Hej.

Jag har köpt ett hus och besiktade i dag (själv, efter att ha lusläst byggahus de senaste åren...).
Jag hittade då en del fel på badrummet och behöver forumets hjälp för att veta hur jag ska hantera det.

Dels så var det bakfall utanför duschen så att en del vatten stannade framför toan och dels så verkar tätskiktet vara felaktigt anslutet mot golvbrunnen i duschen.

Bakfallet känns väl som ett inte allt för stort praktiskt problem, men jag blir osäker på golvbrunnen, se bild.

Golvbrunn dusch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har jag fattat rätt, har de rollat tätskiktet ovanpå klämringen?

Om det är så, hur stort problem är det och vad gör man åt det?

Silikonet antar jag att det går att kratsa bort och ersätta med vanlig fog. om det nu spelar någon roll, det borde väl finnas fix under silikonet. Fixet släpper väl igenom vatten?

Bjälklaget består av lättbetong och väggarna av betonghålsten, alltså inte fuktkänsligt.
Badrummet är byggt 2002.

Handpenningen ska in på onsdag, jag måste alltså skicka den i morrn...

/GeBe

Redigerat:
Jag tycker man kan skymta manschetten under det rollade skiktet. Jag tror man har rollat tätskikt på manschetten innan man har klämt dit klämringen. I så fall tycker jag att allt är tillräckligt bra. Det är tätt och kommer troligtvis vara tätt lång tid framöver.

• Gilla
GeBe
  • Laddar…
Ligger klämringen mot den vita plasten i hela brunnen? isåfall bör det vara rätt gjort

jag skulle nog låta siliconet vara, iaf om det ser rätt ok, den dagen siliconen ser hemska ut så kanske man skulle byta siliconet mot hårdfog

• Gilla
GeBe
  • Laddar…
I mina ögon finns det två scenarier:
- Antingen så har dom haft något täcklock ovanpå brunnen/klämringen när dom rollat tätskiktet
- Eller så ligger manschetten ovanpå klämringen
Man ser nämligen att det är någon "skuren" kant ovanpå klämringen.

• Gilla
GeBe
  • Laddar…
Om jag tolkar bilden rätt så ligger det en aning rollat tätskikt lite ut på klämringen. Det är i så fall inget problem.

Monteringsordningen är ju att du sätter en brunnsmanschett (självhäftande) på golvet över brunnen. Skär hål av lämplig storlek, helst med en skärmall från brunnstillverkaren, monterar klämringen. Rollar tätskikt över manschetten. Råkar det då komma en aning på ringen så är det inget problem.

Det vanligaste felet är att man skurit hålet på fri hand, och för lite, så att manschetten hamnar under klämringen, och sticker fram. Då kan inte ringen komma ända ned i sitt säte, och dess tryck mot sidan av brunnen blir för dåligt. Den skall ju trycka manschetten mot sidan av brunnen.

Ett annat vanligt fel är att man vid frihandskärning tar för mycket så att manschetten någonstans inte når ned bakom klämringen, det blir en glipa. Det är mindre vanligt, eftersom det syns tydligt innan tätskiktet rollas på och en någorlunda vettig plattsättare inser att det är för dåligt, och gör om.

Redigerat:
  • Gilla
MarcusGus och 1 till
  • Laddar…
Tackar för bra svar!

Jag inser att tätskiktet är korrekt monterat.
Jag hade inte klart för mig att tätskiktet inte behövde följa brunnsmanschetten bakom klämringen.

Silikonet och bakfallet känns som mindre problem.

Bara att be banken skicka iväg några hundra tusen med ett leende....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.