Ekonomi

Byggbranschen får uselt betyg av konsumenterna

Hantverkare hamnar på plats 6 utav totalt 45 branscher när konsumenter får lista de mest problematiska.

Byggbranschen får uselt betyg av konsumenterna

Konsumentverket

Hantverkare och el är återigen i topp 10 när det kommer till de branscher som Konsumentverket upplever att konsumenterna har mest problem med. Totalt har myndigheten jämfört 45 olika branscher genom att de låtit konsumenterna svara på hur lätt eller svårt det är att vara konsument i dem. Svaren visar att el hamnar på plats 5.

- Flertalet klagomål till Konsumenternas energimarknadsbyrå under 2015 rörde elprisavtal. Klagomålen handlade ofta om byten av elhandelsföretag och problem med så kallade lösenavgifter eller automatisk förlängning. Klagomålen till oberoende instanser är inte så vanliga, men missnöjet är relativt stort och behovsuppfyllelsen upplevs som låg jämfört med andra marknader, skriver Konsumentverket i rapporten.

På plats 6 hittar vi hantverkare. Denna bransch har länge toppat klagomålsstatistiken hos den kommunala konsumentvägledningen, och gjorde så även 2015. 

- Viktiga orsaker är att kund och hantverkare inte har samma bild av det förväntade resultatet samt att det är svårt att jämföra och utvärdera offerter. En förklaring till det höga antalet klagomål kan också vara att det ofta handlar om stora belopp, vilket ökar missnöjda konsumenters motivation att driva ett klagomål, skriver myndigheten.

Här kan du läsa om vad du ska tänka på när du ska anlita hantverkare.