4 896 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Genomföring vägg med 22mm pex RIR?
Hej
Jag undrar om man kan gå ut genom väggen i badrummet med 22mm rörirör pex på ett godkänt sett?
Det finns ju väggbockfixturer till 15 mm rör för vägggenomföring men inte till 22mm.
Väggen är inte byggd än men skall få kakel sen.
Förhoppningen är att slippa fördelarskåp och istället fördela vatten till dusch och toa utanför väggen och sen gå in igen med 15mm rör.
Vatten till tvättstället går ju direkt från fördelningen.
Detta är tänkt att få plats i kommoden.
/Dan
Jag undrar om man kan gå ut genom väggen i badrummet med 22mm rörirör pex på ett godkänt sett?
Det finns ju väggbockfixturer till 15 mm rör för vägggenomföring men inte till 22mm.
Väggen är inte byggd än men skall få kakel sen.
Förhoppningen är att slippa fördelarskåp och istället fördela vatten till dusch och toa utanför väggen och sen gå in igen med 15mm rör.
Vatten till tvättstället går ju direkt från fördelningen.
Detta är tänkt att få plats i kommoden.
/Dan
Jag har ett likande bekymmer. Använder du Uponos fördelarskåp, eller har du hittat ett annat fabrikat?
Hur anlsuter du tätskiktet till fördelarskåpet?
M v h
Christian
Hur anlsuter du tätskiktet till fördelarskåpet?
M v h
Christian
Du får gärna berätta när du kommit fram till hur du ska göra med tätskikt. Jag funderar så huvudet gör ont hur jag ska göra. Helst vill jag ha fördelarskåpet i badrummet, men det sägs att det inte är ok. Fast inte ett ord om det hos tillverkaren av fördelarskåp eller branschreglerna Säker Vatten. VAd gäller egentligen?
Jag löser mitt likartade problem med en annan tvivelaktig lösning. Eftersom jag har krypgrund så flyttar jag ner varmvattenberedaren dit, kopplar ihop alla PEX RiR där och bygger in allt i en isolerad låda. Varmvattenberedaren var ändå för liten och dumt placerad. Eventeullt drar jag ner någon läckagedetekteringssensor dit.
Känns lite sådär, men rotar man i gamla hus är det väl ofta pest eller kolera som gäller.
Eller är jag dum?
Känns lite sådär, men rotar man i gamla hus är det väl ofta pest eller kolera som gäller.
Eller är jag dum?
Klicka här för att svara