4 189 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Tätskikt
En liten praktisk (idiotisk) fråga angående tätskiktsapplicering.
Hur går man till väga rent praktiskt. Kör man väggar först enligt beskrivning och sedan golv. Hur får man en bra skarv ner mot golv utan att membranet torkar innan det är dags för golv? Kan det torka mellan gångerna? Har för mig att jag sett att man går ut 10 cm på golvet med primer och membran och sedan kör golvet när väggarna är torra och klara?
Har tittat på System 17 från LIP, i deras manual beskrivs först hur man behandlar väggarna (med obehandlade golv på bilden), sedan hur man behandlar golvet (då med obehandlade väggar)?
Endast 8 månader kvar till badrummet ska fixas, känns bra att vara ute i god tid för en gångs skull
Tackar på förhand
Hur går man till väga rent praktiskt. Kör man väggar först enligt beskrivning och sedan golv. Hur får man en bra skarv ner mot golv utan att membranet torkar innan det är dags för golv? Kan det torka mellan gångerna? Har för mig att jag sett att man går ut 10 cm på golvet med primer och membran och sedan kör golvet när väggarna är torra och klara?
Har tittat på System 17 från LIP, i deras manual beskrivs först hur man behandlar väggarna (med obehandlade golv på bilden), sedan hur man behandlar golvet (då med obehandlade väggar)?
Endast 8 månader kvar till badrummet ska fixas, känns bra att vara ute i god tid för en gångs skull
Tackar på förhand
Tänk på att räkna ut åtgången, stryker man med vanlig roller går det inte ens i närheten åt så mycket som det ska trots att man applicerar flödigt, jag tror jag rollade mitt badrum totalt c.a 10ggr med alla skikt innan jag fick ut rekomenderad mängd per m2
Håller med. Men det finns ingen anledning att ta med all fuktspärr i hela rummet, på en gång. Det är väldigt lätt att någon liten kakelflisa eller dyl hamnar på golvet. Kartongen skyddar inte så bra då! Men det är tur att det finns mer än ett sätt att göra ett badrum på! 
Då får man dra ut primern/ångspärren längre på golvet och sedan membranet i olika skift, risken för yttre skador finns ju där ändå eftersom du har tätskikt ~30cm från väggen som senare ska skarvas.
Verkar onödigt komplicerat enligt mig, men visst, är man oförsiktig så fine.
Verkar onödigt komplicerat enligt mig, men visst, är man oförsiktig så fine.
Redigerat:
Det är väldigt lätt att trampa på en kakelskärva och punktera tätskiktet utan att man märker det. Täckning brukar fungera sådär, täckmaterialet har en tendens att klibba fast i tätskiktet och lämna rester när man tar bort det, eller ännu värre, dra med sig tätskiktet när man tar bort det.
Att rolla en och en halv rollerbredd med VS20 och en rollerbredd med VS30 först, för att sedan rolla på resten när väggarna är satta tycker jag är högst okomplicerat. Alla plattsättare jag känner som kör rollade tätskikt gör på detta vis.
Att rolla en och en halv rollerbredd med VS20 och en rollerbredd med VS30 först, för att sedan rolla på resten när väggarna är satta tycker jag är högst okomplicerat. Alla plattsättare jag känner som kör rollade tätskikt gör på detta vis.
Rollar man vått i vått tills rätt mängd påförts eller väntar man mellan lagren? Står kanske i anvisningarna?vic viper skrev:
JohanKson skrev:
Går knappt att föra på såpass mycket i vått, så jag väntade några timmar så att jag kunde föra på ett lager till..
Nu snackar jag iofs om Bostiks system, vet inte alls om andra system har samma konsistens eller åtgång.
Bostik har två olika membran, Tätskikt 1 och 2 men personligen tror jag att det enbart är färgen som skiljer dem åt för att man lättare ska kunna se att man får ordentlig täckning vilket jag tycker var väldigt bra..
Det är så gott som omöjligt att skada remsan när den ligger på plats, om när man rollar golvet rollar man i princip ända in till väggen.vic viper skrev:
Klicka här för att svara