Finns ju färdiga men med kap- och gersåg går det lätt och snabbt. 45x95 sågas till kvadrater. Gera 45 grader med anhåll till höger så ligger klossen still. Höjden, det som är osågat, justeras ( i mitt fall 20 mm). Tada!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Oftast har man 2 st 2"4" ihopskruvade som stolpar.
Då tar jag jämt spillet från golvreglarna som jag kapar ner till 145 mm.
Kapar dom sen till 145x145 mm och gör på ditt sätt.
Nu får man en perfekt hatt med bra uthäng över stolpen.
Men snedkapa hatten bara till hälften i 45grader lutning!!!!
Stoppet behöver du ej utan en liten markering på sågbordet. E man osäker är ditt sätt helt rätt.
Hattar på detta sätt har jag gjort i många år ....
Mvh
Estwing
Då tar jag jämt spillet från golvreglarna som jag kapar ner till 145 mm.
Kapar dom sen till 145x145 mm och gör på ditt sätt.
Nu får man en perfekt hatt med bra uthäng över stolpen.
Men snedkapa hatten bara till hälften i 45grader lutning!!!!
Stoppet behöver du ej utan en liten markering på sågbordet. E man osäker är ditt sätt helt rätt.
Hattar på detta sätt har jag gjort i många år ....
Mvh
Estwing
Mycket snyggt tips, funderade faktiskt på att göra likadant till min nybyggda altan
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
estwing, du kör ju med svarven på dina projekt 
stoppet är bra när klingan är lite sliten och bitarna är 100x100. Det blir lätt att de glider med i klingans riktning annars. I det här fallet var stolparna 70x70, annars gjorde jag som du med balkongens 95x95. Att jag kapar mer än hälften är mest för att jag tjuvkikade på de färdiga hattar som säljs, därav måttet 20 mm.
stoppet är bra när klingan är lite sliten och bitarna är 100x100. Det blir lätt att de glider med i klingans riktning annars. I det här fallet var stolparna 70x70, annars gjorde jag som du med balkongens 95x95. Att jag kapar mer än hälften är mest för att jag tjuvkikade på de färdiga hattar som säljs, därav måttet 20 mm.
hahaha ....Kjell_G skrev:estwing, du kör ju med svarven på dina projekt
vad jag menade med ej kapa mer än hälften e att fasningen blir sååå himla stor..
alla har olika smak givetvis.....
men köp ny klinga då.....:sly:hehehe
mvh
estwing
Blir kanske ny klinga om det blir dags för lister framöver. Verkar som att det tryckade virket är lite styggt mot stålet
Bild på Jabos hatt, 95x95 där man ser deras fasning. Priset? 44 :-/st
Bild på Jabos hatt, 95x95 där man ser deras fasning. Priset? 44 :-/st
Jag skulle nog skråskruva med typ 80mm trallskruv underifrån för att slippa att vatten tränger in i hatten och spräcker klossen. Om man ändå skulle göra dylika hattar så passa på att göra ett par extra - Om något år kanske en eller två ger med sig och då hr du ett par liggandes.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Ett mycket bra tips. Tack.
Ska nämligen ha ett gäng stolphattar i storleken 125 x 140 😆
Åter igen. TACK! 👍
Ska nämligen ha ett gäng stolphattar i storleken 125 x 140 😆
Åter igen. TACK! 👍
Husägare
· Göteborg
· 5 inlägg
Perfekt tips när man behöver lite udda mått eller dylikt 😀K Kjell_G skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden