Hej.
Vi ska till och bygga hus, (rättare sagt betala folk för att göra det åt oss).
Från början var det tänkt att vi skulle använda vanligt "lösvirke". Träreglar 190mm isolering och allt vad det nu är.

Men som den ljudkänsliga person jag är frågade jag byggherren om råd för att få ett så tyst sovrum som möjligt. Dubbla gipsskivor och någon slags isolering skulle göra susen.

Idag hade han dock fått nos på dessa BESTA-block som tydligen skulle ge bra ljudisolering. Dessa block är som stora Legobitar (enligt tillverkaren) och mäter 1200*300*195 l*h*b.

Någon som har erfarenhet av dessa block?
http://www.besta.se

//Magnus med tummen mitt i handen ;D

Rolig idée det här med "legobitar". Skulle varit roligt att se färdiga husbilder. Förstod Ni om legobitarna var bärande i sig eller satte de upp reglar?

Rent allmänt brukar man säga att cellplast ljudisolerar dåligt. Minerallull brukar fungera väl ljudisolerade. Det som man orsaka problem är vanligen ljudtransport genom träreglarna vilket du iof skulle flippa med detta sätt. Ljud utifrån borde dock isoleras lika väl med en tratisionell träregelvägg med typ västkustskiva på utsidan.

vi har nyss byggt ett hus med besta block och är hittills
jätte nöjda.

Tack till er som svarat. Vill gärna ha ännu mer synpunkter.

Jonas_O Har försökt få klarhet i vad som är det bärande i konstruktionen. Enligt en kille på BESTA block så är det plywoodskivorna i blocken som är det bärande. Det är plywooden som spikas ihop vartefter man lägger dit legobitarna.
Men enligt min byggare så trodde han att även reglarna invändigt och utvändigt var bärande.

Peter_Skoglund Låter ju inte så bra. Dock skulle konstruktionen på den här väggen motsvara en lösvirkesvägg med 260 mm isolering vad gäller värmeisolering. Funderar då på hur det är med ljud. Ska nog försöka att åka och lyssna i något byggt hus.

e Har inte fått något pris, troligen dyrare än vanligt lösvirke. Men förhoppningsvis går det snabbare att montera så det jämnar nog ut sig.

mini Låter ju toppen. Har ni hunnit märka om det känns bra ljudisolerande eller inte?

vi bor vid en sjö där det är enormt mycket svanar just nu och dom hörs inte när man är inomhus, samt hör vi inte när det kommer en bil eller något annat som bullrar
så vi är mycket nöjda.

Vet någon nått om www.palikka.fi byggnad systemet jämfört med Besta-Block när det gäller pris, isoliation m.m.?

Funderar på att blanda med Leca(klädd med shiffer) Och Betablock(klädd med okantad/ohyvlad panel)

Har någon erfarenhet med att blanda Leca och Besta block?

/Gunnar

mini skrev:
vi har nyss byggt ett hus med besta block och är hittills
jätte nöjda.
Av din post i Elmätarmannen verkar ju huset funka mycket bra isoleringsmässigt. Det tycks ju vara väldigt låg förbrukning för att vara i södra Norrland med FVP.
Hur stort är huset?

Förlåt Karl

Vårat hus är 112kvm, vi har ingen annan
värmekälla en fvp. det är också ett garage med i elförbrukningen på 36 kvm som ligger på ungeför 15 gr.
utom när det mekas med bilen som det gör för det mesta då ligger det på ca 19-20 gr varmt

De här blocken verkar riktigt smidiga!

Vad säger experterna om isoleringen och luftgenomsläppet genom väggarna? (+ golvet i mitt fall isåfall..)

Jämförde ni prismässigt med andra hustyper innan ni valde besta??
Byggde ni själva??

mini skrev:
Förlåt Karl

Vårat hus är 112kvm, vi har ingen annan
värmekälla en fvp. det är också ett garage med i elförbrukningen på 36 kvm som ligger på ungeför 15 gr.
utom när det mekas med bilen som det gör för det mesta då ligger det på ca 19-20 gr varmt

logan, använd sökfunktionen och sök på besta så hittar du nyare och bättre trådar.
mvh
jesper

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.