Det finns två sätt att lägga system 25 om man kikar på lips instruktioner kring hur folien skall appliceras. Det ena är att man tapetserar kant i kant och sätter remsor i skarvarna. Alternativt att man gör ett överlapp/uppvik på 5 cm minst och skippar remsorna.

Det sista låter ju smidigare men spelar det någon roll vilket av alternativen man väljer? Vilket är lättast tycker ni som arbetat med det?

Ytterligare en fråga är om jag fattat rätt, att om man kör med 5cm överlapp/uppvik så behövs endast remsorna som avser inner och ytterhörn?

Vet inget om just system 25 men antar att man också behöver manchetterna (som man iofs kan göra själv om man har en hålpipa).

Det allra värsta med system 17 eller vad det heter är just manchetterna och hörnbanden samt torktiderna. Men bor man i/nära huset så är det senare av mindre betydelse.

Har just sölat på med det hela under veckan. Till slut fick man på erfordelig mängd!

hehe...Ja precis v-g, manchetterna skall ju oxå vara med givetvis. Vet inte varför jag inte skrev med det, måste bara tänkt tanken för mig själv och sedan inte skrivit ut det.

Paul-Staffanstorp
Ska använda LIP´s system 25 för första gången på onsdag och fördelen med detta kontra system 17 är ju att man blir färdig med tätskiktet på en förmiddag...
System 17 fick man ju rolla på i tre omgångar för att få upp tillräcklig mängd VS30 på väggar och golv.

Vad gäller system 25 så kan man ju gå runt inner och ytterhörn med våderna också och då behöver man inte remsor alls utan bara inner och ytterhörnor samt manschetter som vanligt...
Sparar en massa tid att slippa sätta remsor också.

Verkar väldigt smidigt förutom att man själv måste blanda ihop limmet. :(

T
System 25 är riktigt bra men ett tips är att skära upp alla våderna i förväg för när man väl har blandat till limmet så har man bara två timmar på sig på en hink. Man känner i slutet att limmet börjar bli riktigt segt.........

TS:
Mitt råd till den som ska använda dukarna för första gången (och kanske enda för dom flesta privatpersoner) är att köra överlapp på våderna mitt på väggar och golv men att köra kant i kant i hörn och golvvinklar och sen överlappa som vanligt med remsor. Det är inte jättesvårt att köra överlapp även i hörn och golvvinkeln men man har tiden emot sig när man jobbar ut folielimmet och det kan vara skönt att slippa bli stressad med våderna i hörnen om det nu inte är riktigt raka vinklar så att duken inte kommer på plats som det är tänkt.

Paul:
Kan säga att när du väl kört in dig på dukar så finns det inget annat. Man vet att man fått på rätt mängd direkt och som du skriver man är färdig med allt samma dag (tar dock lite mer än en förmiddag i ett normalstort badrum, räkna med en hel dag så har du lite marginal).

Angående att blanda limmet behöver du inte fundera så mycket på det, blandaren har du säkert redan på plats så det lilla extra momentet är en parantes. Men jag önskar fan dom kunde gjort burken man blandar i aningen högre...

RobZombie -> Ok, tack för tipset. Skall nog göra så eftersom man är en glad amatör. räknade ut att man har ca 12 min per våd om man skall hinna lägga ut ca13m2 folie som limmet skall räcka till. Är det ungefär som att tapetsera en vanlig tapet? Är det jobbigt att få bort bubblorna?

Hur som helst så kommer jag göra precis som tank77 skriver. Skära upp våderna i förväg. Det känns nästan som en nödvändighet så att man slipper sitta och "fin"skära under de två timmar som limmet är öppet.

Det är ingen av er som testat att dela upp limmet i två byttor och blandat till en mindre mängd än just 10kg som det blir? Eller är man ute på djupt vatten då?

Skall bli spännande att få höra vad du tycker om "25:an" på onsdag paul =)

Zemerlin skrev:
RobZombie -> Ok, tack för tipset. Skall nog göra så eftersom man är en glad amatör. räknade ut att man har ca 12 min per våd om man skall hinna lägga ut ca13m2 folie som limmet skall räcka till. Är det ungefär som att tapetsera en vanlig tapet? Är det jobbigt att få bort bubblorna?

Hur som helst så kommer jag göra precis som tank77 skriver. Skära upp våderna i förväg. Det känns nästan som en nödvändighet så att man slipper sitta och "fin"skära under de två timmar som limmet är öppet.

Det är ingen av er som testat att dela upp limmet i två byttor och blandat till en mindre mängd än just 10kg som det blir? Eller är man ute på djupt vatten då?

