Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Första åtalet mot ockerhyra vid andrahandsuthyrning

Elina Blom Westergren
Publicerad 16 sep 2021201 kommentarer
En lägenhetsinnehavare åtalas för att ha hyrt ut sin lägenhet i andrahand till för hög hyra.
Första åtalet mot ockerhyra vid andrahandsuthyrning

Sedan 2019 är det inte längre tillåtet att ta ut så kallad ockerhyra när man hyr ut sin hyresrättslägenhet i andrahand. Nu har första åtalet väckts. Det handlar om en lägenhetsinnehavare i Vällingby som hyrt ut sin bostad i andrahand. Hans hyra var 6 500 kronor, men han tog ut 10 500 kronor av minst två olika hyresgäster.

Detta är det första åtalet som bygger på den nya lagen. Fler kan komma framgent, men hittills har det inte varit någon större tillströmning av ärenden. Enligt Hem och Hyra handlar det om en handfull anmälningar sedan lagen trädde i kraft.

Den nya lagen säger att den som hyr ut sin hyresrätt ska göra detta till samma hyra som förstahandskontraktet slår fast. Man kan göra att påslag på upp till 15 procent om man hyr ut möblerat. Du får även ta ut kostnader för el och bredband.

Läs också

  • Husägare åtalas för elstöld
  • Skatteverket: Glöm inte deklarera uthyrning av bostad
Svara
Gilla

Kommentarer

201
L
Det känns så tryggt att det finns nån som har den enda & ultimata smaken, så att vi andra kan överlåta allt till dig. I den sanna liberalismens anda.
· 30 sep
A
De flesta äldre villor är ju treplan. De vill man ju inte ha hiss i
· 29 sep
P
Stämmer. Jag bor i ett enplanshus. :-)
· 29 sep
Visa alla kommentarer

Mest läst

  • Hus och Charlotte

    Allt du får bygga utan bygglov - men se upp för de här fällorna

  • Villor i Solna

    Kartläggning: I Solna går 41 procent av inkomsten till bolånet

  • Enkel dörr

    Bygghemma: “Kunden har handlat i ond tro”

  • Parkslide

    Kommunens entreprenör råkade klippa ner parkslide

  • Högsta instans ska pröva strid om bygge i strandnära läge

Populära forumämnen

  • Granne håller på med nåt på vår gemensamma tomtgräns.

    Tomter
  • Swedbank trogen kund 👎

    Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
  • Grannfastigheten ska bomma igen vår parkering/uppfart

    Juridik
  • Vad gäller juridiskt när skogsägare spärrar en sedan länge använd stig

    Juridik
  • Nygjuten altan. Ej nöjd

    Grund & Markarbeten

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,41

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.