Ett år efter badrumsrenoveringen - golvvärmen funkar fortfarande inte

Trelleborg.

Trelleborg. Foto: Google Maps

En husägare och en badrumsentreprenör träter om huruvida det är husägarens fel att saker inte stämmer i badrummet, eller om företaget kan beskyllas för problemen.

Ett år efter att en husägare i Trelleborg beställt en badrumsrenovering var den ännu inte färdig. Golvvärmen fungerade inte som tänkt, det saknas ben under fast inredning och för att kunna använda uttaget i badrumsskåpet måste lampan vara tänd. Husägaren menar på att detta inte kan skyllas på henne, medan byggföretaget menar på att allt arbete skett enligt överenskommelse och att det är husägaren själv som exempelvis måste ha mixtrat med golvvärmen.

Då företaget och husägaren inte lyckades komma överens sinsemellan togs fallet till Allmänna Reklamationsnämnden. Där säger nu representanter från företaget att de avser skicka ut någon som ser över golvvärmen.

- Vattenburen golvvärme är nydragen fram till den befintliga anläggningen som fanns monterad - enligt ök. Det är alltså inte något som bolaget har monterat. NN har troligen själv mixtrat med golvvärmen men VVS ska kontakta henne och ställa in golvvärmen enligt ök, skriver Östra Grevie Plattsättning.

Däremot säger de emot övriga påståenden. Enligt dem finns det ben under fast inredning och de hade kommit överens om att man måste tända lampan för att uttaget ska fungera.

Allmänna Reklamationsnämnden menar istället på att elen i uttaget borde fungera även om lampan inte är på, och att det inte finns några bevis för att de gjort en särskild överenskommelse som frångår detta. Avseende ben på fast inredning tycker de sig ha tillräckliga bevis för att det saknas två stycken.

- Nämnden konstaterar att bevisningen ger stöd åt hennes påstående att parterna avtalat om ben under inredningen och att det i dagsläget endast finns två stycken monterade. Avsaknaden av ben får enligt nämndens bedömning anses utgöra ett fel för vilket bolaget är ansvarigt. Bolaget ska därför rekommenderas att montera ytterligare två ben under inredningen i fråga, skriver Allmänna Reklamationsnämnden i sitt beslut.

Vidare rekommenderar de företaget att ställa in golvvärmen så att den fungerar.