Teknik

Com Hem slår sig in på husmarknaden genom Boxer-köp

Com Hem vill börja verka på husmarknaden och köpet av Boxer ska ge dem den möjligheten.

Com Hem slår sig in på husmarknaden genom Boxer-köp

Com Hem vill nå en ny kundgrupp, husägare, och tänker göra så genom att köpa upp statligt ägda Boxer. Affären uppges kosta dem 1,55 miljarder kronor. Men innan den går igenom måste regeringen och Konkurrensverket godkänna affären.

– Det ska inte vara något problem att få ett godkännande av konkurrensmyndigheterna, om de inte ändrar uppfattning, säger Anders Nilsson, vd för tv- och bredbandsoperatören Comhem, till Svd.se.

Genom köpet kommer Boxers kunder ges möjlighet att gå över till Com hems utbud, men varumärket Boxer kommer att finnas kvar inom företaget. 

– Boxers cirka 500 000 kunder i det marksända digital-tv-nätet är främst lokaliserade i villamarknaden och kommer att få tillgång till fiber under de kommande åren – en stor möjlighet för Comhem att accelerera sin villaexpansion, skriver Com Hem i ett pressmeddelande.

Affären förväntas bli klar under andra halvan av 2016.