum med toa, handfat och badkar på rad efter ena väggen. Och då sambon vill ha badkar medan jag vill ha dusch så funderar vi även på att flytta en vägg cirka 800mm (röd markering på ritningen). Och då få in en duschhörna i ena hörnet och ett högskåp i det andra.
Vad tror ni om det?
I dagsläget är det ett ganska stort fönster ovanför badkaret. Och det känns inte så bra att ha ett fönster i duschzon. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det, har tre alternativ som jag kommer på.
Kom gärna med förslag och synpunkter, detta blir vårt första hus och vi behöver som sagt alla tips och trix vi kan få.
Skrev kontraktet på huset igår och vi ska renovera badrummet innan inflyttning då det är original från 70-talet.
Är i planeringsstadiet just nu och vi kan behöva all hjälp vi kan få. Vi har nog bestämt oss för kakel på väggarna och matta på golvet, dels för att hålla ner kostnaden något och dels för att det känns bättre med matta på andra våningen i ett trähus.
Vitt kakel blir det iaf. på väggarna, och förmodligen skåp i valnöt.
Tips på färg på golvet som passar till detta?
I dagsläget är det ett ganska litet badrum med toa, handfat och badkar på rad efter ena väggen. Och då sambon vill ha badkar medan jag vill ha dusch så funderar vi även på att flytta en vägg cirka 800mm (röd markering på ritningen). Och då få in en duschhörna i ena hörnet och ett högskåp i det andra.
Vad tror ni om det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I dagsläget är det ett ganska stort fönster ovanför badkaret. Och det känns inte så bra att ha ett fönster i duschzon. Vet inte riktigt hur jag ska göra med det, har tre alternativ som jag kommer på.
- Låta det sitta kvar
- Byta ut det till ett pvc fönster i samma storlek
- Sätta in ett mindre långsmalt pvc fönster, det innebär dock en fasadförändring och ev. bygglov vilket känns bökigt.
Kom gärna med förslag och synpunkter, detta blir vårt första hus och vi behöver som sagt alla tips och trix vi kan få.
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Kan du inte placera duschen där toan är och toan vid fönstret? Det är ändå inte optimalt att se en toalett det första man gör när man kommer in genom dörren.
Vi har nästan exakt den här planlösningen i vårt ena badrum och jag gillar inte att toan är mitt för dörren. Det är visserligen inga problem att fönstret är vid badkaret, men sätter du en dusch så blir det ju högre fuktbelastning.
Vi har nästan exakt den här planlösningen i vårt ena badrum och jag gillar inte att toan är mitt för dörren. Det är visserligen inga problem att fönstret är vid badkaret, men sätter du en dusch så blir det ju högre fuktbelastning.
Hej, Tack för synpunkterna!Marlen Eskilsson skrev:Kan du inte placera duschen där toan är och toan vid fönstret? Det är ändå inte optimalt att se en toalett det första man gör när man kommer in genom dörren.
Jag kanske var otydlig men planen med att flytta väggen är att både få in en dusch och badkar i rummet.
Duschen i hörnet bredvid fönstret, med duschvägg blir det inte mycket stänk på den - vi har det så och inget problem än i alla fall. Badkaret i den nya delen, handfat och toalett bredvid varandra som tidigare. Mindre rördragning och plats för ett högskåp på väggen emot?
EDIT: efter bilden så ser det lite trångt ut med dusch bredvid fönstret om inte bilden ljuger
EDIT: efter bilden så ser det lite trångt ut med dusch bredvid fönstret om inte bilden ljuger
Umm det blir nog inte så bra med handfat på motsatt sida. Enklast är nog bara att sätta duschen i den nya delen och låta resten vara lika som tidigare.TeroM skrev:Duschen i hörnet bredvid fönstret, med duschvägg blir det inte mycket stänk på den - vi har det så och inget problem än i alla fall. Badkaret i den nya delen, handfat och toalett bredvid varandra som tidigare. Mindre rördragning och plats för ett högskåp på väggen emot?
Min tanke var att det blev trångt med ett 600mm handfat mellan toan och badkaret. Men man borde ju kunna sätta toan närmare en duschdörr som man kan fälla in än en fast vägg och så få lite mer utrymme för handfatet.
Det lutar åt att det blir denna möbel
Logga in
Skapa konto
Jag kan annars rekommendera Swedbergs nya Duschbadkar som vi just har satt in. Det är liksom både och. Det är ju rätt ovalnigt att någon vill duscha samtidigt som nån annan badar.
