Vad kör ni med för trallskruv? Vanlig rostfri eller syrafast? Ska ha ca 3500-4000 skruv så priset har en viss betydelse. har kollat runt lite på nätet på priser.
Byggmax har 4,2x55 250 st för 29,95!
Beijer 4,3x56 250 st för 79,00 (syrafast)
Jula, Biltema, Clas Ohlsson har också skruv till hyggliga priser.
Alltså Byggmax, 29,95 är ju helbilligt, men vad är det för skruv. Bortrostad om 5 år eller?
Behövs syrafast för "evig" livslängd?
Byggmax har 4,2x55 250 st för 29,95!
Beijer 4,3x56 250 st för 79,00 (syrafast)
Jula, Biltema, Clas Ohlsson har också skruv till hyggliga priser.
Alltså Byggmax, 29,95 är ju helbilligt, men vad är det för skruv. Bortrostad om 5 år eller?
Behövs syrafast för "evig" livslängd?
Produkter som diskuteras: "Trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Jo, såg det. Men vad är haken med den som kostar 29,95. Om det är en trallskruv som borde den rimligen klara utomhusklimat. Men är den ens rostfri eller bara ytbehandlad för att se fräsch ut det första året?Claes skrev:
Priset har tyvärr absolut betydelse.
Jag köpte Gunnebos 42mm:s trallskruv med Torxskalle. Helt underbar, inte en enda har hoppat i spåret. Sen köpte jag Biltemas 70mm:s trallskruv, med Ph2-skalle, och där har säkert ett 10-20-tal gått åt skogen med följden att jag fått dra ut dom med polygrip. Inte ett dugg roligt.
Jag köpte Gunnebos 42mm:s trallskruv med Torxskalle. Helt underbar, inte en enda har hoppat i spåret. Sen köpte jag Biltemas 70mm:s trallskruv, med Ph2-skalle, och där har säkert ett 10-20-tal gått åt skogen med följden att jag fått dra ut dom med polygrip. Inte ett dugg roligt.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Körde med byggmax trallskruv när jag la trädäcket på vår första uteplats och det var ingen hit kan jag säga. Fick kasta oändligt med skruv samtidigt som de käkade en massa bits. Nu när jag skulle ändra om så är det stört omöjligt att få upp dem igen. Så det var bara kofoten som gällde 
När jag skruvade vårt nya trädäck så köpte jag trallskruv på k-rauta istället. De heter något med fastscrew och dessa var helt underbara. Inte en enda skruv som behövde kastas och samma bits höll till hela altanen på 20kvm. Tror att de kostade ca 300kr för 1000 st.
Jag har även hört att de med torxskalle som Jocke nämnde ska vara kanon
När jag skruvade vårt nya trädäck så köpte jag trallskruv på k-rauta istället. De heter något med fastscrew och dessa var helt underbara. Inte en enda skruv som behövde kastas och samma bits höll till hela altanen på 20kvm. Tror att de kostade ca 300kr för 1000 st.
Jag har även hört att de med torxskalle som Jocke nämnde ska vara kanon
Köp Gunnebo:s Trallskruv, antigen:
Bryggskruv 4,2x55 med torxspår eller
Ziron behandlad Trallskruv 4,2x55 med torxspår.
Den första är top of the line skruven(A4) Rostfri, och den andra
modellen "Ziron" är en typ galvad ny skruv som Gunnebo
tar fram själva... en mycket prisvärd och kanonbra skruv.
Båda skruvarna finns i många längder och tjocklekar.
;D
Bryggskruv 4,2x55 med torxspår eller
Ziron behandlad Trallskruv 4,2x55 med torxspår.
Den första är top of the line skruven(A4) Rostfri, och den andra
modellen "Ziron" är en typ galvad ny skruv som Gunnebo
tar fram själva... en mycket prisvärd och kanonbra skruv.
Båda skruvarna finns i många längder och tjocklekar.
;D
Fick nedanstående svar av Heco som tillverkar de trallskruv som säljs på bl a Byggmax. TFX Ekonomi kostar som sagt 29,95 för 250 st 4,2x55 på Byggmax.
"TFX ekonomi är en vanlig stålskruv som är ytbehandlad för att fungera utomhus. Fördelen med en ytbehandlad stålskruv är att den är hårdare än en rostfri, så om man skulle slira lite vid inskruvningen så går inte skruven sönder.(spåret slirar sönder) Som du förstår så är det så att en rostfri skruv som är gjord av material som inte kan rosta är den bästa lösningen. Ska du lägga ett trallgolv så rekommenderar jag rostfri skruv
för syrorna i det tryckimpregnerade virket fräter på skruven och en ytbehandlad skruv har ju bara ett skikt som skyddar mot rost. För snickerier utomhus i vanligt trä fungerar det utmärkt med ytbehandlad skruv."
"TFX ekonomi är en vanlig stålskruv som är ytbehandlad för att fungera utomhus. Fördelen med en ytbehandlad stålskruv är att den är hårdare än en rostfri, så om man skulle slira lite vid inskruvningen så går inte skruven sönder.(spåret slirar sönder) Som du förstår så är det så att en rostfri skruv som är gjord av material som inte kan rosta är den bästa lösningen. Ska du lägga ett trallgolv så rekommenderar jag rostfri skruv
för syrorna i det tryckimpregnerade virket fräter på skruven och en ytbehandlad skruv har ju bara ett skikt som skyddar mot rost. För snickerier utomhus i vanligt trä fungerar det utmärkt med ytbehandlad skruv."
Fick en snabblektion i trallskruv av en skruvleverantör.
Han förklarade att en trallskruv ska kunna böja sig utan att gå av.
Då följer den trallens rörelse utan att gå av.
Har man en planka som är uppåt 5m så är det en ganska stor rörelse.
Testa med en tumstock. Lägg den på ett plant bord med ena änden 2-3mm utanför kanten och håll i andra änden.
Skjut sedan in de 2-3mm så ser ni hur mycket tumstocken böjer sig uppåt.
Han förklarade att en trallskruv ska kunna böja sig utan att gå av.
Då följer den trallens rörelse utan att gå av.
Har man en planka som är uppåt 5m så är det en ganska stor rörelse.
Testa med en tumstock. Lägg den på ett plant bord med ena änden 2-3mm utanför kanten och håll i andra änden.
Skjut sedan in de 2-3mm så ser ni hur mycket tumstocken böjer sig uppåt.
Man får ju vad man betalar för!!! köper man billig skruv som man ändå aldrig kommer kunna ta bort så kan man lika gärna spika........
Nä vi kör Alltid med GRABBER dyra Ja men ack så bra!!!!
Nä vi kör Alltid med GRABBER dyra Ja men ack så bra!!!!