Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Ekonomi

Byggbranschen får uselt betyg av konsumenterna

Elina Blom Westergren
Publicerad 12 maj 20161 kommentar
Hantverkare hamnar på plats 6 utav totalt 45 branscher när konsumenter får lista de mest problematiska.
Byggbranschen får uselt betyg av konsumenterna

Konsumentverket

Hantverkare och el är återigen i topp 10 när det kommer till de branscher som Konsumentverket upplever att konsumenterna har mest problem med. Totalt har myndigheten jämfört 45 olika branscher genom att de låtit konsumenterna svara på hur lätt eller svårt det är att vara konsument i dem. Svaren visar att el hamnar på plats 5.

- Flertalet klagomål till Konsumenternas energimarknadsbyrå under 2015 rörde elprisavtal. Klagomålen handlade ofta om byten av elhandelsföretag och problem med så kallade lösenavgifter eller automatisk förlängning. Klagomålen till oberoende instanser är inte så vanliga, men missnöjet är relativt stort och behovsuppfyllelsen upplevs som låg jämfört med andra marknader, skriver Konsumentverket i rapporten.

På plats 6 hittar vi hantverkare. Denna bransch har länge toppat klagomålsstatistiken hos den kommunala konsumentvägledningen, och gjorde så även 2015. 

- Viktiga orsaker är att kund och hantverkare inte har samma bild av det förväntade resultatet samt att det är svårt att jämföra och utvärdera offerter. En förklaring till det höga antalet klagomål kan också vara att det ofta handlar om stora belopp, vilket ökar missnöjda konsumenters motivation att driva ett klagomål, skriver myndigheten.

Här kan du läsa om vad du ska tänka på när du ska anlita hantverkare.

Läs också

  • VVS-installatören fakturerade 35000 kr för mycket för grävning
  • Ei: Samstämmiga klagomål från elkonsumenter
Svara
Gilla

Kommentarer

1
H
Ligger på plats 6 om man kollar på er bild.
· 12 maj
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Ekonomi

Senaste från startsidan

  • Baseco Nalo 15 kvm friggebod och en Ecoflow Delta 2

    Projekt: Solceller och powerstation i friggeboden

  • Källare

    Quiz: Kan du lägga grund?

  • Test julgransfot – julgransfot bäst i test

    Test: Bästa julgransfoten

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

Mest läst

  • Gula fällkilar av märket Meec Tools

    Jula stoppar farligt trädfällarverktyg

  • Bild på ett tak.

    ARN: Husägaren bör få tillbaka hela takkostnaden

  • Larmbolag granskas efter mängder av klagomål

  • Öland

    Bekämpade parkslide framgångsrikt med salt – olagligt

  • Drömhuset revs – då köpte Jerker och Anna timmerstommen och byggde upp det igen

    Drömhuset revs: Då köpte de timmerstommen och byggde upp det igen

Relaterade forumämnen

  • Byggbranschen får uselt betyg av konsumenterna

    Artikelkommentarer
  • Era erfarenheter av hantverkares debitering för småjobb

    Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
  • Den hotfyllda VD'n som driver bolag utan ansvar mot kunder

    Hustillverkare
  • Fastighetsskötare och gräsklippning

    Miljö & Hälsa
  • Summera tråd med AI

    Information & Feedback
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.