Vad gäller fönster så tänkte jag också PVC först, men fick svaret att med ett nytt kvalitetsfönster, korrekt insatt och med kaklad fönsternisch är ett träfönster precis lika bra. Dock blir det ju smutsigt, men vi har en utvikbar duschvägg för fönstret helt enkelt. Lite lurigt med så stort fönster ni har dock, vår är bara 50 cm brett.
Men tänker man om med möbleringen löser man det problemet: Toan vid fönstret, badkaret på längden där toa/tvättställ är idag och tvättstället mittemot toan?
Vad gäller fönster så tänkte jag också PVC först, men fick svaret att med ett nytt kvalitetsfönster, korrekt insatt och med kaklad fönsternisch är ett träfönster precis lika bra. Dock blir det ju smutsigt, men vi har en utvikbar duschvägg för fönstret helt enkelt. Lite lurigt med så stort fönster ni har dock, vår är bara 50 cm brett.
Men tänker man om med möbleringen löser man det problemet: Toan vid fönstret, badkaret på längden där toa/tvättställ är idag och tvättstället mittemot toan?
Hittade denna tråd vilken har ett badrum med samma förutsättningar som mig.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/119786-renovering-av-litet-badrum-3.html
Resultatet tycker jag blev riktigt bra så jag kanske låter planlösningen vara som den är och jag får finna mig med att duscha i badkaret.
Men då är vi tillbaka med problemet med fönstret, är det godkänt att ha ett fönster sådär ovanför bakaret? Bäst vore kanske smalna av det till en 1/3 av bredden. Men då åker man väl på att söka bygglov vilket säkert gör att renoveringen drar ut på tiden och vi har lite tidspress då vi måste bli klar med badrummet innan inflytt.
Tips på snygga badkar som är 160x70? Inget bubbelbadkar.
Nått sånthär kanske löser alla våra problem, nu var den här för lång (170cm) och kanske inte den snyggaste modellen men det kanske finns syggare.
http://www.byggahus.se/forum/badrum/119786-renovering-av-litet-badrum-3.html
Resultatet tycker jag blev riktigt bra så jag kanske låter planlösningen vara som den är och jag får finna mig med att duscha i badkaret.
Men då är vi tillbaka med problemet med fönstret, är det godkänt att ha ett fönster sådär ovanför bakaret? Bäst vore kanske smalna av det till en 1/3 av bredden. Men då åker man väl på att söka bygglov vilket säkert gör att renoveringen drar ut på tiden och vi har lite tidspress då vi måste bli klar med badrummet innan inflytt.
Tips på snygga badkar som är 160x70? Inget bubbelbadkar.
Nått sånthär kanske löser alla våra problem, nu var den här för lång (170cm) och kanske inte den snyggaste modellen men det kanske finns syggare.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Godkänt? Huset är ju byggt så är är väl "godkänt" en gång i tiden.
Och där finns ju ett draperi att dra för när man duschar.
Så är fönstervirket friskt så ser jag inga större problem.
Så byggdes faktiskt massor med hus innan dagligt duschande blev en nationalsport.
Haha ja, men allt som var godkänt på 70-talet är ju inte det längre av någon konstig anledning.KnockOnWood skrev:
Ska kolla upp om fönstret är OK, har för mig att smygen var lite risig på visningen men kommer nog att byta ut det till ett nytt i vilket fall.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, så såg det ut där jag bodde från 6 - 16 års ålder (fast det var ett stenhus), där jag bodde från 16 - 19 års ålder (också stenhus), där jag bodde 1998-2010, där min arkitekt bor (han ritade husen i området för en livstid sedan). Så det är inte så ovanligt.
Var skulle man sätta fönstret i ett litet badrum? Jo, över badkaret fanns en ledig plats.
Och byggreglerna är inte retroaktiva. Det som var godkänt när det byggdes är det nog fortfarande.
Var skulle man sätta fönstret i ett litet badrum? Jo, över badkaret fanns en ledig plats.
Och byggreglerna är inte retroaktiva. Det som var godkänt när det byggdes är det nog fortfarande.
Hittat ett fint badkar som kan passa. Detta är 1500x800.
Då skulle det kunna se ut ungefär såhär och då slipper man flytta vägg samt att det blir mindre rördragning.
Logga in
Skapa konto
Då skulle det kunna se ut ungefär såhär och då slipper man flytta vägg samt att det blir mindre rördragning.
Logga in
Skapa konto