Jag tycker det är lättare att sätta duk än att tapetsera. Duken är ju tåligare och man har inge mönster eller annat finlir att ta hänsyn till. Bubblorna får man ut väldigt lätt tycker jag.

Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
System 25 är riktigt bra men ett tips är att skära upp alla våderna i förväg för när man väl har blandat till limmet så har man bara två timmar på sig på en hink. Man känner i slutet att limmet börjar bli riktigt segt.........
Det står det även i deras instruktioner att man bör göra, så det låter vettigt... ;)

RobZombie skrev:
Paul:
Kan säga att när du väl kört in dig på dukar så finns det inget annat. Man vet att man fått på rätt mängd direkt och som du skriver man är färdig med allt samma dag (tar dock lite mer än en förmiddag i ett normalstort badrum, räkna med en hel dag så har du lite marginal).

Angående att blanda limmet behöver du inte fundera så mycket på det, blandaren har du säkert redan på plats så det lilla extra momentet är en parantes. Men jag önskar fan dom kunde gjort burken man blandar i aningen högre...
Har också en viss känsla av att man vänjer sig snabbt vid duksystemet...
Reagerade också på att hinken ser väl liten ut och risken att skvätta över känns stor.

Zemerlin skrev:

Känns omständigt att bara blanda lite av varje då det ena är vätska och det andra pulver och man ska ha lika delar av varje när det blandas...
Med tiden lär man sig nog dock att känna konsistensen så man kan blanda på ett ungefär...
Ska göra vad jag kan för att komma ihåg och skriva vad jag tyckte...
Men det blir inte förrän på torsdag då annat kom emellan imorgon... ;)

RobZombie skrev:
Jag tycker det är lättare att sätta duk än att tapetsera. Duken är ju tåligare och man har inge mönster eller annat finlir att ta hänsyn till. Bubblorna får man ut väldigt lätt tycker jag.
Ska bli spännande på torsdag att se om det är sååå lätt som alla vill få det till ;)

Allmänt tips: Använd inte fixkammen för att applicera limmet, använd rulle!

Paul-Staffanstorp
OHE skrev:
Allmänt tips: Använd inte fixkammen för att applicera limmet, använd rulle!
Ok...
Tack för tipset...
Jag har förvisso köpt roller och pensel...men varför...vad är negativt med kammen ?

Nackdelen med roller är ju att nötterna producerar limmet i runda hinkar...
VS30 har ju rektangulära hinkar vilket underlättar betydligt när man använder roller.

Paul-Staffanstorp skrev:
Ok...
Tack för tipset...
Jag har förvisso köpt roller och pensel...men varför...vad är negativt med kammen ?

VS30 har ju rektangulära hinkar vilket underlättar betydligt när man använder roller.
Jag rekommenderar också rullen. Mest för att jag fått för mig att det går betydligt mycket fortare.

Paul-Staffanstorp skrev:
Ok...
Tack för tipset...

Med kammen upplever jag problem med bubblor. Aldrig varit några problem med rulle och pensel. Skönt att LIP, jämfört med andra tillverkare, uttryckligen skriver ut att man får rolla (känns ju alltid bättre att följa monteringsanvisningen hur kluddigt det än må vara)! Tidsåtgången att smacka upp limmet med rulle och pensel kanske inte skiljer så mycket jämfört med kam. Däremot är det är oerhört enerverande och svettigt att behöva stå och kludda med bubblor och veck medan limmet torkar. Dessutom känns det som att mängden lim blir något mer ojämn och mindre om man man står och ginder och drar ut massa "överflödigt".

Tycker även att många monteringsanvisningar kunde vara tydligare vad gäller tekniken för uppsättningen. Man kan inte bara "kasta på" folien på limmet (ungefär som när du limmar upp gips) då blir det lätt veck och bubblor om man inte har turen på sin sida. Tänk tapetsering och vävning så tror jag ni hänger med på vad jag menar.

Kör med rulle och pensel Pauld^_^b Straffa mig om det går åt helskotta. Jag förväntar mig en rapport där du hädanefter intygar att du aldrig mer kommer använda dig av ett rollat system! :cool:

Redigerat:
Har kört med LIPs duksystem under ett par veckor och har egentligen inget negativt att säga om det. Väldigt gött att bli färdig under samma session.

En grej är dock att jag på ngt mystiskt sätt alltid lyckas kladda ner byxor och armar. Positivt med det (om man hårddrar det och gillar det :p ) är att man slipper vaxa bort eventuellt armhår!

Paul-Staffanstorp
Mmm... ska bli mycket intressant att testa detta system...

Kan också tänka mig att det borde gå betydligt fortare med roller och att man får på ett jämnare lager så därför köpte jag roller/pensel också...

Som sagt... det enda som då stör mig är de runda små hinkarna. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.